ثبت تصاویر کفتار برای اولین بار در استان اردبیل

برای اولین بار در استان اردبیل تصاویر کفتار راه راه بوسیله دوربین‌های تله‌ای توسط محیط بانان شهرستان خلخال ثبت شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: دوربین های کارگذاشته شده توسط ماموران یگان حفاظت شهرستان خلخال در منطقه حفاظت شده آق داغ، برای اولین بار در استان اردبیل تصاویری از کفتار از گونه راه راه را بصورت عکس و فیلم ثبت کرد.

حسن قاسم پور گفت: تصاویر و فیلم های تهیه شده از کفتار به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی ، زمان و تاریخ دقیق ثبت تصاویر در بررسی ها و پژوهش های آتی این گونه جانوری مورد استفاده قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه این گونه در لیست سرخ جهانی (IUCN) در طبقه در شرف تهدید واقع شده است، ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی همکاران در ثبت و ضبط تصاویر و حفاظت از تمامی گونه های جانوری و گیاهی می گوید: ثبت تصاویری از این گونه کمیاب و عمدتا شب شکار طی تلاش های دو ماهه محیط بانان این شهرستان انجام شده و خرید تجهیزات مربوطه از جمله دوربین های تله ای کمک شایانی به این امر کرده است.

کفتار بیشتر شبگرد است اما گاهی اوقات اول صبح و دم‌غروب هم دیده می‌شود. این حیوان اغلب به صورت تنها و گاهی هم با خانواده زندگی می‌کند. کفتار دشمن طبیعی ندارد ولی امروزه یکی از اصلی‌ترین دلایل کم شدن جمعیت آن‌ها را می‌توان به تصادف‌های جاده‌ای نسبت داد چرا که برخی از آنها برای خوردن لاشه حیواناتی که تصادف کرده‌اند به جاده‌ها می‌آیند و متاسفانه خود قربانی تصادف‌های جاده‌ای می‌شوند.کفتارها به عنوان لاشه‌خواران طبیعی، نقش به سزایی در پاکسازی طبیعت از انواع آلودگی‌ها و پیشگیری از شیوع انواع بیماری‌های خطرناک حیات‌وحش و بیماری‌های مشترک بین حیوانات وحشی با دام و انسان دارند.

منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال به دليل تنوع زيستی و وجود گونه ‌های نادر گياهي و جانوری مهم‌ترين منطقه تحت مديريت استان اردبيل محسوب می‌گردد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.