ساخت فیلم‌ های مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فارس از ساخت ۲ فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و هنر منبت به منظور معرفی هر چه بیشتر این رشته‌ها خبر داد.

بهزاد احمدی فارسانی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فارس با اشاره به ساخت ۲ فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و هنر منبت، اظهار کرد: این فیلم‌های مستند به منظور معرفی هر چه بیشتر رشته‌های کاشی هفت‌رنگ و منبت ساخته‌شده است.

 او با اشاره به اینکه رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و به‌ویژه رشته‌های کمتر شناخته‌شده باید با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های جمعی و تولیدات چاپی معرفی و مستندسازی شوند، گفت: در ساخت این مستند تلاش شده تا ضمن معرفی این ۲ هنر شاخص صنایع‌دستی با بهره‌گیری از حضور صنعتگران شاخص، کارشناسان و مدیران برخی از چالش‌های موجود بررسی و راهکار‌هایی نیز ارائه شود.

احمدی با بیان اینکه فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت همچنین در شبکه استانی فارس جهت علاقه‌مندان پخش شد، ابراز امیدواری کرد: در جهت معرفی سایر رشته‌های صنایع‌دستی نیز این اقدام ارزنده تداوم یابد.

کاشی هفت‌رنگ نوعی کاشی‌کاری متعلق به معماری دوران اسلامی است که از کنار هم چیدن کاشی‌های لعاب‌دار و رنگ‌آمیزی با رنگ‌های مختلف به دست می‌آید و بعد از طراحی و رنگ‌آمیزی با لعاب به کوره رفته سپس آماده نصب می‌شود.

 هنر منبت‌کاری نیز از کنده‌کاری و برجسته‌کاری روی چوب بر اساس طرح‌ها و نقش‌های موردنظر پدید می‌آید. در رشته منبت سنتی از دیرباز شهرستان آباده را مهد این هنر می‌دانسته و به شهر جهانی منبت شهرت یافته است. در این هنر از چوب‌هایی با بافت ریز و منسجم مانند گردو، گلابی، عناب و نارنج استفاده می‌شود و هنرمند منبت‌کار باید همه مراحل کار از طراحی و کنده‌کاری تا پرداخت نهایی را خود انجام دهد. 

طرح‌های مورداستفاده در منبت سنتی بیشتر طرح‌های گردان ختایی است که به‌وسیله چاقوی منبت یا تیغه بر روی چوب ایجاد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار