نشست فرمت مسکو با موضوع افغانستان برگزار می‌شود

در نشست مسکو در کازان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان بررسی می‌گردد.

دور بعدی گفت‌وگوها در مورد آینده افغانستان در قالب «فرمت مسکو» در ۲۹ سپتامبر/ ۷ میزان در شهر کازان روسیه برگزار می شود. این نشست با حضور نمایندگان روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، چین، هند، ایران و پاکستان برگزار می‌شود و سرپرست وزارت امورخارجه طالبان نیز به دعوت روسیه در آن حضور دارد.

قرار است پس از نتایج نشست فرمت مسکو در کازان، بیانیه مشترکی از سوی طرفین به تصویب برسد.

در جلسه آتی فرمت مسکو، مهمترین موضوع مورد بحث امکان ایجاد یک دولت موقت فراگیر در افغانستان است. این مسأله در سخنان ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و همچنین ماریا زاخارووا، در روزهای گذشته بیان شده است.

ضمیر کابلوف به تازگی اعلام کرده که در نشست «فرمت مسکو» قرار است در مورد ایجاد حکومت فراگیر قومی ـ سیاسی در افغانستان بحث صورت گیرد.

یکی از دیگر از موضوعات نشست فرمت مسکو، وضعیت حقوق بشری در افغانستان و مسأله آموزش دختران و کار زنان و تعهدات قبلی طالبان به جامعه جهانی در این زمینه خواهد بود و کشورهای منطقه بار دیگر دیدگاه های خود را در این زمینه تکرار خواهند کرد.

مسائل و نگرانی‌های کشورهای آسیای مرکزی و روسیه در مورد نگرانی‌های مرزی، فعالیت گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به سوی این کشورها نیز در نشست مسکو مطرح خواهد شد.

این درحالی است که به تازگی نشستی با موضوع افغانستان و بررسی وضعیت حقوق بشر بویژه برای زنان افغانستانی برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار