نقش ناترازی بانک‌ها در تورم چگونه است؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌ها برای رفع ناترازی‌های خود مجبور به انجام اقداماتی هستند که این کار‌ها به تحمیل تورم در اقتصاد منجر می‌شود.

شقاقی کارشناس اقتصادی گفت: در نظام بانکی کشور با یک سه گانه ناممکن مواجه هستیم که من این سه‌گانه ناممکن را از یکی از نظریه‌های تجارت بین المللی دریافت کردم.

او در ادامه می‌گوید: در سه گانه ناممکن نظام بانکی بانک‌ها از دولت مجوز خلق پول و جذب سپرده‌های مردم را دارند در ضلع دیگر مثلث نرخ بهره حقیقی در اقتصاد ایران منفی است و در ضلع سوم به بانک‌ها اجازه بنگاه داری داده شده ماحصل این سه گانه ناممکن این شده که اول بانک‌ها به دلیل فضای نرخ حقیقی منفی تمایلی به تسهیلات دهی به بخش خصوصی ندارند و خلق پول و جذب سپرده‌های مردم عمدتا به سمت بنگاه‌های زیر مجموعه خود بانک‌ها رفته است و نکته آخر هم به سبب این بانک‌ها تخصص بنگاه داری ندارند عمدتا این قسمت هم به منابع منجمد و بلوکه شده تبدیل شده و در نهایت خروجی این موارد به ناترازی شبکه بانکی ختم شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، بانک‌هایی داریم که خلق پول عجیب داشتند و یک مرکز تجاری ساختند یا به بنگاه‌های زیر مجموعه خود تسهیلات کلان پرداخت کردند و این پول بدون بازگشت بلوکه شده که تمام این موارد سبب ایجاد ناترازی شبکه بانکی شده است.

شقاقی در ادامه اظهار کرد: مفهوم ناترازی هم این است که اکنون شبکه بانکی ما دارایی‌های زیاد دارد، اما این دارایی‌ها سیالیت ندارد.

او افزود: وقتی بانک‌ها به سبب این سه گانه ناممکن درگیر ناترازی شده اند مجبور می‌شوند برای پوشش این ناترازی خود یا از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند یا به خلق پول مضاعف ادامه دهند که نتیجه هر دو این کار رشد نقدینگی و تحمیل تورم در اقتصاد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۸:۲۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
تقصیرگمرک هست ودولت مثال یارانه به کاغذمیرسدولی به بیمه تکمیلی وبهزیستی خیر؟!
آخرین اخبار