یوسفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سامانه مودیان مالیاتی جلوی اعمال نفوذ در اخذ مالیات را می‌گیرد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: سامانه مودیان مالیاتی، اعمال نفوذ هر چند محدود برخی از ممیزان مالیاتی در فرآیند اخذ مالیات را کم می‌کند.

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان موفقیت سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی در ایجاد عدالت مالیاتی گفت: یکی از موضوعاتی که کمک می‌کند که اعمال نفوذ هر چند محدود برخی از ممیزان مالیاتی در فرآیند اخذ مالیات کم شود سیستمی شدن فرآیند اخذ مالیات در کشور با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی است.

وی بیان کرد: سیستمی شدن فرآیند اخذ مالیات در کشور به اخذ عادلانه مالیات کمک می‌کند و حقی از کسی ضایع نمی‌شود و به این صورت شیوه ممیزمحور در اخذ مالیات حاکم نیست بلکه سیستم محور مالیات اخذ می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در سامانه مودیان مالیاتی به صورت کاملا هوشمند اعلام می‌شود که چه کسانی شامل پرداخت مالیات می‌شوند و میزان مالیات پرداختی آن‌ها هم اعلام می‌شود از سوی دیگر اعمال نفوذ و نظر شخصی در اخذ مالیات‌ها از بین می‌رود، زیرا دخالت انسان در فرآیند اخذ مالیات کاهش پیدا می‌کند.

یوسفی اظهار کرد: هر قدر به سمت سامانه‌ها در اخذ مالیات برویم اعمال نظر‌های شخصی کمتر می‌شود و به این صورت فقط از بخش شفاف اقتصاد شامل کارمند، کارگر و... مالیات اخذ نمی‌شود که بعضی از این گروه‌ها با پرداخت مالیات در مضیقه مالی هم قرار می‌گیرند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس افزود: در سیستم اخذ مالیات با دخالت عوامل انسانی بعضی گروه‌ها و مشاغلی وجود دارند که درآمد بالایی دارند، اما مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند و یا مالیات را کمتر از کارمند و کارگر می‌پردازند، اما با سامانه مودیان مالیاتی جلوی این گروه‌ها هم گرفته می‌شود به عنوان مثال افراد فعال در دلالی و سوداگری بازار سکه و ارز مالیات نمی‌دهند که با سامانه مودیان این گروه‌ها هم باید مالیات پرداخت کنند. 

یوسفی گفت: نمی‌پذیریم که کارمند و کارگر مالیات خود را بپردازند، اما سایر مشاغل مالیاتی پرداخت نکنند از سوی دیگر با استفاده از این سامانه و رصد جریان کالایی در کشور جلوی قاچاق گسترده کالا گرفته می‌شود و اقتصاد زیرزمینی با استفاده از این شیوه فلج می‌شود. در این شیوه با استفاده از سامانه پایانه‌های فروشگاهی جلوی فروش کالای قاچاق گرفته می‌شود. 

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: فرار مالیاتی بالای برخی مشاغل خاص در کشور باعث شده که مردم از این موضوع ابراز نارضایتی کنند، اما با استفاده از این سامانه این نارضایتی کاهش می‌یابد، زیرا مردم می‌دانند که مالیات به نسبت درآمد افراد از همه اخذ می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
کدام سامانه به قرآن من هرجا میرم باید نقدی پرداخت کنم رفتم سونوگرافی میگه فقط نقدی رفتم آرایشگاه میگه برو از عابر بانک پول نقد بگیر برام فقط کارمند بدبخت مالیات میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
باشه باز کاربر ممیز هست مثل ثبت الان میگین سند دفترچه بایدذ تک برگ بشه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
چرا در سامانه مالیات حقوق کدمعافیت مناطق کمتر توسعه یافته حذف شده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
شفافیت چی شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
مگر "ای عضو هیئت رئیسه" حرف ناسزایی است که حذفش کردید؟
ای عضو هیئت رئیسه مجلس شفافیت چی شد؟! ای کل نمایندگان مجلس شفافیت چی شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
یک محصول(خوراکی ، الکترونیکی، دیجیتال ، مصارف خانگی) تا بیاد به دست مردم برسه چندین بار روی آن مالیات میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
مالیات فقط برای فقراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
مدیریت منابع ونفت کنید بدنبال مالیات از جیب خالی نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۰۸:۴۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
باسلام خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد چرا باید ابهام داشته باشه وقتی نماینده های شورا نگهبان توو جلسه رفع ابهام هفته گذشته بودن یا نماینده های خودشون و قبول ندارن یا ابهامی نبوده و بهانه ست انقدر طرح شسته و روشنه که بعد از سه سال یه بچه دو ساله هم میفهمه طرح ابهام نداره چیطوره که سه ساله ابهام رفع نشده عجب ابهام نامردیه
آخرین اخبار