استاد دانشگاه استرالیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: 

آمریکا به دنبال ایجاد نیروی نیابتی جدید در سوریه است

یک استاد دانشگاه استرالیایی معتقد است بروز درگیری‌های جدید در سوریه یکی از نشانه‌های تلاش آمریکا برای ایجاد نیروهای نیابتی جدید در این کشور برای تسلط کامل بر آن است.

تشدید مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ، تحریم‌های واشنگتن و اشغال میادین نفتی سوریه توسط آمریکا زمینه آغاز دور جدیدی از اعتراضات در جنوب سوریه را فراهم کرده است. نوزدهم آگوست ۲۰۲۳ نقطه آغاز اعتراضات اقتصادی در استان‌های السویدا و درعا بود. در جریان درگیری‌های داخلی سوریه، استان السویدا و اقلیت دروزی در کنار دمشق خواهان پایان یافتن درگیری‌ها، شکست گروه‌های تروریستی و حفظ یکپارچگی سرزمینی سوریه بودند؛ اما امروز به نظر می‌رسد تشدید مشکلات اقتصادی، مداخله بازیگران خارجی و فعالیت‌های مشکوک برخی گروه‌های داخلی سبب آغاز اعتراضات در این استان شده است.

به همین منظور و برای آشکار شدن زوایای پنهان این موضوع، باشگاه خبرنگاران جوان با *تیم اندرسون استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی از استرالیا مصاحبه‌ای انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

-به نظر شما هدف آمریکا از تحرکات اخیر در سوریه چیست؟
تیم اندرسون: واشنگتن آخرین تلاش‌های خود را برای نابودی سوریه انجام می‌دهد که البته در دهه اول آن شکست خورده است. رژیم بایدن برای از بین بردن انتقاد از جنگ‌های بی‌پایان، در چرخه انتخاباتی بعدی خود، امیدوار است با ترکیبی از تروریسم، محاصره اقتصادی و سیاست "تفرقه بیانداز و حکومت کن"، به پیشرفتی دست یابد. به خاطر داشته باشید که هیلاری کلینتون اعتراف کرد که نابودی دولت سوریه (دولت قانونی بشار اسد) با مسدود کردن فضای بین ایران و مقاومت در فلسطین و لبنان، هدیه بزرگی به اسرائیلی‌ها خواهد بود. پس از اینکه نیرو‌های تحت رهبری سردار قاسم سلیمانی گذرگاه ابوکمال را در اواخر سال ۲۰۱۷ آزاد کردند، آمریکا اقدامات زیادی را برای تقسیم عراق، ایران و سوریه انجام داده است. آن‌ها به دلیل ضعف شبه‌نظامیان خود روی نیرو‌های نیابتی جدید عربی در شرق سوریه کار می‌کنند و مایلند تمام مرز‌های سوریه را کنترل کنند. نیرو‌های اشغالگر از اعتراضات ناشی از کمبود مواد غذایی و سوخت در سوریه به خود می‌بالند، ولی متاسفانه باید گفت محاصره برخی از اثرات خود را برای اشغالگران دارد. اما سوریه و ارتش آن همچنان مقاومت می‌کنند.

- آیا ترس از دست دادن موقعیت استراتژیک واشنگتن در منطقه خاورمیانه می‌تواند دلیل اصلی این تحرکات باشد؟ 
تیم اندرسون: بله، هم ترامپ و هم بایدن می‌دانند که خروج از سوریه و عراق یک پیروزی بزرگ برای ایران به عنوان یک کشور مستقل پیشرو در منطقه خواهد بود. اسرائیلی‌ها وحشت خواهند کرد و وضعیت آمریکا حتی بیشتر از آنچه پس از خروج از افغانستان بدان دچار شد، بدتر خواهد شد. اما مطمئناً اکنون با یک جنگ دو سر باخت در اوکراین و ظهور بریکس پلاس، این خطر برای آمریکا حتی بیشتر هم شده است.

- آمریکا در واقع چه هدفی را در منطقه خاورمیانه دنبال می‌کند و چرا این منطقه برای آمریکا و متحدانش اهمیت ویژه‌ای دارد و نمی‌خواهند آن را رها کنند؟ 
تیم اندرسون: طرح «خاورمیانه جدید» آن‌ها همیشه حرکتی بود برای تسلط بر کل منطقه، از طریق برخی نمایندگان وفادار، به ویژه اسرائیلی ها، سعودی‌ها و قطر (جایی که آمریکا پایگاه هوایی بزرگی در آن‌ها دارد). این طرح مستلزم کنار گذاشتن قدرت‌های دیگر مانند چین، روسیه و در منطقه ایران و در طرح کلان، تقسیم شرق آسیا و اروپا بود. اگر در سراسر چین و اروپای غربی (یعنی اوراسیا) روابط خوبی وجود داشته باشد، نقش آمریکا در اروپا و آسیا پایان یافته است. آن زمان است که این کشور به قدرتی در قاره آمریکا تبدیل خواهد شد که تنها قادر به آزار آمریکای لاتینی‌ها است.

- با توجه به تحولات اساسی در نظام سیاسی و اقتصادی جهان و تضعیف جایگاه دلار، آیا آمریکا قادر است بار دیگر پایگاه‌های خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهد و نفوذ خود را افزایش دهد؟ 
تیم اندرسون: هیچ گسترش واقعی قدرت آمریکا در غرب آسیا وجود ندارد، مگر اینکه به اصطلاح توافقنامه ابراهیم را در نظر بگیریم، که واقعاً نقاب برخی از رژیم‌های عربی همکار را برداشته است. شکست در افغانستان با شکست در یمن، سوریه و عراق همراه است. اما آمریکا هنوز هم قادر است کسانی را که مقاومت کرده اند، نگه دارد و مجازات کند. واشنگتن اکنون نگرانی‌های دیگری از گسترش بیش از حد از طریق ایجاد جنگ‌های ناامیدکننده علیه رقبای اصلی خود مانند روسیه و چین دارد.

- در این میان نقش اسرائیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
تیم اندرسون: اسرائیلی‌ها همیشه مستعمره و پایگاه انگلیسی-آمریکایی‌ها بوده‌اند، حتی اگر صهیونیست‌ها پایگاه و اسطوره خاص خود را داشته باشند، هرچند آن هم به سرعت در حال فروپاشی است. مخالفت یهودیان لیبرال آمریکای شمالی (و صهیونیست‌های لیبرال در مستعمره) با رژیم نتانیاهو شکاف جدی ایجاد کرده و بین رژیم بایدن و نتانیاهو هم اختلافات اساسی ایجاد شده است. در این میان، بسیاری از صهیونیست‌های لیبرال عامل تغییر در فلسطین اشغالی خواهند شد. این هم تهدید است و هم فرصت. این فرصتی است که صهیونیست‌ها در حال تفرقه و ضعیف شدن هستند، از جمله با فرار از ارتش. و، اما یک تهدید است، زیرا زمانی که صهیونیست‌های لیبرال نقشی در پایان دادن به آپارتاید اسرائیل ایفا کنند، سعی خواهند کرد مصالحه‌هایی را به نفع ایده‌شان در مورد یک ملت یهودی در حال انجام، تضمین کنند. این احتمالاً بر نتایجی مانند کنترل زمین، پاسخگویی در قبال جنایات جنگی و اینکه چه کسی حق بازگشت دارد، تأثیر می‌گذارد. بنابراین، آن‌ها نماینده منافع جناحی هستند که نیاز به هوشیاری در زمانی که اسرائیل آپارتاید با فروپاشی روبرو می‌شود، دارد. در هیجان فروپاشی آپارتاید، مقاومت باید به جزئیات کنترل زمین، پاسخگویی و پناهندگان توجه کند. من در مورد این مشکل در آخرین کتابم "غرب آسیا پس از واشنگتن" به تفصیل صحبت کرده ام.

