طرح پایاب سد سرخاب نیر افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت

 با حضور مشاور وزیر و فرمانده بسیج مقاومت وزیر جهاد کشاورزی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار نیر و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی طرح پایاب سد سرخاب افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

نوبخت اژدری ۵ شهریور همزمان با گرامیداشت هفته دولت در مراسم بهره برداری از سد سرخاب که با حضور مشاور وزیر و فرمانده بسیج مقاومت وزیر جهاد کشاورزی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار نیر و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: بیش ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از ۳ هزار و ۵۳۰ هکتار از اراضی پایاب سد سرخاب تحت پوشش سد قرار گرفت و همچنین این سد به سیستم‌های نوین آبیاری کم فشار تجهیز شد.

او افزود: به منظور پیشگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال از طریق نهر‌های سنتی، افزایش تعداد دفعات آبیاری و نتیجتاً افزایش تولید و در آمد کشاورزان، طرح آبیاری کم فشار انتقال آب بالوله پایاب سد سرخاب با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات کمک ها‌ی فنی و اعتباری آبیاری تحت فشار سامانه‌های نوین آبیاری در اوایل سال ۹۸ با ۵ پیمانکار اجرایی و یک شرکت تأمین کننده لوازم طرح شروع شد.

اژدری در ادامه سخنان خود گفت: مساحت تحت پوشش سیستم آبیاری کم فشار ۳۵۳۰ هکتار و در ۸ روستا بود با لوله گذاری شبکه فرعی به طول ۷۸ کیلومتر که تا اواخر سال ۹۸ بطورمستمر عملیات اجرا و متاسفانه از اوایل نیمه دوم سال ۹۹ علی رغم پیشرفت فیزیکی حدود ۶۸ درصد به دلایل مختلف منجمله شیوع کرونا، وجود معارض در برخی از انهار انتقال آب  و نبود اعتبار تا ۱۴۰۰ راکد و غیر فعال بود.

او ادامه داد: سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه ارس مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت نقد تخصیص که در قالب دو قرارداد در سال ۱۴۰۲و به منظور ترفیع نواقصات و تکمیل پروژه منعقد و در نهایت  ۳۷۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شد.

سرپرست جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در این طرح به طول ۷۸ کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته است که تعداد دهانه‌های آبگیر آن ۳۷۸ باب بوده و تعداد حوضچه فشارشکن آن نیز ۲۷ باب می‌باشد و دبی کل شبکه ۱۶۶۰ لیتر در ثانیه بوده که تعداد ۶۶۳ زارع از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

اژدری بیان کرد: اراضی تحت پوشش این طرح جمعا ۳۵۳۰ هکتار می‌باشد که روستا‌های ویرثق، علی آباد، گوگه و گوگرچین، بوران و قره تپه و ایرنجی و سرخاب را پوشش خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.