چهارمین جشنواره فرهنگ هنری فردخت

چهارمین جشنواره ملی فردخت با هدف اثرگذاری فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی در ارتقای پوشش اجتماعی محور برگزار می‌شود.

 دبیر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت گفت: سه هزار خیاط و طراح در جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت کاشان در بانک اطلاعاتی این جشنواره نام‌نویسی کرده‌اند که از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در این جشنواره، ۶۰۰ نفر از کاشان و بقیه از مناطق دیگر کشور هستند.

محمدرضا نجفی در آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت کاشان افزود: این جشنواره آذر امسال در سه بخش اثر، طرح و دانش‌بنیان برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پوشش در کشور گفت: موضوع بخش اثر این جشنواره با محوریت مانتو اجتماع دوخت شده است، در بخش طرح موضوع طراحی لباس‌های مردانه و زنانه است و در بخش دانش‌بنیان نیز محققان و پژوهشگران در موضوع چهارگانه هویتی، بومی، تاریخی و ملی برای سلامت لباس و پوشاک فعالیت می‌کنند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت افزود: چهارمین جشنواره فرهنگی و هنری فردخت از ۲۸ شهریور آغاز و تا ابتدای دی سال جاری ادامه دارد و موضوع اصلی این جشنواره، رقابت در طراحی دوخت و پژوهش در پوشش ایرانی اسلامی بوده و در کنار آن توجه ویژه به موضوع اقتصاد، هنر و فرهنگ‌سازی در حوزه تولید پوشاک و قالب‌های موجه مدل‌های طراحی را نیز مدنظر داشته است.

آقای نجفی گفت: مهلت تحویل آثار برای شرکت در این جشنواره ۱۰ آذر امسال است.

فردخت نام نمادین لباس مخصوص محلی زنان یکی از مناطق کاشان و هدف از نامگذاری آن بر یک رویداد هنری با موضوع مد و لباس توجه دادن به پیشینه تاریخی و هویت یک تولید عمومی در حوزه پوشش و پوشاک است.

جشنواره ملی فردخت با هدف اثرگذاری فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی در ارتقای پوشش اجتماعی‌محور در چهارمین سال برگزاری در پی این است که هر شخص یا نهاد شرکت‌کننده، خود را در جریان این حرکت سهیم بداند و رشد، بالندگی و پویایی با حفظ وحدت و مشارکت را مبنا قرار دهد.

جشنواره فردخت برای نخستین بار در سال ۹۹ با همکاری سه نهاد و دانشگاه با موضوع مانتوی اجتماع برگزار و در نهایت، ۴۰ اثر در نمایشگاهی در محل دانشگاه فدک کاشان عرضه شد و ۶ نفر، رتبه برتر انتخاب شدند.

در دوره دوم، این جشنواره با همکاری ۱۲ نهاد و دانشگاه با موضوع طراحی و دوخت مانتوی اجتماع و کالکشن خانواده ضمن عرضه ۱۸۰ اثر در نمایشگاهی در محل خانه تاریخی طباطبایی‌ها با حضور ۱۰ شهر شرکت‌کننده برگزار شد.

سومین دوره در سال ۱۴۰۱ با همکاری ۱۶ دانشگاه و نهاد در موضوعاتی، چون مانتوی اجتماع، طراحی کالکشن خانواده، فرم مدارس و پژوهش به ترتیب با عرضه ۲۵۰، ۱۴۰ و ۳۲ اثر و ضمن مشارکت ۱۲ استان و ۴۰ شهرستان در نمایشگاهی در تالار شهر مجموعه فرهنگی هنری فرهنگسرای مهر کاشان برپا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.