ادای احترام مسئولان همدان به بوعلی سینا

همزمان با سالروز تولد ابوعلی سینا که به نام روز پزشک و همدان نامگذاری شده است، جمعی از مردم و مسئولان استان همدان با حضور در آرامگاه این فیلسوف برجسته با اهدای گل به مقام شامخ حکیم هزاره‌ها ادای احترام کردند.

در این آیین استاندار همدان و معاونان استانداری همدان، آیت الله طه محمدی رییس بنیاد بوعلی سینا، رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، شهردار همدان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این مراسم با اهدای گل به مقام شامخ حجت‌الحق ابن‌سینا ادای احترام کردند.

ادای سوگند پزشکی به صورت نمادین توسط پزشکان استان با لباس متحدالشکل دانش آموختگان این رشته بخش دیگری از آیین ادای احترام به بوعلی‌سینا است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گفت: همایش حکیم هزاره‌ها روز اول شهریور ماه سال جاری با حضور اندیشمندان و ابن‌سینا پژوهان و علاقه‌مندان حکمت و فلسفه در همدان برگزار می‌شود.

توکل دارائی گفت: با توجه به تشکیل ستاد هفته ملی بزرگداشت ابن‌سینا به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همت و مساعدت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بزرگداشت بوعلی‌سینا از یکم تا هفتم شهریور در گستره کشوری و در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گفت: در همدان نیز به عنوان محل آرامگاه شیخ‌الرئیس، مثل سال‌های گذشته برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری متنوعی با اشراف و مدیریت استانداری همدان و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و دانشگاهی برپا می‌شود که این برنامه‌ها به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.
همچنین به مناسبت زادروز شیخ الرئیس حکیم هزاره‌ها و روز پزشک، بازدید از همه موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی اداره میراث فرهنگی استان همدان در روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ رایگان است.

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، دانشمند ایرانی قرن چهارم هجری در اول شهریور ۳۵۹ هجری خورشیدی در روستای خرمیثن از توابع بخارا (ایران قدیم) دیده به جهان گشود و بعد‌ها یکی از اندیشمندان بزرگ این سرزمین کهن شد.

او قرآن و سایر علوم را در بلخ آموخت و از محضر استاد عبدالله ناتلی بهره جست و در ۱۸ سالگی همه علوم را فراگرفته و در ۲۱ سالگی دست به تالیف زد و مجموعه‌ای با نام «حاصل و محصول» را در ۱۰ جلد نگاشت، سپس ۲ کتاب یکی در باب اخلاق با عنوان «البر و الائم» و دیگری در باب ‏فلسفه به نام «حکمت عروضی» را در ۲۱ جلد به رشته تحریر درآورد.

ابوعلی سینا حدود ۴۵۰ کتاب و مقاله دارد که ۲۴۰ مورد آن از آن‌ها حفظ شده‌اند، از این میان ۱۵۰ کتاب در مورد فلسفه و ۴۰ کتاب نیز در مورد علم پزشکی است. کتاب شفا به‌عنوان دایرة‌المعارف علم و فلسفه و همچنین کتاب قانون به‌عنوان دایرةالمعارف علم پزشکی از یادگار‌های ارزشمند این دانشمند بزرگ هستند.

از ابن سینا آثار فراوانی به جای مانده که از میان آن‌ها می‌توان به قانون، شفا، المختصرالاوسط، المبدا و المعاد، الهدایه، الادویة القلبیه، نجات، بعض الحکمة المشرقیه، الحاصل و المحصول، دانشنامه علایی و اشارات اشاره کرد که شهرت بیشتری نسبت به سایر آثار این دانشمند بزرگ دارند.

با آغاز نهضت ترجمه در قرن ۱۲ میلادی، کتاب قانون ابن سینا به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی ترجمه شد که تا حدود دو قرن پیش در دانشگاه‌های بزرگ دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده پزشکان بوده و به بیشتر زبان‌های دنیا ترجمه شده‌است.

با حمله مسعود پسر سلطان محمود غزنوی به اصفهان و اشغال این شهر، علاء الدوله با سپاهیان ‏خود از اصفهان خارج و به سمت همدان حرکت کرد در این سفر ابوعلی سینا نیز به همراه او بود که وی در راه به بیماری سختی مبتلا شد.

ابوعلی سینا بدنبال این بیماری، در هشتم آبان ۴۱۵ هجری خورشیدی برابر با اول رمضان سال ۴۲۸ هجری قمری در حالی که ۵۸ ساله داشت، دارفانی را وداع گفت و در شهر همدان به خاک سپرده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.