الواح هخامنشی به موزه ملی ایران منتقل شد

۳۵۰۶ لوح هخامنشی با تدابیر امنیتی شامگاه پنجشنبه ۳۰ شهریورماه به مخزن موزه ملی ایران منتقل شد.

۳۵۰۶ لوح هخامنشی که عصر پنجشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۲ با هواپیمای رئیس جمهوری وارد کشور شد، با تدابیر امنیتی به مخزن موزه ملی ایران منتقل شد.

این الواح تاریخی که سال ۱۳۱۱ در محل باروی تخت جمشید کشف شده است به زودی در موزه ملی ایران برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

زمان دقیق نمایش این الواح هخامنشی طی روز‌های آینده اعلام می‌شود.

بیش از ۸۵ سال از خروج گِل‌نبشته‌هایی که فقط برای مطالعه در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بود می‌گذرد و حالا با بعد ده‌ها سال رایزنی‌های وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی به موطن اصلی خود بازمی‌گردند؛ الواح هخامنشی که در تخت جمشید پیدا شده بود و جهت بررسی و یک دوره مطالعاتی سه ساله و به امانت به آمریکا فرستاده شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دولت آمریکا مانع از استرداد آن‌ها شد.

بر اساس اطلاعات کسب شده اکنون ۳۵۰۶ لوح در پنجمین مرحله استرداد با رایزنی دولت سیزدهم به خاک مادری بازمی‌گردند؛ لوح‌هایی با محتوای مدیریت منابع راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها، اقتصاد جامعه هخامنشی به خط میخی و زبان عیلامی و آرامی که در ۹ صندوق هر کدام به وزن ۷۵ کیلوگرم از طریق هواپیمای حامل هیأت ایرانی وارد خاک کشور شد.

پس از آزادسازی منابع بلوکه شده، اکنون شاهد آزادسازی لوح‌های هخامنشی مصادره شده هستیم که آمریکا با دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم اجازه استرداد آن‌ها را به کشور داده که برگ زرین و نقطه عطف دیگری در دیپلماسی آیت‌الله رئیسی است.

این لوح‌ها با رایزنی‌های گسترده و فشرده وزارت امور خارجه، مرکز امور حقوق بین الملل ریاست جمهوری و وزارت میراث فرهنگی در هماهنگی با مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو که سال ۹۸ وعده انتقال آن‌ها به ایران را داده بودند، اما فرایند صدور مجوز آن توسط خزانه‌داری آمریکا به بهانه کرونا دچار تعلل شد، به کشور بازگشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
مطمئن باشبد چندسال بعدسرازکشورهای دیگه درمیاره،،
آخرین اخبار