گفتگوی تلفنی رئیسی و پوتین درباره تحولات قره‌باغ

رسانه‌های روسی از گفتگوی تلفنی رئیس‌ جمهور روسیه با همتای ایرانی خود خبر دادند.

 خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد جدیدترین تحولات مربوط به منطقه قره‌باغ با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران تلفنی گفتگو و رایزنی کرد.

 این رسانه روسی گزارش داد: روسای جمهوری روسیه و ایران درباره وضعیت کنونی منطقه قره‌باغ گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، هر دو طرف علاقه خود را برای فعال کردن چارچوب مشورتی «۳+۳» (جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ایران و ترکیه) ابراز کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، کرملین در بیانیه‌ای در خصوص تماس تلفنی پوتین و رئیسی اعلام کرد: «به ابتکار طرف ایرانی، تماس تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور فدراسیون روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. رؤسای جمهور روسیه و ایران بر اهمیت حل تمامی موضوعات (مربوط به قره‌باغ کوهستانی) منحصراً از طرق مسالمت‌آمیز، سیاسی و دیپلماتیک تأکید کردند».

بر اساس این گزارش، کرملین تصریح کرد که رؤسای جمهور ایران و  روسیه در جریان این گفتگوی تلفنی همچنین در خصوص گام‌هایی برای تضمین ارتباط ایران به فعالیت‌های کامل بریکس بحث و گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «ابراهیم رئیسی برای حمایت روسیه از درخواست ایران برای پیوستن به بریکس قدردانی کرد. طرفین در خصوص گام‌هایی به منظور تضمین ارتباط بدون نقص ایران با فعالیت‌های کامل این انجمن با توجه به بر عهده گرفتن ریاست این انجمن توسط روسیه در سال ۲۰۲۴، گفتگوهایی را انجام دادند».

بر اساس گزارش کرملین، پوتین و رئیسی همچنین بر تعهد خود برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی و ارتقای پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی و حمل و نقل تأکید کردند.

کرملین در این خصوص گفت: «قصد تقویت بیشتر روابط تجاری و اقتصادی، ارتقای پروژه‌های مهم مشترک در صنایع انرژی و حمل و نقل و توسعه ارتباطات بین چرخه تجاری و تبادلات گردشگران مورد تأیید قرار گرفت».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار