بغداد برای اجرای توافقنامه امنیتی با ایران تلاش می‌کند

مشاور امنیت ملی عراق گفت: بغداد برای اجرای مفاد توافقنامه امنیتی با ایران تلاش زیادی انجام می دهد.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق امروز پنجشنبه در توئیتی نوشت: بغداد تلاش زیادی برای اجرای مفاد توافقنامه امنیتی با ایران انجام می‌دهد.

وی افزود: ما بر تمایل فراوان خود برای تقویت روابط بین دو کشور همسایه در راستای خدمت به منافع دو کشور و دو ملت و افزایش امنیت و ثبات منطقه تاکید می‌کنیم.

علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خرداد سال جاری میلادی گفته بود: توافقنامه امنیتی اخیر ایران و عراق حاصل ماه‌ها گفت‌وگو و تلاش مشترک نهاد‌های ذیربط دو کشور و نقشه راه ایجاد امنیت پایدار در مرز‌ها و زمینه‌ساز گسترش همکاری در سایر حوزه‌ها است.

احمدیان در آن زمان در جریان ملاقات قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق با وی در تهران، با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از حکومت برخواسته از اراده مردم در عراق بوده است؛ تصریح کرده بود، خون شهدای دو کشور در مبارزه بی‌امان با تروریسم و ناامنی در هم آمیخته و بارزترین آن شهادت سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

احمدیان، توافقنامه امنیتی یاد شده را که حاصل ماه‌ها گفتگو و تلاش مشترک نهاد‌های ذیربط دو کشور بوده است، اقدامی بسیار مناسب و راهبردی توصیف کرد و بر اجرای دقیق مفاد آن تاکید کرد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم دولت عراق در چارچوب این توافق نامه، هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرز‌های این کشور با ایران را تضمین کند.

در این ملاقات قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز تصریح کرده بود که دولت و نهاد امنیت ملی عراق مصمم و آماده است که، چون گذشته با تداوم ارتباطات نزدیک و مستمر در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران، همکاری و تعامل داشته باشد.

مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به روابط ممتاز دو کشور که همواره تدوام داشته، گفته بود: امنیت عراق را امنیت ایران و امنیت ایران را امنیت عراق می‌دانیم.

الاعرجی در این نشست رایزنی مستمر میان مقامات عالی دو کشور به منظور تسریع در اجرای توافقات فی مابین به ویژه در ابعاداقتصادی و امنیتی را زمینه ساز ثبات و پیشرفت دو کشور دانسته و گفته بود: من به همراه یک هیات عالی رتبه به دیدار شما آمده‌ام و بر پایبندی عراق به توافقی که اخیراً بین دو کشور امضا شد تاکید می‌کنم.

وی افزوده بود که این توافق برخواسته از ایمان و اعتقاد ما است؛ زیرا ثبات و توسعه ایران و عراق را تضمین کننده ارتقاء ضریب امنیت ملی دو کشور و بستر ساز آرامش و پیشرفت در منطقه می‌دانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار