روش تهیه یک آشِ داغِ کم‌کالری مخصوص تابستان

با اینکه گرمای هوا به شدت یک ماه قبل نیست ولی حتی در این هوا هم خوردن خوراکی‌های داغی مثل آش و سوپ البته اگر طعم‌ ترشی داشته باشند لذت خودش را دارد.

بهترین نوع بعضی از آش‌ها و سوپ‌ها فقط مخصوص تابستان است. آش گوجه‌فرنگی هم از جمله همین نمونه‌هاست. شما در هیچ فصل دیگری گوجه‌فرنگی‌های گوشتی قرمز و خوشمزه تابستانی را نمی‌توانید پیدا کنید. ویژگی دیگر این آش کم کالری بودن آن است که به همین دلیل برای وعده شام هم ایده‌آل است هم خوشمزه.

مواد لازم برای ۸ نفر

۲ لیوان آب مرغ یا گوشت
۱۰۰ گرم لوبیا چیتی
۱۰۰ گرم عدس
۱۰۰ گرم بلغور گندم
۱ کیلوگرم سبزی آش
۱ کیلوگرم گوجه فرنگی
به مقدار لازم روغن
۲ ق س نعنا خشک
چند عدد فلفل سبز تند
به مقدار لازم نمک، فلفل وزردچوبه
۲ عدد پیاز متوسط

۱. لوبیا چشم بلبلی را از شب قبل در مقداری آب سرد خیس کنید و صبح در قابلمه مناسبی با مقداری آب و آب مرغ یا گوشت روی شعله متوسط اجاق گاز بگذارید تا نیم‌پز شود. سبزی آش را هم در این فاصله درشت خرد کنید.

۲. عدس و بلغور گندم را بعد از شستن به مواد داخل آش اضافه کنید و بگذارید بپزد. در این فاصله پیاز‌ها را پوست بکنید و خلالی خرد کنید، سپس در تابه دیگری روغن بریزید و آن را در روغن تفت دهید.

۳. در مراحل سرخ شدن پیاز، زردچوبه را هم اضافه کنید. حالا مقداری از پیازداغ را برای تزئین کناری بگذارید و بقیه را در آش بریزید. نعنا خشک را هم کمی در روغن تفت دهید و نیمی از آن را در آش ریخته و بقیه را برای تزئین روی آش کنار بگذارید.

۴. حبوبات داخل آش را امتحان کنید. اگر کاملا پخته بودند، نمک و فلفل را افزوده و بعد از یکی دو دقیقه سبزی خرد شده را در آش بریزید.

۵. گوجه فرنگی را در مخلوط‌کن یا دستگاه غذاساز ریخته یا با دست رنده کنید. وقتی سبزی‌ها پخت، گوجه فرنگی را همراه با فلفل‌های سبز (به صورت درسته) اضافه کنید. حالا شعله را کم کرده و نیم ساعت صبر کنید تا آش حسابی جا بیفتد.

سپس با نعنا داغ و پیازداغ تزئین کرده و سرو کنید.

اگر آب گوشت یا آب مرغ نداشتید، می‌توانید از قرص عصاره گوشت و مرغ استفاده کنید. البته در این صورت دیگر نیازی به اضافه کردن نمک نیست؛ چراکه قرص‌های عصاره معمولا سرشار از نمک هستند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: آش ، تابستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار