پدیده‌ای عجیب در بازار خودرو؛ پیکان اسقاطی گران‌تر از تیبا و کوییک

بررسی قیمت‌ها در بازار خودروی مشهد حاکی از پدیده عجیبی است. آگهی‌هایی که در آن‌ها قیمت خودرو‌های اسقاطی از بسیاری از خودرو‌های جدید، گران‌تر شده است.

 شاید باورش سخت باشد، اما پیکان هم خودرویی لاکچری شده است! این روز‌ها مشاهده برخی آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی شگفت زده تان می‌کند. طی چندماه گذشته با طرح‌های فروش و قرعه کشی در سامانه یکپارچه، آزادشدن واردات خودرو و کنترل هیجانات کاذب، بازار خودرو در مشهد و سایر شهر‌های کشورمان در خوابی عمیق و تابستانی به سر می‌برد. به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان اتحادیه‌های خودرو، خریدار و فروشنده دست نگه داشته اند تا جهت حرکت قیمت‌ها به طور کامل مشخص شود. هرچند که بازار اتومبیل همچنان آرام است، اما مشاهدات خبرنگار  در مشهد از یک حاشیه جدید و عجیب خبر می‌دهد.

سبقت قیمت خودرو‌های اسقاطی از خودرو‌های مدل بالا
شاید شما هم در ابتدا این ادعا را باور نکنید، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد طی چندروز گذشته قیمت برخی خودرو‌های مدل پایین مانند پیکان و وانت‌های دهه ۵۰، ۶۰ و ۷ به شکل عجیبی افزایش یافته است. تا جایی که در برخی موارد، قیمت خودرو‌هایی که به سختی روشن می‌شوند حتی از قیمت خودرو‌هایی مانند تیبا، کوییک و بسیاری از خودرو‌های مدل بالا هم پیشی گرفته است. پدیده عجیبی که می‌توان سرنخ آن را در طرح اسقاط و شرکت در قرعه کشی خودرو پیدا کرد. طی ماه‌های گذشته با توجه به افزایش تعداد خودرو‌های فرسوده فعال در کشور، در هر آیین‌نامه جدیدی که منتشر می‌شود بندی از آن به اسقاط خودرو مربوط می‌شود. هر چند که پیش از این، اسقاط خودرو‌ها یکی از شرط‌های واردات شده بود، اما حالا در آیین نامه جدیدی که خبرساز شده تولید انواع وسایل نقلیه هم به ارائه گواهی اسقاط خودرو مشروط شده است. موضوعی که بازار خودرو‌های اسقاطی را متلاطم کرده است.

پیکان اسقاطی ۴۰۰ میلیون ناقابل!

سرکی به بازار خودروی در سایت‌های خرید و فروش متعجب تان می‌کند. خبرنگار ما برای بررسی بیشتر درباره این ادعا تعداد زیادی از آگهی‌های خودرو را بررسی کرده است. به عنوان مثال در یک آگهی، پیکان بنزینی مدل ۱۳۸۲ را به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش گذاشته اند. در آگهی دیگری، پیکان بننزینی مدل ۱۳۸۳ را یکی از شهروندان به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته است. در توضیحات این آگهی آمده است: «مدارک تکمیل و آماده انتقال است. این فروش هم ویژه طرح فرسوده است.» در آگهی دیگری یک پیکان مدل ۱۳۷۹ را به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به فروش گذاشته اند و مالک آن هم مدعی شده که موتور این خودروی اسقاطی کاملا سالم و مرتب است. پیکان دیگری در آگهی‌های خرید و فروش با مدل ۱۳۸۲ به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. این قیمت عجیب در حالی است که در توضیحات آن آمده است که فقط سقف خودرو فابریک است و تمام خودرو رنگ شده است. پیکان دیگری هم با مدل ۱۳۶۳ به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. مالک این خودرو نوشته: «خودرو سالم است و حرکت می‌کند و به صورت قولنامه‌ای فروخته می‌شود.» پراید مدل ۱۳۸۰ هم از خودرو‌های اسقاطی دیگری است که با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده و در توضیحات آن آمده است: «خودرو با پژو پارس هم معاوضه می‌شود! این قیمت‌ها در حالی است که با همین اعداد و ارقام می‌توان خودرو‌های مدل بالایی مثل کوییک، انواع تیبا، برخی از خودرو‌های پژو، سمند و... را خریداری کرد.

پدیده‌ای عجیب در بازار خودرو؛ پیکان اسقاطی گران‌تر از تیبا و کوییک

مالک یک خودروی اسقاطی: همه گران کردند، من هم قیمتم را بالا بردم!
برای بررسی صحت و سقم این ماجرا خبرنگار به عنوان خریدار با چند فروشنده خودرو‌های فرسوده تماس می‌گیرد. مالک یکی از پیکان‌های دهه هفتاد که خودروی اسقاطی را با قیمت بیش از ۳۰۰ میلیون به فروش گذاشته است در پاسخ به خبرنگار ما می‌گوید: «با خرید خودروی اسقاطی و ثبت نام در قرعه کشی خودرو می‌توانید صاحب یک خودروی نو شوید که حاشیه سود زیادی با خودرو‌های بازار آزاد دارد.» فروشنده دیگری که یک پراید فرسوده اوایل دهه ۸۰ را با قیمت بیش از ۲۸۰ میلیون می‌فروشد در پاسخ به این سوال که چطور قیمت خودرو را تعیین کرده، می‌گوید: «از مدتی پیش، قصد فروش داشتم. بازار راکد بود و خودرویم را کسی نخرید. دو روز پیش که سایت‌های خرید و فروش را می‌دیدم قیمت خودرو‌های کارکرده و اسقاطی چندبرابر شده بود. من هم تصمیم گرفتم قیمتم را بالا ببرم.»

رییس اتحادیه خودروی مشهد: افزایش قیمت خودرو‌های اسقاطی به خاطر سودجویی عده‌ای است

در ادامه این گزارش سراغ رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو مشهد رفتیم. حسین حسینی به خبرنگار می گوید: افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده و اسقاطی فقط در فضای مجازی و سایت‌های خرید و فروش اتفاق افتاده و یک تنشی است که آن را به دادستانی هم اطلاع داده ام و نامه‌ای ای نوشتم که چنین افزایش قیمتی غیرمنطقی و غیزچر معقول است.

او ادامه می‌دهد: نمایندگی‌ها قرار است خودرو‌های اسقاطی که به نام افراد است را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خریداری کنند. فروشندگان خودرو‌ها ب این روش در قرعه کشی خودرو‌هایی مانند محصولات چینی شرکت می‌کنند و در صورتی که در قرعه کشی برنده شوند یک خودروی چینی خریداری می‌کنند. نکته مهم اینجاست که برخی به خاطر کسب منفعت از حاشیه سود فروش خودرو‌ها در بازار آزاد چنین اقدامی می‌کنند. در صورتی که قیمت این خودرو‌ها هیچ اختلافی با بازار ندارد و حتی قیمت برخی محصولات در بازار آزاد با قیمت کمتری نسبت به نمایندگی به فروش می‌رسد؛ بنابراین شهروندان و هم وطنان محترم باید از این ماجرا اطلاع داشته باشند تا بعدا پشیمان نشوند.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی مشهد می‌گوید: چند سودجو چنین همهمه‌ای راه انداخته اند تا با فروش خودرو‌های اسقاطی سود‌های کلانی به دست بیاورند. برخی از دارندگان و مالکان خودرو‌های فرسوده هم به خاطر افزایش قیمت‌ها در سایت‌های خرید و فروش، خودرو‌های خودشان را با قیمت‌های بسیار بالاتری به فروش گذاشته اند و چنین پدیده‌ای رقم خورده است.

منبع: فارس 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
تو کشور ما هیچی عجیب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
دسته گل جدید دولت رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
پدر این مملکت دیوار و شیپور درآورده قیمت من‌درآوردی شکار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
نباید پراید رو به عنوان اسقاطی قبول کنن فقط ماشینای پرمصرف رو باید قبول کنن مثلا شورلت و بلیزر و جیپ
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
ما پیکان مدل 80رو فروختیم 320ملیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
دولت میتونه واردات خودرو ارزان قیمت، کم مصرف و حتی هیبریدی دست دوم رو آزاد کنه،با عوارضی خیلی پایین تر،اونم فقط برای ماشینهای اسقاطی ک حداقل یک سال دست صاحب کنونیش بوده،و فروش خودروهای وارداتی رو هم تا یک سال برای خریدار ممنوع کنه و چون معمولا بی بضاعتند وام بلند مدت و کم سود بده بهشون!اینجوری در مصرف بنزین و خدمات پزشکی صرفه جویی میشه و کلی ارز از این طریق وارد ایران میشه(فروش بنزین ب خارج) و از خروج کلی ارز جلوگیری میشه(عدم خروج ارز برای خدمات پزشکی)طبقه پایینم سوار ماشین خوب میشن و دعات میکنن!بد میگم بگو بد میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
چطو دولت کلیه اجناس سر ب فلک زده با دستور خودشون ملت باهاشون کاری ندارن اما حالا ملت صاحب مالش دوس دارن ی سودی بکنن میخان جریان بزرگ کنن همیشه باید دولت تو همچی نوک بزنه از لباس وحجاب گرفته تا مال ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
دو روز دیگه دلال اصلی یعنی دولت وارد میشه و میگه بجای خرید ۴۰۰ م پیکان اسقاطی بیایین ۳۰۰ ملیون به حساب ما واریز کنید تا مشکلتون حل شه.
این یه طنز نیست اتفاقی هست که در اسقاط کردن کامیون فرسوده افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
پ بهتر اونا هم بذا سود کنن ایقد دولت خورده چیشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
درست صحبت کنید راجع به پیکان. نمیشه که همش یه عده خاصی همیشه بخورند نوش جون هر کس که بتونه از دلال های گرگ صفت بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
با اسقاط یه خودرو فرسوده اجازه واردات یه ماشین بهت میدن که خارج از کشور یک میلیارد قیمتش هست و تو ایران ده میلیارد میشه . چرا باید همیشه سود واسه ثروتمند ها باشه ؟ یه بارم اون آدمی که وضع مالی ش ضعیفه سود کنه و به این بهونه بره یه ماشین صفر بخره خوب . مشکلی پیش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
مقصر همه این دلقک بازی ها شخصی به نام رشیدیه
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۵:۱۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
راهکار :
دولت اعلام کند اولا:شرط از رده خارج کردن خودروی اسقاطی برای واردات حذف شد.
دوما اعلام کند : نقل و انتقال خودروهای بالای ۲۰ سال ممنوع است.
سوما اعلام کند خودروهای بالای ۲۰ سال که از لحاظ فنی تاییدیه نداشته باشند از ترددشان جلوگیری خواهد شد. البته در تاییدیه فنی چنین خودروهایی مراکز،باید دقیق و سختگیرانه عمل کنند.
چهارم : اعلام کند مالکین چنین خودروهایی فقط می‌توانند خودروی خود را به مرکز دولتی،بفروشند. به قیمت مثلا ۵۰ میلیون و در عوض یک وام دویست میلیونی با بهره پایین به عنوان کمک هزینه خرید خودروی نو به مالک خودروی اسقاطی،پرداخت کند .
هر کاری راهی دارد.
متاسفانه از طرحهای دولت و مجلس بیشتر خامی و کارنابلدی دیدیم تا پختگی و کار بلدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
آخه پیکان مال زمان اون خدا بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
تویوتایی که پراید شد!
۱۵:۳۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
آهان! از اون جهت !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
بخاطر همین با ارزش شده بهتر از پراید ایی زمان ک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۵:۰۸ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
باشگاه خبر !
لطفا کمی،پخته تر عمل کنید!
اینکه فلان شخص قیمت پیکان اسقاطی اش را ۴۰۰ میلیون گفته که دلیل نمی‌شود چنان قیمتی باشد.
مثلا بنده یک رنوی مدل ۶۰ دارم. اگر اعلام کنم قیمت آن دو میلیارد تومان است ! شما تیتر میزنی قیمت خودروی اسقاطی بیشتر از کیا سراتو صفر ؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۵:۰۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
رفیقم دیشب زنگ زد گفت پراید مدل پایین بالای 400 میلیون پولش شده یه ربع خندیدم باور نکردم تا دیوار رو دیدم جمع کنید این دیوار رو واقعا برنامه هایی مثل دیوار شیپور دارن لطمه میزنن بازار دلالی رو یه سطح بردن بالاتر همه دلال شدن پراید بشه 400 تومن وای به حال بقیه ماشینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
مربوط به خودروهای وارادتی در ازای اسقاط خودروی داخلی است.
چیکار دارید:
هم اون فقیر سود می بره
هم پولدار پولدارنچتر میشه
هم ماشین های داخلی نو میشه
هم قیمت ماشین شاسی بلند رقابتی و ارزون میشه
هم قیمت ها راکد میمونه
هم مردم ماشین لوکس سوار میشن
هم بنزین صرفه جویی می شود
و...
برد برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
اینم ی چیزی مثل چرخ خیاطی که سو استفاده میکنن از مردم بیسواد. خارج کردن خودروهای فرسوده از سیستم حمل نقل عالیه ولی اگه این مقدار پول بدی برای دوتا خودرو فرسوده و بعد گمرک هم بدی و هزینه های جانبی و حمل نقل و ارزش افزوده و مالیات هم بدی به نظرم یه ماشین همین الان بازار ازاد بخری خیلی بهتر میفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
واقعا چیزی غیر از این هم نمی شود از دولت و مجلس انقلابی انتظار داشت،
در قیمت همه چیز انقلابی عظیم رخ داده البته به جز قیمت سهام بورسی که نشانگر تولید و اقتصاد سالم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
عقل نداری راحتی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
برعکس عقل داره و ناراحته
Iran (Islamic Republic of)
پراپرانول
۱۴:۳۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
خدا لعنتتون کنه،هزار بار هم لعنتتون کنه
موتور هندای صفر خودمو ۴۴ میلیون فروختم،تازه قسطاش تموم شده بود
فروختم تا یه بیست تومنم به زور بزارم روش تا یه پیکان قراضه بگیرم خونوادمو سوار کنم
کاری کردین اون پیکان هم دیگه آرزو شد
الانم پیاده موندم
اگه خدایی بالاسر باشه همتون رو از کوچیک به بزرگ مجازات میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۲۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
یکم صبر کن با همین پول میتونی یه ماشین بهتر بخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
اول اینکه معلومه منافقی و این داستان بچگانه هم خودت سر هم کردی همین الان یه پژو آردی مدل ۸۴ هس مال رفیق بابامه دیروز صبح گذاشته ۶۰ میلیون . این قیمت هاهم داخل فضا مجازی هس شما اگه واقعا خریدار ماشین هسی پیکان ۶۰ تومنی خیلی زیاده تو بازار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
واقعا این دولت ومجلس رو باید گذاشت توی موزه بااین طرحهاشون
Iran (Islamic Republic of)
تویوتایی که پراید شد!
۱۵:۱۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
انوقت دیگر به آنجا موزه نخواهند گفت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
اونوقت اونجا میشه باغ وحش
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۱۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
به دولت چه ربطی داره اینها فرصت طلب و مفت خور هستند. پراید ۱۳۸۴ رو ۴۰۰ میلیون زده . بهش زنگ زدم میگه مالمه دوست دارم این قیمت رو میدم. احمق چه فکری کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
خدا نگذره از هرچی دلال ک تو هرچی وارد میشن اونجا رو ب .....میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
چه اشکالی دارد بندگان خدا صاحبان پیکان که عمدتا کم بضاعت هستند سودی بکنند. دولت اگر همچین کاری کنه به نفع قشر فقیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
این همه رانت به نفع طبقه ثروت و قدرته،هیچکی اقدامی نمیکنه و نامه ای زده نمیشه و دادستانیم پاش به میون نمیاد!یه بار رانت میخواست ب نفع طبقه پایین بشه!این نشون میده قدرت در (هماه جا و)ایران دست طبقه قدرت و ثروته!پس بیخود خودمونو برای اسلام و انتخابات و غیرو خسته نکنیم،یا لااقل بدونیم و اقدامی بکنیم
United States of America
کاربر
۱۴:۰۲ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
امروز زنگ زدم به یک فروشنده پیکان میگفت چون جوونی ۵۰۰ میلیون میدم بهت گفتم واقعا ممنون که بخاطر جوونیم تخفیف دادی خدا خیرت بده
Turkey
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
تو مگه امریکا نیستی؟ از اونجا زنگ زدی قیمت پیکان بپرسی؟! چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
بهش بگو پنجاه میخرم . خواستی بسم الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
بیا من پیکان خطی ۸۲ دارم بهت میدم ۱۰۰ ولی باید کلی خرجش کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
اونیکه که پیکان داره قطعا از قشر بدبخت بیچاره و فقیره و اونیکه ۴۰۰ میلیون بابت پیکان پول میده و میخواد ماشین خارجی بخره قطعا پولداره و مشکلی نداره،خوب چه اشکالی داره ،این وسط یه آدم فقیر یه پول خوب گیرش میاد که می تونه باهاش یه ماشین داخلی بهتر بخره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
شاهکار مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
تبریک به دولت بابت این افتضاح تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
خاک بر سر عقده ایت بکنن،ک سود طبقه پایینو نمتونی ببینی
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۰۲ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
چراجو ااکی میدی؟!۱ساعت پیش داداشم پراید۸۵فروخته ۲۲۰میلیون تومن،چطوری میگی ۲۰،۳۰تومن برمیداریم!!!!؟؟؟؟چی فک کردی آخه
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۰۲ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
چرا جو الکی میدی؟!۱ساعت پیش داداشم پراید ۸۵فروخته ۲۲۰میلیون تومن،چطوری میگی ۲۰،۳۰تومن برمیداریم!!!!؟؟؟؟چی فک کردی آخه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۳۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
باید دیوار وشیپور حذف شود ...باعث گرانی و تورم این دوهستند