میزبانی عربستان از روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری، شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ را گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز اعلام کرد و بر سرمایه‌گذاری در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید کرد.

بزرگداشت روز جهانی گردشگری که قرار است بزرگترین مراسم این روز تا به امروز باشد، در ۲۷ سپتامبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود. در کشور‌های عضو سازمان جهانی گردشگری این مناسبت را در هر منطقه با طیف وسیعی از رویداد‌ها و برنامه‌های ویژه جشن می‌گیرند.

بیش از ۵۰۰ مقام، رهبر و کارشناس از ۱۲۰ کشور جهان در مراسم روز جهانی گردشگری در ریاض عربستان‌سعودی شرکت خواهند کرد و بر اهمیت این روز در شکل دادن به آینده گردشگری جهانی تاکید می‌کنند.

طیف متنوع سخنرانان نشان‌دهنده تعهد صنعت گردشگری به جشن گرفتن دستاوردها و یافتن راه‌حل برای چالش‌های کلیدی در این حوزه است. ترکیب سخنرانان شامل احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان، زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان و شاهزاده هیفا بنت محمد آل سعود، معاون وزیر گردشگری عربستان‌سعودی است.

سایر سخنرانان برجسته عبارتند از: پاتریشیا دی لیل، وزیر گردشگری آفریقای جنوبی، نیکولینا برنجاچ، وزیر گردشگری و ورزش کرواسی، مهمت ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، روزا آنا موریلو رودریگز، وزیر امور خارجه اسپانیا، جولیا سیمپسون، مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری، پانسی هو، دبیرکل انجمن اقتصاد جهانی گردشگری، ابراهیم کوشی، مدیرعامل هواپیمایی سعودی، پیرفرانچسکو واگو، مدیرعامل شرکت ام‌اس‌سی کروز، گرگ‌وب، مدیرعامل تراولپورت، متیو آپچرچ، مدیرعامل شرکت Virtuoso و ریتش آگاروال، مدیرعامل OYO.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای گفت: گردشگری نیروی قدرتمندی برای پیشرفت و درک متقابل است. اما برای به دست آوردن مزایای کامل آن، این نیرو باید محافظت و پرورش داده شود.

او ادامه داد: در روز جهانی گردشگری امسال، ما به سرمایه‌گذاری سبز نیاز حیاتی داریم تا بتوانیم یک بخش گردشگری را خلق کنیم که برای مردم و سیاره زمین فعالیت می‌کند. پس بیایید همه بیشتر تلاش کنیم تا از پتانسیل کامل گردشگری پایدار استفاده کنیم؛ زیرا سرمایه‌گذاری در گردشگری پایدار سرمایه‌گذاری در آینده‌ای بهتر برای همه است.

روز جهانی گردشگری با شعار «گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز» با هدف تقویت همکاری‌های جهانی در بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تقویت انعطاف‌پذیری صنعت گردشگری و هدایت این بخش به سمت آینده‌ای با سرمایه‌گذاری و تمرکز پایدار برگزار می‌شود.

در طول این رویداد دو روزه، رهبران گردشگری سخنرانی‌های کلیدی خواهند داشت و بحث‌های میزگرد بر روی سه موضوع اصلی سازمان جهانی گردشگری متمرکز خواهد شد: مردم، سیاره‌زمین و رفاه. شرکت‌کنندگان در این رویداد قدرت گردشگری و نقش این بخش را در پیوند دادن فرهنگ‌ها، حفظ محیط زیست و ترویج دنیایی هماهنگ‌تر و به هم پیوسته‌تر بررسی خواهند کرد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، در مصاحبه‌ای گفت: گردشگری تا به امروز تا این حد برای اقتصاد یا جوامع ما مهم نبوده است. حوزه گردشگری پتانسیل بسیار بالایی دارد؛ بنابراین در این روز جهانی گردشگری، ما توانایی گردشگری را برای رشد و توسعه جشن می‌گیریم و در عین حال نیاز حیاتی به آن را مورد تاکید قرار می‌دهیم. البته برای تضمین این رشد فراگیر و پایدار به سرمایه‌گذاری نیاز است.

در روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳، UNWTO بر گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز تاکید خواهد کرد. این روز بر اهمیت موارد زیر تمرکز خواهد کرد:

سرمایه‌گذاری برای مردم (با سرمایه‌گذاری در آموزش و مهارت)
سرمایه‌گذاری برای سیاره زمین (با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پایدار و تسریع تحول سبز)
سرمایه‌گذاری برای رفاه (با سرمایه‌گذاری در نوآوری، فناوری و کارآفرینی)

در ریاض، UNWTO چارچوب سرمایه‌گذاری جهانی گردشگری خود را ارائه خواهد کرد و مجموعه‌ای از پانل‌های سطح بالا را با تمرکز بر چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری برگزار خواهد کرد. در مراسم رسمی روز جهانی گردشگری، برندگان افتتاحیه مسابقه استارت‌آپ زنان در فناوری UNWTO برای خاورمیانه معرفی خواهند شد.

روز جهانی گردشگری قرار است بزرگترین جشن این‌چنینی تا کنون باشد. سازمان جهانی گردشگری در این روز از نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور عضو خود از جمله بیش از ۵۰ وزیر گردشگری استقبال خواهد کرد. نمایندگانی در سطح بالا از بخش خصوصی گردشگری، چه از منطقه خاورمیانه و چه در سطح جهانی، به این جشن خواهند پیوست.

از ایران هم، مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم حضور پیدا خواهد کرد.

اولین روز جهانی گردشگری در سال ۱۹۸۰ برگزار شد. به عنوان روز جهانی گردشگری، این فرصتی است برای تجلیل از نقش حیاتی این بخش در پیشبرد صلح و رفاه در سراسر دنیا و مناطق جهانی سازمان جهانی گردشگری به نوبت میزبانی جشن‌های را بر عهده می‌گیرند. تاریخ ۲۷ سپتامبر روز امضای اساسنامه سازمانی است که بعد‌ها به UNWTO تبدیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار