آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده چه تاثیری بر اقتصاد و بازار ارز خواهد داشت؟

کارشناس اقتصادی در خصوص اثرات منابع ارزی آزاد شده ایران در بازار ارز و کنترل نقدینگی نکاتی را مطرح کرد.

سیاوش غیبی پور استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: به شکل سنتی یکی از منابع پشتیبان پول داخلی هر کشور طلا و ذخایر ارزی آن است تقویت ذخایر ارزی به عبارتی بازگشت آن خبر مثبتی است که به بازار داخلی جان می‌بخشید و ریال را تقویت می کند.

او در ادامه افزود: یک معادله برای سنجش ارز‌های خارجی نسبت به پول داخلی کشور داریم که حجم تولید، ذخایر ارزی بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک‌ها مولفه‌های آن هستند حال زمانی که ذخایر ارزی تقویت شود این موضوع به کاهش بار تورمی دولت کمک می‌کند و از سویی پشتیبان پایه پولی تقویت خواهد شد و این یعنی پول ملی ما قدرتمند‌تر می‌شود که همه این‌ها تضعیف قیمت‌ها در بازار ارز را نوید می‌دهد.

او در ادامه گفت: نکته دیگر این که این منابع آزاد شده به سبب آن که جزء ذخایر ارزی بانک مرکزی محسوب می‌شود یک ضریب افزایشی هم خواهد داشت و چند برابر از این میزان می‌تواند چرخه پولی کشور را فعال کند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: مورد دیگر این که این منبع می‌تواند در کنترل نقدینگی جامعه هم موثر باشد از آنجایی که در اختیار بانک مرکزی است بنا به تصمیم بانک مرکزی می‌توان آن را به شرکت‌ها فروخت و معادل آن ریال از جامعه جمع کرد همچنین فشار از سایر منابع ارزی کشور هم کاسته خواهد شد حتی این ذخایر ارزی می‌تواند پشتیبان خوبی برای معاملات خارجی کشور باشد. از سویی به اثرات روانی مثبت این اتفاق هم باید اشاره کرد که تاثیر بسزایی  خواهد داشت. در کل این اتفاق برای کلیت اقتصاد کشور اقدامی مناسب است.

پیش از این نیز مجیدی مدیر کل دارایی ارزی بانک مرکزی گفته بود، در خصوص این منبع مانند سایر ذخایر خود عمل می کنیم برای مدیریت بازار ارز، پوشش نیاز های ارزی جامعه، خرید و واردات کالا های غیر تحریمی استفاده می کنیم.

او افزود: اکنون ارز از حالت غیر قابل دسترس به حالت دسترس تبدیل شده معادل فروش این ارز به شرکت ها ریال از جامعه جمع می شود و معادل آن نقدینگی کنترل می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
خدا لعنت کند دزدان و مفسدان اقتصادی که یک عده ای روز به روز پولدارتر میشن تو این اینجا خونه ملت بیچاره ی بی غیرت ایرانی هم روز به روز فقیرتر و بدبخت تر. انشاالله یک روز که اون روز نزدیکه باید جوابگوی این مردم و ملت باشید. به امید آزادی ایران از چنگال زهاکیها
آخرین اخبار