*تیم اندرسون، تحلیلگر و استاد دانشگاه استرالیا است که به مواضع ضدآمریکایی شهرت دارد؛ وی در سال ۲۰۱۷، به‌عنوان ناظر خارجی در جریان جنگ سوریه، حضور داشتند و کتاب «جنگ کثیف علیه سوریه»، از آثار مکتوب این استاد دانشگاه استرالیایی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۲۲:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
تا خود را با طناب پوسیده جهل عرب خفه کند
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ نادر طالب زاده
۰۰:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
فارغ از روایات آخر الزمانی (خروج سفیانی ، یمانی ، خراسانی) که فقط بین قشر کم تعداد لجن فکرها و هم کیشان و تابعین این افیون زدگان متوهم ، خریداری ندارد. کافیست با استناد به حقایق واضح میدانی و رخدادهای واقعی گذشته تا اکنون ، به این جمع بندی برسیم که : هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد ، در واقع توقعی پشت این کار پنهان شده که درصورت انجام آن خواسته ، انتظارات برآورده خواهد شد.
چنان که ارتش مزدور و تروریستی پر خرج آمریکا ، خاطر خواه چشم و ابروی کسی نیست که بی مزد و منت بساط فرقه گروهک های ملحد نوظهور (داعش ، بوکوحرام و...) را به ظاهر برچیند! بلکه با هلی برن لجستیکی ، نقش تاکسی را برای این گروهک های نیابتی بر عهده دارد. (گروه و تشکل های مخوف مخفی کار دست پرورده ی سیستم سلطه گر انگل ساکسون های وحشی) که در عوض به نفت سرقتی مجانی یا منابع معدنی بادآورده ، تجارت مرگ (فروش سلاح های ناکارآمد تاریخ گذشته بنجل و ترانزیت بی دردسر مواد مخدر )دست می یابد. البته به اضافه ی کمک های مالی بی دریغ از سوی حاکمان ترسوی منطقه.
آن خود تحقیران احمق که فریب ظاهر پوشالی ، ساز و برگ ، خدم و حشم نیروهای نظامی سست عنصر غربی را می خورند و با گمان باطل می پندارند لشگرکشی های اهریمنی پیروان ابلیس خبیث ، از سر دلسوزی برای بشریت است ، هیچ گاه اشتباه فکری خود را نمی پذیرند.
در قرن حاضر که دوران تکنولوژی های جدید و عصر گسترش ارتباطات است ، اخبار و مفاهیم به سرعت در بین مردم جهان ، مخابره و دست به دست می شود. در این زمان اکثر افراد جوامع بشری ، بینش و قدرت درک مبتنی بر آگاهی از حقایق را دارند. پس مردم به راحتی ازمنه قدیم دچار فریب نمی شوند ، همچنین اتحادهای جمعی سراسری با فراخوان های گسترده اجتناب ناپذیر است.
آنانی که قدرت تشخیص دارند ، راه راست را انتخاب می کنند اما کسانی که تمایل به فریب یا تکرار چندباره ی اشتباه را دارند دائم در پی سراب ، سرگردانند و در گمراهی ابدی گرفتار خواهند بود.

مرگ بر آمریکا و صهیونیست خون خوار و غارتگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
این خوی آمریکاست
فتنه و غارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
برای ظهور امام زمان حضرت مهدی (عج) صلوات بفرستید.
خدایا درود بفرست بر محمد و آل محمد.
لبیک یا صاحب الزمان.
یا صاحب الزمان ادرکنی
یا صاحب الزمان
یا صاحب الزمان.
همه دعا کنید برای ظهور امام زمان حضرت مهدی (عج).

یا مهدی جهان در انتظار ظهور شما است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
آمریکا غلط کرده . جوانان سوری و ایرانی نمی‌ذارند خون شهیدانمون پایمال بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
آمریکا داره گوه زیادی میخوره داره در سوریه جولان میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
در کل خاورمیانه بایستی ضربات مهلک و حیثیتی به نیروهای آمریکایی وارد شود. شیوه ضربات مهلک و تنبیه و اخراج آمریکائیها در افغانستان میتواند در سوریه و عراق و یمن و دیگر بلاد اسلامی نیز مورد استفاده قرار گیرد بایستی افکار عمومی منطقه برعلیه آمریکا و صهیونیست ها بسیج شوند . آمریکا باید با خفت و خواری از منطقه اخراج شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
تا وقتی خطر از جانب لبنان و سوریه اسرائیل را تهدید می‌کند آمریکا هم حضور خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ZAGROSIAN
۱۶:۳۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
آمریکا از این منطقه نیست در ضمن تو‌حاضری خانه ات را خراب کنند و بابت خراب کردن خانه ات پول پرداخت کنی آنهم در سرزمین خودت و سرزمینت را تصرف و فرزندان و برادر و خواهر هایت را هم بکشند رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه است و وژدانهای بیدار جهان باید بفهمند که فلسطینی‌ها از سرزمینشان دفاع میکنند
اسراییل دنبال آرامش نیست دنبال جنگ و خونریزی و اشغالگری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
مرگ بر آمریکا ، سوریه مقاومت مقاومت مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
مرگ بر آمریکا ،سوریه این بار دیگه مراقب دسیسه های آمریکا باش و به آمریکایی باج نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
قبلا گفتم، خروج سفیانی ملعون نزدیکه
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۳۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
بیچارگان به چه فصاحت و در یوزگی افتاده امد که با هشت تریلیون دلار خرج دنبال نیروی نیابتی هستند قابل توجه کسانی که آمریکا را کعبه آمال خود می دانند و انتظار دارند تا آمریکا برای آنان کاری کند مخصوصا اپوزیسیون دست و پا چلفت جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
خدا لعنت کنه آمریکا رو
ان شاء الله شکست بخوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
خروج سفیانی
آخرین اخبار