محدودیت‌های برق و گاز تنها مشکل تولید سیمان در خراسان رضوی

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تنها مشکلی که در حوزه سیمان در استان وجود دارد، محدودیت‌های برق و گاز است که به تناسب در تابستان و زمستان برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود.

محمدرضا افشین رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در سطح استان هفت واحد تولید سیمان با ظرفیت اسمی ۸.۲۵ میلیون تن و اشتغال ۲۲۲۶ نفر وجود دارد. سیمان خاکستری، سیمان سفید، کلینکر و انواع سیمان‌های رنگی در سطح استان توسط این واحد‌ها تولید می‌شود. اشتغال واقعی واحد‌های تولید سیمان حدود ۲۵۰۰ نفر است.

او افزود: تولید انواع سیمان رنگی از ۲۶ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ آغاز و ظرفیت تولید آن بالغ بر ۵۰۰۰ تن در سال است. سیمان خاکستری در پنج تیپ تولید و عرضه می‌شود. در حال حاضر در خصوص تولید سیمان کمبودی در استان نداریم.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی در خصوص وضعیت صادرات سیمان استان ادامه داد: عمده صادرات سیمان به صورت زمینی و ریلی به کشور‌های افغانستان، عراق، روسیه و پاکستان انجام می‌شود.

افشین در رابطه با چگونگی تولیدات تیپ‌های مختلف سیمان پرتلند بیان کرد: تولید سیمان‌ها بستگی به سفارش دارد. تولید شرکت‌ها بر حسب نوع سیمان مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی موجود، انجام می‌شود.

او در خصوص کیفیت سیمان‌های تولیدی در استان تصریح کرد: تولیدات واحد‌های سیمانی با توجه به تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده از لحاظ کیفیت در سطح مطلوبی است. در صورتی که معدن در کنار واحد تولید سیمان نباشد، مشکلاتی از لحاظ اقتصادی به‌وجود خواهد آمد. تمام معادن مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولید سیمان استان، در کنار این واحد‌ها قرار دارند.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث برق در تابستان و گاز در زمستان برای ما اعمال می‌شود، این امکان وجود دارد که در روند تولیدات سیمان تغییراتی ایجاد شود، تاکید کرد: تنها مشکلی که در حوزه سیمان در استان وجود دارد، محدودیت‌های برق و گاز است که به تناسب در تابستان و زمستان برای واحد‌های تولیدی ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه تامین برق و گاز برای مصارف خانگی در اولویت قرار دارد، در صورت هرگونه کمبود در تامین گاز و برق، قطعی آن‌ها در ابتدا شامل حال واحد‌های صنعتی به خصوص واحد‌های بزرگ مانند واحد‌های تولید سیمان خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار