خطیب جمعه قم تاکید کرد

ضرورت آشنایی مربیان و والدین با ویژگی‌های نسل جوان

آیت‌الله اعرافی گفت:مربیان و والدین باید با ویژگی‌های نوجوان و جوان آشنا باشند، اگر با این ویژگی‌های آشنا نباشیم اقدامات تربیتی راه به جایی نمی‌برد.

 آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه‌ های نماز جمعه  قم که در مصلای قدس برگزار شد، در رابطه با اصول و قواعد تربیت فرزندان بیان کرد: آشنایی با ویژگی‌های نوجوانان و جوانان از جمله لازمه‌های تعامل با نوجوانان و جوانان است. در این زمینه آشنایی با ویژگی‌های عمومی، فردی و ویژگی مرحله سنی که فرد در آن قرار دارد بسیار مهم است.

خطیب جمعه قم عنوان کرد: صبر و بردباری در زندگی فردی، دعوت یکدیگر به صبر و صبور در زندگی‌های اجتماعی، پاسداری از مرز‌های اعتقادی، زمینی و اجتماعی و تقوای الهی چهار شرط رسیدن به سعادت است.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه مربیان و والدین باید با ویژگی‌های نسل نوجوان و جوان آشنا باشند، اظهار کرد: اگر با این ویژگی‌های آشنا نباشیم اقدامات تربیتی راه به جایی نمی‌برد.

او ادامه داد: با انتقال انسان از مرحله‌ای به مرحله‌ای دیگر تفاوت‌هایی پیدا می‌شود و قواعد و خصوصیاتی ظهور و بروز می‌کند که باید آن‌ها را شناخت و بدون شناخت آن‌ها نمی‌توان در تربیت و تعامل موفق بود.

امام جمعه قم بیان کرد: کودک (زیر ۱۰ سال) دریافت کننده و گیرنده است و کنش‌گری مستقل ندارد و در آغاز راه است و به شکوفایی‌های استعدادی و استقلال خواهی نرسیده است؛ اما با ورود به نوجوانی انواع خصوصیات و ویژگی‌ها در او پیدا می‌شود.

او ادامه داد: برخی از این خصوصیات فیزیکی و جسمی هستند که طبیعت رشد است. این طبیعت رشد ذاتی به تعامل او به خانواده، جامعه، خانواده، محیط و فضا‌های اجتماعی ضمیمه می‌شود و موجب پیدایش سلسله ویژگی‌هایی می‌شود که کار را در تعامل و تربیت سخت‌تر می‌کند.

آیت الله اعرافی افزود: این ویژگی‌ها هم در تجربه ما قابل شناسایی است، هم در علوم جدید به آن توجه شده و هم در آیات و روایات وجود دارد. در آثار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) صد‌ها روایات و خبر در باب جوانی و نحوه تعامل با جوان وارد شده است.

او  با بیان اینکه گذر از گیرنده بودن به کنش گری است، اضافه کرد: فرد در مرحله کودکی گیرنده است و، اما در نوجوانی شکوفا می‌شود و آرام آرام به سمت این می‌رود که بداند و انتخاب کند. اگر فرد در کودکی پذیرای تربیت بود در نوجوانی انتخاب می‌کند.

اعرافی گفت: نیروی نوجوان و جوانی سرشار و لبریز است و توانایی‌های جسمی و ذهنی شکوفا می‌شود؛ بنابراین حس آزادی، توانایی بالاتر ذهنی، آرمان گرایی، ایده آل نگری، ریسک پذیری الگوپذیری، شجاعت در اقدام، قانع نبودن به آنچه هست و تلاش برای اقدامات جدید زنجیره و سلسله طبیعی است که در نوجوانان پدیدار می‌شود.

خطیب جمعه قم اظهار کرد: این ویژگی‌ها را باید شناخت. اگر این ویژگی‌ها در مسیر درست قرار گرفت به مرحله‌ای می‌رسد که «ان اللَّه تعال یحب الشباب الذی یفنی شبابه فی طاعة اللَّه» خداوند در برابر ملائکه به این جوان مباهات می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار