توصیه معاون اول قوه قضاییه به قضات؛ افراط و تفریط در تشدید و تخفیف احکام نداشته باشید

معاون اول قوه قضاییه خطاب به قضات گفت: افراط و تفریط در تشدید و تخفیف احکام نداشته باشید و حکم‌های دادگاه باید طوری باشد که عادلانه و منصفانه و باعث عدم ارتکاب جرم شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه  در همایش مدیران سازمان قضائی نیرو‌های مسلح گفت: در همه نظام‌های قضایی دنیا کنار دادگاه‌های عمومی که برای رسیدگی به جرائم جامعه عمومی است، دادگاه‌های اختصاصی دیگری همانند دادگاه نظامیان برای رسیدگی به جرایم صنوف خاص تشکیل می‌شود.

او افزود: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تنها مرجع اختصاصی پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی است و وظیفه آن رسیدگی به جرائم مربوط به جرائم خاص نظامی و انتظامی نظامیان است و به‌مرور زمان از سوی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری توسعه داده شده و امروز فراتر از آنچه در قانون پیش‌بینی شده دارای صلاحیت قضائی است.

‌معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: موضوعی که در سازمان قضائی نیرو‌های مسلح مورد توجه قرار می‌گیرد اقتدار نیرو‌های مسلح است و این مرجع وظیفه صیانت از نیرو‌های مسلح را نیز به‌عهده دارد.

مصدق بیان کرد: سالم‌ترین نیرو‌های مسلح دنیا در نظام جمهوری اسلامی است و این نتیجه ربع قرن پیشگیری در سازمان قضایی  نیرو‌های مسلح است. در سند تحول قوه قضائیه و فرامین مقام معظم رهبری نیز بر اصل پیشگیری تأکید شده است.

او تصریح کرد: قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح جزو کامل‌ترین قوانین در این حوزه است. افراط و تفریط در تشدید و تخفیف احکام نداشته باشیم و حکم‌های دادگاه باید طوری باشد که عادلانه و منصفانه و باعث عدم ارتکاب جرم شود و لحاظ اصلاح محکومان و نظارت بر زندان و مددجویان مورد توجه قرار گیرد که سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به این امر توجه دارد.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: پیش‌بینی نهاد‌های ارفاقی جزو مهم‌ترین اصل پیشگیری کیفری است و به‌عنوان ابزاری برای متناسب ساختن جرم و مجازات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.