اجرای طرح تست «سل و بروسلوز» در خوسف/۵۰۰ راس دام سنگین پایش شدند

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف از اجرای طرح تست «سل و بروسلوز» در خوسف خبر داد و گفت: تاکنون عملیات تست سل و پایش بیماری بروسلوز بر روی ۵۰۰ راس دام سنگین انجام شده است.

 شریفی رئیس شبکه دامپزشکی خوسف با اشاره به بیماری‌های مشترک دام و انسان گفت: شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی است.

او افزود: سل و بروسلوز از جمله مهمترین این بیماری‌ها هستند که می‌توانند از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده مصرف کنندگان را درگیر کند و موجب آلودگی جمعیت دامی و گله‌ها شوند.

شریفی با بیان اینکه یکی از راه‌های مبارزه با سل گاوی شناسایی از طریق انجام تست و حذف یا کشتار دام است، ادامه داد: در بیماری بروسلوز هم ابتدا واکسیناسیون و در صورت ابتلا دام به تب مالت، تنها راه مبارزه حذف دام است.

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف از اجرای طرح تست «سل و بروسلوز» در خوسف خبر داد و بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون عملیات تست سل و پایش بیماری بروسلوز بر روی بیش ۵۰۰ راس دام سنگین گاو و گوساله در سطح دامداری‌های شهرستان به صورت رایگان انجام شده است.

شریفی اظهار کرد: از دامداران خواستاریم با واکسیناسیون به موقع دام‌ها، همچنین با انجام تست غربالگری، شناسایی و حذف دام‌های مبتلا، ضدعفونی کردن مرتب جایگاه دام و کنترل جوندگان در محیط دامداری از بروز این دو بیماری جلوگیری کنند.

او با اشاره به دیگر بیماری‌های دامی گفت: سارکوسیستیک از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی عفونی مشترک بین دام و انسان است که به وسیله گونه‌های مختلف سارکوسیست ایجاد می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف با بیان اینکه این انگل در بافت گوشت به شکل دانه برنج دیده می‌شود، افزود: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده این انگل، حتی اگر به تعداد کم باشد قسمت دارای انگل را برش دهند و دور بریزند.

او ادامه داد: درصورتی که کل لاشه درگیر این انگل بود، ضبط کلی لاشه بهترین اقدام است.

برچسب ها: کشتار دام ، تب مالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.