تشکیل ائتلاف نظامی نیجر، مالی و بورکینافاسو

مالی، نیجر و بورکینافاسو با امضای یک پیمان امنیتی متعهد شدند که در صورت وقوع هرگونه «شورش یا تجاوز خارجی» از یکدیگر حمایت کنند.

 سه کشور ساحل غرب آفریقا شامل مالی، نیجر و بورکینافاسو، با امضای پیمانی امنیتی اعلام کردند که در صورت وقوع هرگونه «شورش یا تجاوز خارجی» از همدیگر دفاع خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، «عاصمی گویتا» رئیس‌ جمهور موقت مالی روز شنبه در حساب شخصی خود در ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که سه کشور با امضای «پیمان لیپتاکو-گورما» ائتلاف نظامی جدیدی را با هدف دفاع جمعی و کمک‌های متقابل میان اعضا تشکیل داده‌اند.

کودتای اخیر در نیجر باعث ایجاد شکاف بیشتر میان این سه کشور و کشور‌های بلوک منطقه‌ای یعنی جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس) شد که تهدید کرده است برای بازگرداندن حاکمیت قانون اساسی در این کشور از زور استفاده می‌کند.

مالی و بورکینافاسو در این پیمان امنیتی و نظامی وعده داده‌اند که در صورت حمله نظامی به نیجر به کمک آن بیایند.

طبق مفاد این پیمان موسوم به اتحاد کشور‌های ساحل، «هرگونه حمله نظامی به حاکمیت و تمامیت ارضی یک یا چند طرف قرارداد، تجاوز به طرف‌های دیگر محسوب می‌شود.»

روابط بین فرانسه و سه کشور آفریقایی پس از کودتا به تیرگی گراییده است. فرانسه مجبور شده است نیرو‌های خود را از مالی و بورکینافاسو خارج کند و مناسباتش با حکومت نظامی که قدرت را در نیجر در دست دارد، رو به تنش گراییده است. فرانسه از به رسمیت‌شناختن اقتدار حکومت نظامی امتناع کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار