مرجعیت ادبیات دفاع مقدس در کشور‌های جنگ‌زده برای ترسیم حضور اشغالگران

مدیر‌عامل مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: کشور عراق با وجود اینکه تجربه جنگ با ما را داشته، ولی از ادبیات ما استفاده می‌کند، تا مخاطرات حضور اشغالگران را در سرزمین خود بنویسد.

امیر شهریار امینیان، مدیر‌عامل مجمع ناشران دفاع مقدس در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که ادبیات دفاع مقدس در چه جایگاهی قرار دارد، گفت: در موضوع دفاع مقدس با جهانی از الگو مواجه‌ایم. ادبیات دفاع مقدس با نامه‌نگاری‌ها، گزارش‌های روزانه خبری کوتاه و مکاتبات ساده شروع شد، تا به سمت گزارش‌های مستند، مستند‌های روایی، داستان‌های کوتاه، گزارش‌های بلند و ژانر‌های جدید حرکت کرد.

امینیان با بیان اینکه در ادبیات دفاع مقدس کمتر نمود‌های ضد جنگ را می‌بینیم، افزود: ما نمی‌توانیم این پدیده را با ادبیات برخاسته از بعد جنگ جهانی اول، ادبیات بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۸، ادبیات حاصل از جنگ ویتنام و کره یا ادبیات دوره معاصر مقایسه کنیم.

مدیر‌عامل مجمع ناشران دفاع مقدس ادامه داد: من معتقدم برخی از ادبیات مخاصمه جویانه که در برخی از کشور‌های غربی در حال تولید است، در واکنش به قدرت گرفتن ادبیات دفاع مقدس است. 

وی با بیان اینکه ۱۷ اثر در پایان سال اول دفاع مقدس منتشر شدند، خاطرنشان کرد: همواره در ادبیات دفاع مقدس شاهد تولد مجدد بودیم. مثلاً با وجود اینکه کشور عراق تجربه جنگ برای رو‌یارویی با ما را داشته، ولی الان از ادبیات ما استفاده می‌کند، تا خاطرات و مخاطرات حضور اشغالگران در سرزمین خود را بنویسد.

امینیان از تعبیر حضرت آقا برای توصیف ادبیات دفاع مقدس استفاده کرد و گفت: ادبیات به مثابه جویباری است، که تازه‌ها را در اختیار انسان قرار می‌دهد. در ادبیات دفاع مقدس طراوت و زندگی هست و مستندنگاری‌های دفاع مقدس در حال متحول شدن است. حتی کتاب‌هایی که روایتگر رویداد‌های جنگ هستند، هر ساله در معرض تغییر و تحول فرم و محتوا قرار می‌گیرند. چون هر سال یک چشمه جدید از جنگ باز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار