اختتامیه شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی در قروه برگزار شد + فیلم

شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه امروز با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

در آیین اختتامیه شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه که امروز  در مجتمع فرهنگی هنری قروه برگزار شد، خدابخش صفادل از نیشابور رتبه اول ، علیرضا اطلاقی از ساوه رتبه دوم ، فاطمه احمدی از لرستان رتبه سوم را در بخش شعر عاشورایی به خود اختصاص دادند.

در بخش ایثار و شهادت نیز بهرام نوری از کرج رتبه اول، سمیرا یکه تاز از ساوه رتبه دوم ، سایه رحیمیان از قم رتبه سوم را کسب کردند.

امام جمعه شهرستان قروه و دبیر کنگره شعر عاشورایی نیز در این آیین اظهار داشت: شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه در استان کردستان با قدمت خاص فرهنگی با گذشت ۱۶ سال برگزار شد.

او با بیان اینکه این کنگره در دو بخش شهر عاشورایی و شهر ایثار و شهادت اجرا شد، خاطر نشان کرد: ۳۳۲ اثر از ۲۶ استان به دبیرخانه ارسال شد که نشانگر اقبال مرثیه خوانان بود به طوری که شاهد ۱۰ درصدی ارسال آثار در این کنگره را شاهد هستیم.

امام جمعه قروه افزود: سه استاد برتر از ایلام، قروه و بیجار داوری این کنگره را برعهده داشتند.

او با تاکید بر اینکه دغدغه این کنگره ماندگاری میراث معنوی و آثار سیدالشهدا است، گفت: این آثار باید از برهه‌های مختلف تاریخی بگذرد لذا از تمام مجموعه‌های فرهنگی به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کمک می‌کنیم، در انتشار اشعار و ماندگاری شعر قروه اهتمام ورزند تا به اسم شهرستان قروه ثبت شود.

اهمیت شعر عاشورایی در بیان مظلومیت امام حسین (ع) است

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان در این آیین با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این کنگره اظهار کرد: شعرایی که در این کنگره شعر خواندند حس و حال بسیار زیبایی را ایجاد کردند که قابل بیان نیست.

او خاطرنشان کرد: اگرچه بنده اهل فن نیستم اما هرآنچه از این اشعار برآمد سرشار از زیبایی و بسیار وزین بود.

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: حضرت علی اصغر سند مظلومیت حضرت ابا عبدالله حسین(ع) بود اگر چه کربلا سرشار از صحنه های مظلومیت قیام حسینی است، اما همین یک صحنه سندی محکم برای اثبات مظلومیت قیام امام حسین(ع) است.

او افزود: اهمیت و ارزش شعر عاشورایی در این است که شاعران توانمند با زبان زیبای شعر مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را فریاد بزنند.

به گفته نماینده ولی فقیه در کردستان، تک تک صحنه های کربلا برای اثبات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) کفایت می‌کند، این صحنه بسیار شورانگیز است و باید گفته و بیان شود.

حجت الاسلام پورذهبی با تاکید براینکه زبان هنر بهترین و تاثیرگذارترین زبان برای انتقال فرهنگ عاشورایی است، افزود: شعر عاشورایی به همت شاعران می‌بالد،  شاعران اسلامی اشعار زیادی در مورد امام حسین(ع) سروده‌اند که بسیار زیبا و دلنشین است.

او افزود: در شعر عاشورایی باید با لطافت به حماسه، اهداف و اصل واقعه عاشورا پرداخته شود.

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب تعمیق معرفت نسبت به معارف دین است

اختتامیه شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی در قروه برگزار شد

 استاندار کردستان، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این کنگره اظهار داشت: مجالس عاشورایی یکی از بهترین مجالس و همایش‌هایی است که بهره معنوی و نشاط معنوی ایجاد می‌کند.

اسماعیل زارعی‌کوشا گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بعد از انقلاب که تا قبل از آن کمتر بیان شده بود، تعمیق معرفت شناخت عمومی نسبت به معارف دین و به ویژه نهضت عاشورا و شخصیت حضرت ابا عبدالحسین است.

استاندار کردستان ادامه داد: نگاه و برداشت عمومی از شخصیت شخصیت‌های بلندمرتبه واقعه کربلا، نگاهی منطبق بر حقیقت درخشان نبوده لذا خدمت بزرگ و‌ ثمره کار انقلاب و شاعران آیینی است این معرفت را تعمیق کنند و عمومیت ببخشند.

زارعی‌کوشا از شاعران حاضر در این کنگره درخواست کرد، نقش خود را جدی بگیرند چراکه اشعار عاشورایی و آیینی یک ژانر خاصی از ادبیات هنر و شعر نیست بلکه تاثیر فوق‌العاده بر مفاهیم دینی دارد. 

استاندار کردستان اذعان کرد: این شعر می‌تواند بسیاری از نیازها را تأمین می‌کند ضمن اینکه شاعران باید آشنا با روایت و مسلط بر حقیقت عاشورا باشند.

 شعرخوانی حمیدرضا برقعی شاعر نامور کشور در شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه

شایان ذکر است در پایان این مراسم از شاعران برگزیدگان و حامیان  این کنگره تجلیل شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.