وزیر اقتصاد:

درآمدهای پایدار و مالیاتی جایگزین در آمدهای نفتی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رئیس جمهور تلاش می‌کند که عیوب ساختاری اقتصاد ایرانی که چندین دهه گریبان کشور را گرفته بود، برطرف کند.

سید احسان خاندوزی در سفر به همدان و در جمع فعالان اقتصادی استان گفت: در اقتصاد نفتی زده دستگاه‌های اجرایی توجهی به منافع تولید کنندگان نداشته باشند و حس بی نیازی به جهت وابستگی به نفت و ارز کشور در آن‌ها رسوخ یافته بود.

او گفت: درآمد کشور از محل نفت تامین می‌شد و یکی از برکات دوره تحریم‌ها این بود که اقتصاد را از وابستگی به نفت نجات داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در دولت سیزدهم سهم درآمد‌های پایدار و مالیاتی را جایگزین در آمد‌های نفتی کردیم و وابستگی بودجه دولتی هم اکنون به درآمد‌های مالیاتی است و با همت دولت رئیسی جهت گیری‌ها عوض شده و دستگاه‌های اجرایی باید توجه ویژه به تولید کنندگان داشته باشند.

خاندوزی گفت: دستگاه‌های اجرایی ماه‌ها فعالان تولیدی را برای اعطای گواهی بهره برداری آن‌ها را معطل می‌کردند، اما الان دولت مردمی سیزدهم تکریم فعالان اقتصادی را در دستور کار قرار داده است و ما تازه وارد دوران جدیدی شدیم و اگر چه هنوز از بقایای دوران قبل مظاهر زیادی باقی مانده، اما تغییر مسیر شروع شده و در اینجا ما بعنوان ستاد اقتصاد‌ی دولت کنار فعالان اقتصادی هستیم.

او گفت: ما معتقدیم هر چه زودتر فعالیت‌ها شروع شود یعنی اشتغال و درآمد‌های صادراتی بیشتر می‌شود و جهت گیری دولت مردمی بر این اساس است که تولید کننده قدر ببیند و در صدر نشیند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بی عدالتی در سهم بری‌ها در حال اصلاح است گفت: مناطقی هستند که با یک دهم تسهیلات مناطق دیگر آباد می‌شود و سفر‌های استانی فقط یک نماد است که باید مدیریت اداره کشور در دورترین نقاط کشور نشسته شود تا بروکراسی و نظام اداری غیر عادلانه اصلاح شود.

خاندوزی گفت: در حوزه تسهیلات بانکی تمام بانک‌های دولت را ملکف کردیم که نه تنها ۵۰ درصد سپرده مردم باید در استان صرف شود بلکه ۱۰۰ درصد سپرده‌ها در استان خرج شود و منابع تجمیع شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در خصوص عملکرد غیر قانونی بانک‌های استان ۶ بانک مشخص شد که کمتر از ۳۰ درصد منابع را صرف تسهیلات داخلی می‌کنند و درخواست ما این است که اگر تا ۳ ماه اصلاح رویه نشود شعبات آن بانک در استان تعطیل می‌شود تا سرمایه گذاری در استان و ناعدالتی در استان با همکاری یکدیگر یه سمت عدالت اجتماعی در عمل پیش برود.

خاندوزی در مورد ابلاغیه‌های متغیر و ساعت به ساعت ساعت گفت: حدود ۳۰ درصد بخشنامه‌های کشور امسال کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه پیمان سپاری ارزی محصولات کشاوزی و محصولات خاص موجب برگشت ارز به کشور می‌شود، گفت: تفاهم و اجماع نظری بین دولت و فعالان اقتصادی نیاز است و مصارف اصلی کشور مدیریت شود هر کالای بی ارزش وارد نشود و باید با شرایطی باشد که صادر کنندگان ما منابع خود را به داخل بیاورند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قیمت خرید تضمینی باید به موقع اعلام شود و وزیر جهاد در حال تلاش است که هرچه زودتر اعلام کند و این حق کشاورز است که به موقع و قیمت مناسب و منطقی محصول وی خریداری شود.

خاندوزی گفت: در سال ۱۴۰۰ هفت میلیون و در سال گذشته چهار میلیون تن گندم وارد کشور شد و امسال کمتر از یک میلیون تن نیاز به واردات گندم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هرگونه افزایش سرمایه که توسط شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ انجام شود معاف از مالیات خواهند بود، افزود: امسال مواردی را داشتیم که بعضا شرکتی با ۱۰ هزار سود سالانه داشتند به جهت اجرا شدن همین طرح تشویقی به جای پرداخت مالیات معاف از مالیات شدند و هزینه را در سرمایه‌گذاری تزریق کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی  تاکید کرد: سال گذشته نرخ رشد سرمایه گذاری ۶.۷ درصد بود که امیدواریم امسال تا پایان سال به عددی بزرگ‌تر از این نرخ برسیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
?چه تفاوتی بین اساتید دانشگاه با کارگران و کارمندان وجود دارد؟

? انتقادات به مصوبه کمیسیون تلفیق برای معافیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از مالیات پلکانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
هرکه بامش بیش برفش بیشتر.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
البته باید نفت وگاز خام ومبدل هم فروخت و پولش ذخیره کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
سید از یک طرف یارانه میدهید از طرف دیگراز یارانه بگیران مالیات میگیرید میشه بگی یعنی چی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
قربونت، راهکار نده، بورس رو به فنا دادید بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
جیب مردم پارشده وبا وجود شما خالی است عرضه صادرات وعرضه برگرداندن پول‌های کشور وعرضه گرداندن این همه معدن درکشور روندارید .
از جیب مردم مایع می گذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
ساختار بیمار اقتصادی توسط دولت ۱۳ درمان شده ،بابت خرید یک کالا در بهترین شرایط دولت عزیز حداقل ۴ بار مالیات اخذ می‌کند که در برخی کالاها تا ۸ بار هم می‌رسد و جالب‌تر اینکه عمده این مالیات‌ها از جیب مصرف کننده واقعی و آخر اخذ میشود،دولتی که نه توان و کارآیی دارد و نه می‌تواند با دنیا ایجاد تعامل کند و در واقع در حصاری بسته قرار گرفته و با حماقت تمام از توان داخلی صحبت می‌کند، قاعدتا مجبور است که موتور هزینه های کشور را نه با تولید و تعامل با دنیا بلکه با جیب مردم به حرکت در آورد.گوشت از ۱۵۰ به ۶۰۰ رسیده ،مرغ از ۴۰ به ۱۲۰ ،خانه از ۱۵۰ میلیون به حداقل ۳ میلیارد و..... رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
پول نفت چی شد.مالیات میگیرید خرج میکنید .پول نفت کجاست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
جناب وزیر تمام مالیات کشور را کارمندان می‌دهند . پزشکان ، بازاریان ، بسازبفروشها ، دلالها ، طلا فروشان،دلالهای دلار، و مخصوصا آقا زاده ها و.... با حساب زن و فرزندان و منشی هایشان کار میکنند و یک ریال مالیات نمیدهند واقعا تا کی خودتان را به خواب خواهید زد و کاری نمیکنید ؟؟؟؟؟
United States of America
رستم
۱۴:۵۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
پس درآمدهای نفتی چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
خدا قوت . ان شاء الله به همت شما و مردم تمام این طرح‌ها به ثمر بشینه و نتیجه‌ش رو همه ببینند . خسته نباشید .
Germany
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
روزانه یک میلیارد دلار عربستان نفت می فروشه یعنی ده میلیون بشکه
روزانه یک میلیارد دلار خرج ایدئولوژی میشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
تا نادانها و خواب‌زده ها هستند هیچ چیزی درست نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
پس پول نفت چه میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا بحال بخش زیادی از پول نفت بین رفقا تقسیم می شد برای خوش گذرونی آقازاده ها و فقط مقدار کمی از آن صرف امور مملکت و مردم می شد حالا دیگه علنا میگن خرج رفقا زیاد شده و تمام پول نفت رو لازم دارن .و هزینه های جاری مملکت باید از جیب مردم بد بخت تامین بشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
مهمترین مالیاتی که باید گرفته شود،مالیات ملک است،قیمت ملک در کشور ما به دلیل نبود مالیات مناسب دهها برابر چیزیست که باید باشد و عده ای را به پول باد آورده رسانده و عده ای را به بردگی، وتوان و تلاشو شایسته سالاری وامید را به فنا داده،باید از تمام املاک کشوراز هر نوع، مالیات متناسب با ارزشش گرفته شود وبین همه هموطنان به طور مساوی ،شفاف وبدون دستکاری باز توزیع شود،مثلا ۵درصد ارزش ملک سالیانه،یعنی ملکی که ۲۰ سال مالیات نداد متعلق به دولت وهمه ملت باشد‌.همانطور که امنیت وامکانات کشور با جان ومال همه تامین شده و میشود و بدون آن هیچ ملکی ارزش نداشت،باید همه از آن سهم داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
مالیات خوبه به شرط شرایط اقتصادی خوب نه این اوضاع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
گرفتن مالیات خوبی ولی به شرطی که از گردن کلفت ها گرفته بشه و درآمد بر سرمایه باشه نه از روی دستگاه کارتخوان که راحت دورش میزنن. مالیات ها نباید تخفیف داده بشن‌ همانطوری که از کارمندان به زور گرفته میشه از کاسبان هم گرفته بشه.به علاوه معافیت های مالیاتی همه کنسل بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
کشورها با مالیات هم فقیر و غنی رو کنترل میکنن هم با درآمدهاش مملکتو اداره میکنن تازه حالا ذخایر زیرزمینی نفت رو هم ندارن ......نفت رو نگهدارید فقط برای توسعه زیر ساخت ها وفقر زدایی و کشاورزی و آبادانی شهر و روستا ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
مالیات که فقط مربوط به کارمند است
در شیاز بازار زرگرهای مجهز به عابر بانک شده و هیچ طلافروشی کارتخوان ندارد اداره مالیات هم چشمش را بسته و نمی بیند

مطب دندانپزشکها کارت خوان ندارد باز هم چشمها بسته است

پاساژ فروش موبایل مجهز به عابر بانک است و کارتخوانی وجود ندارد باز هم چشمها بسته است بعد به دنبال درآمد پایدار میکردند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
چون ماموران....‌‌ رشوه‌خواری میکننددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
پس درآمدهای نفتی کجا میره , اگه بگید که صرف زیرساخت میشه باور نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
خیلیا لایی می‌کشن از دادن مالیات مثله دکترا
جدیدا بیشتر کسایی که کارت خوان دارن طلب پول نقد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
بعد درآمد نفت کی بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
مالیات از تورم شرعا حرام است بقیش درست ماشین ۶۰۰ تومنی سلال ۲۰۲۳ با کاسبی دولت و طمع فراوان میشه ۲/۵۰۰ و بعد بازار ۳ و اسمش میشه لوکس و ازش مالیات میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
نه دیگه حقوق ای نجومی را قشر پایین از مالیات تامین میکنند نیازی نیست پول نفت صرف بشود پول نفت به صندوق ای خاص انتقال و پس انداز میشود در موارد خاص تقسیم میشود نفت که قرار نیست برای یارانه ۴۵هزار تومانی فقرا هزینه بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
پدر ملت رو با مالیات در آوردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
امان از دست بانک های خصوصی که پول ملی را نابود کرده اند
فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
یعنی همون حرف مردم که میگن دولت دستش رو کرده تو جیب ما
چرخه جیب مردم به دولت و بالعکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
یه هواپیما اندازه چند هزار تا خودرو سوخت مصرف می کنه!!!یارانه سوخت هواپیمای مسافربری را حذف کن بده به مردم