جبران بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی خراسان جنوبی

با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در دو سال گذشته در خراسان جنوبی کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت:جبران بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی خراسان جنوبی مهمترین رسالت شرکت آب منطقه ای، مدیریت منابع آبی به منظور تعادل بین منابع و مصارف آب است.

سارانی افزود: در این راستا اقدامات کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی به خصوص در دو سال گذشته موجب شده تا علیرغم کاهش بارندگی و عدم تغذیه مناسب سفره‌های آب زیرزمینی کسری مخازن منابع آب زیرزمینی استان از ۱۵۴.۹۸ میلیون مترمکعب در سال آبی ۹۳-۹۴ به ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: در دو سال اخیر با جلوگیری از برداشت غیرقانونی از ۱۱۸ حلقه چاه غیرمجاز، از یک میلیون مترمکعب منابع آب‌های زیرزمینی حفاظت شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده است افزود: با اجرای این طرح و مدیریت برداشت آب از چاه‌ها ۲۰ درصد از اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی در این بخش کاسته شده است.

سارانی افزود: همچنین تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند منجر به کاهش ۲۵ درصدی میزان مصرف برق چاه‌های کشاورزی استان نیز شده که از این حیث در کشور منحصر به فرد است.

به گفته وی همچنین در این مدت ۲۴۰ حلقه از کل چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده است.

سارانی افزود: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی بر اثر خشکسالی مستمر، افت سطح منابع آب زیر زمینی و کسری مخزن ایجاد شده، ۸ دشت خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی، ۱۸ دشت ممنوعه و ۹ محدوده مطالعاتی فاقد تخصیص است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر برداشت آب از ۲۶ دشت از مجموع ۳۵ دشت استان ممنوع است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مهمترین راهکار در حال حاضر مدیریت منابع موجود است، گفت: با مصرف درست و بهینه تا حد زیادی می‌توان از حرکت به سمت بحران جلوگیری و حالت پایداری در منابع آب استان به وجود آورد.

برچسب ها: ابیاری ، اب منطقه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.