لیتوانی دو گذرگاه مرزی با بلاروس را بست

لیتوانی اعلام کرد که تصمیم گرفته دو گذرگاه مرزی از مجموع شش گذرگاه مرزی با بلاروس را ببندد.

چند هفته پس از رفتن اعضای گروه واگنر روسی به بلاروس، دولت لیتوانی روز چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته است دو گذرگاه از شش گذرگاه مرزی این کشور با بلاروس را به دلیل "شرایط ژئوپلیتیک" ببندد.

به گزارش رویترز، دولت لیتوانی در استدلال خود برای بستن دو گذرگاه روستایی  از روز جمعه که وسایل نقلیه تجاری از آن‌ها استفاده نمی‌کردند، شرایط و تهدید‌ها را توضیح نداد.

طی چند هفته گذشته مقامات لیتوانیایی شهروندان خود را از سفر به بلاروس، متحد نزدیک روسیه، منع کرده اند و تابلو‌هایی را در مرز‌ها نصب کرده اند که روی آن نوشته شده بود: "امنیت خود را به خطر نیندازید - به بلاروس سفر نکنید. ممکن است نتوانید برگردید".

کشور همسایه لهستان نیز امسال به دنبال زندانی شدن یک روزنامه نگار لهستانی الاصل و اخراج دیپلمات‌های لهستانی،  یک گذرگاه مرزی با بلاروس را بسته است.

لتونی، سومین کشور اتحادیه اروپا هم مرز با بلاروس، دو گذرگاه عملیاتی دارد.

وزیر دفاع لتونی روز سه شنبه پس از نزدیک به ۱۰۰ تلاش مهاجران غیرقانونی برای عبور از بلاروس در ۲۴ ساعت، به ارتش دستور داد تا به حفاظت از مرز کمک کند.

لهستان هفته گذشته برنامه‌های خود را برای انتقال ۱۰۰۰۰ نیروی اضافی به مرز بلاروس برای حمایت از گارد‌های موجود اعلام کرد.

در سال ۲۰۲۱، لتونی، لهستان و لیتوانی با بحران مهاجرت مواجه شدند که هزاران نفر، عمدتاً از خاورمیانه و آفریقا از بلاروس عبور کردند. آن‌ها در نهایت به عقب راندن آن‌ها متوسل شدند، سیاستی که هنوز پابرجاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار