مدیرکل امور مالیاتی استان:

گزارش ۱۵۰ تخلف مالیاتی پزشکان اردبیلی

 مدیرکل امور مالیاتی استان ضمن درخواست از شهروندان در جهت گزارش فرار مالیاتی گفت: ۱۵۰ تخلف مالیاتی پزشکان در استان گزارش شده است.

داریوش سرخانی ۵ شهریور در نشست خبری خود که به مناسبت هفته دولت در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، با اذعان بر اینکه ۱۵۰ مورد تخلف مالیاتی پزشکان گزارش داده شده است، افزود: از عموم شهروندان درخواست داریم در صورت دیدن فرار مالیاتی در سامانه سوت زنی حتما گزارش بدهند.

او گفت: در استان اردبیل یک هزار و شش پزشک فعالیت می‌کند که در طول سال گذشته بیش از ۲۴ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان ادامه داد: بیش از یک صد هزار نفر جامعه آماری مالیات ستانی استان اردبیل است و قسمت عمده خدمات امور مالیاتی به آن‌ها بصورت برخط و الکترونیکی انجام میشود.

سرخانی اضافه کرد: طبق ماده ۱۸۶ قانون مالیات ستانی، صدور گواهی مالیاتی برای تمدید و تجدید پروانه‌های فعالیت اقتصادی و دریافت تسهیلات منوط به استعلام پرداخت مالیات شده است.

این مقام مسئول استان اظهار کرد: ۲۴ هزار گواهی در سال گذشته صادر و همچنین در ۵ ماهه سال جاری ۸ هزار گواهی صادر شده و اگر متقاضیان بدهی مالیاتی نداشته باشند گواهی استعلام بصورت برخط صادر می‌شود و اعتبار سه ماهه دارند.

او از انعقاد تفاهمنامه امور مالیاتی استان با کانون سردفتران و دفتریاران استان خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهمنامه برای زمین‌ها و املاک مسکونی که دارای پروانه باشند نیازی به مراجعه به دفاتر مالیاتی نخواهد بود.

سرخانی تصریح کرد: طبق قانون ۹۷ مالیاتی در دو سال اخیر اظهارنامه‌ها با پشتوانه قانونی به ریسک بالا، ریسک متوسط و ریسک پایین رتبه بندی شده اند و مؤدیان با ریسک بالا و ریسک متوسط وارد محاسبه مالیاتی می‌شوند.

او با بیان اینکه ۷۰۰ خودروی لوکس و گران قیمت بالای سه میلیارد تومان قیمت در استان شناسایی و در مجموع ۵ میلیارد تومان مالیات از مالکان آن‌ها دریافت شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان با اعلام اینکه بیش از ۴ ماه خالی ماندن منازل مسکونی مشمول مالیات خواهد بود و در صورت افزایش تعداد سال‌های خالی ماندن منازل افزایش مالیات شامل خواهد شد، بیان کرد: ۳ هزار و ۸۰۰ خانه خالی از سکنه شناسایی و ۲۵ میلیارد تومان مالیات بر آن‌ها محاسبه شد.

سرخانی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر بیش از ۴۵ هزار مؤدی غیرشناسنامه دار در استان شناسایی شد و مجموع مؤدیان به یک صد هزار مؤدی رسید.

او اذعان کرد: در ۴ ماهه اول سال جاری ۱۵۴ میلیارد تومان بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان تقسیم شد.

این مقام مسئول حوزه مالیات استان گفت: سهمیه مالیاتی استان اردبیل ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۲ است که در ۵ ماهه امسال یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وصول شده است.

سرخانی با اشاره به اینکه با تغییر شیوه مالیات ستانی از سنتی به سیستمی و شناسایی مؤدیان جدید سهم مالیات بر درآمد مشاغل در استان افزایش پیدا کرد، افزود: طبق جزء ۲ بند ت تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ پزشکان، پیراپزشکی، داروخانه ها، فروشندگان لوازم پزشکی، دامپزشکان، وکلاء و مشاوران حقوقی باید از دستگاه پز استفاده نمایند.

او با تأکید بر اینکه بیش از ۶۰ درصد اصناف معاف از مالیات است، اظهار کرد: شرکت‌های کشت و صنعت مغان و پارس معاف از مالیات می‌باشند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کم اظهاری در فروش، بیش اظهاری در خرید، استفاده از فاکتور‌های فروش جعلی و ثبت شرکت‌های صوری را فرار مالیاتی خواند و گفت: مسیر الکترونیکی فرار مالیاتی را به حداقل خواهد رساند.

سرخانی در پایان صحبت‌های خود از ۲۳۰ شرکت که صورتحساب الکترونیکی صادر می‌کنند، خبر داد و افزود: قریب به ۵۰ درصد جامعه آماری مالیاتی استان شناسه یکتا دریافت کرده اند و همچنین هر هفته در اداره کل و مراکز شهرستان‌ها کارگاه‌های آموزشی برای مؤدیان برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.