اسناد «مصارف وقفی عزاداری» در مشهد رونمایی شد

اسناد «مصارف وقفی» در ایام عزاداری اهل بیت(ع) روز سه‌شنبه طی مراسمی در موکب خدمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

کارشناس اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی روز سه‌شنبه در آیین رونمایی از این اسناد گفت: مراسم سوگواری و عزا و ذکر مصیبت به مناسبت‌های مختلف در حرم مطهر امام رضا (ع) از قدیم مرسوم بوده است و در ایام وفات ائمه اطهار (ع) به خصوص در ماه‌های محرم، صفر، رمضان و ایام فاطمیه این مجالس برگزار می‌شده و روضه‌خوانان، نوحه خوانان و خطبای آستان قدس در دارالضیافه، دارالذکر، دارالحفاظ یا ایوان طلا به ذکر مصیبت می‌پرداختند.

کاظم جهانگیری ادامه داد: در این مراسم دستوراتی نیز توسط «متولی باشی» یا «نایب التولیه» به تحویلداران کل یا دربان باشیان برای برپایی این مراسم بر مبنای برخی از موقوفات داده شده است. در مجموعه اسناد ارزشمند مدیریت اسناد و مطبوعات صد‌ها سند مرتبط با برگزاری این مراسم از محل مصارف موقوفات موجود است که ما را با وضعیت برگزاری این مراسم آشنا می‌کند.

وی از میرزا فضل الله وزیر نظام، امین سلطان، انیس الدوله، جعفرقلی میرزا، میرزا مهدی لشکر نویس، حاجی باقر سمنانی و میرزا عبدالله خان لنکرانی به عنوان واقفانی یاد کرد که بر اساس موقوفات آن‌ها مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌شده است.

کارشناس اسناد کتابخانه رضوی اظهار داشت: در بیشتر وقفنامه‌ها با دقت بسیار و با ذکر موارد چگونگی برگزاری مراسم و میزان مخارج لازم برای هر مورد را ذکر کرده‌اند تا جایی که حتی برخی از واقفان برای نوع خوراکی که باید در این مراسم توزیع شود نیز دستورالعمل خاص ارائه داده‌اند.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی نیزدر این مراسم گفت: مرحوم عتیقی اولین واقف اموال منقول آستان قدس رضوی است که ۵۱۵ سال از عمر وقف او می‌گذرد و این اموال که برای اطعام زائر، درمان زائر، فرش و روشنایی حرم مشخص شده، آثار و برکات آن مشهود است.

حجت الاسلام عبدالرضا اصغری افزود: با وقف نام واقف در طول تاریخ به نیکی ماندگار می‌ماند و نام او را کسی نمی‌تواند پاک کند.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار