رئیس شورای عالی مجمع تقریب:

دوستان نادان و دشمنان دانا باعث تفرقه میان مسلمانان شده‌اند

مولوی محمد اسحاق مدنی گفت: وحدت در امت اسلامی یک امر مسلم و پذیرفته‌شده است که پیامبر (ص) پس از هجرت به مدینه میان دو قوم این شهر وحدت ایجاد کرد.

مولوی محمد اسحاق مدنی، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت هفته وحدت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران  با بیان اینکه وحدت چیزی نیست که بگوییم آن را داشته باشیم یا نداشته باشیم، گفت: وحدت در امت اسلامی یک امر مسلم و پذیرفته شده است که پیامبر (ص) هنگام هجرت خود میان دو قوم حاضر در مدینه وحدت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: پیامبر رحمت (ص) میان هر فرد مهاجر و هر فرد انصار در مدینه یک برادر قرار داد، ولی برای علی (ع) کسی را برادر قرار نداد که علی (ع) به رسول الله (ص) عرض کرد که برای من برادری تعیین نکرده اید که ایشان فرمودند تو در دنیا و عقبی برادر منی. در قرآن هم آیه واعتصموا بحبل الله امر به وحدت کرده است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: این دوستان نادان مسلمانان و دشمنان دانای آنهاست که ما را دچار تفرقه کرده اند در صدر اسلام این چنین مشکلاتی نبود، اما بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) اختلافاتی ایجاد شد؛ با این حال امروز می‌بینیم که برخی از مسلمانان یکدیگر را می‌کشند و اموال را می‌برند و همدیگر را تکفیر می‌کنند؛ چرا؟ چون عده‌ای مسلمان نادان مسائل اساسی مسلمانان که عزت و شکوه جهان اسلام است را کنار گذاشته و به یک سری مسائل فرعی چسبیده و فکر می‌کنند که با این شیوه به مذهبشان کمک می‌کنند حال آنکه نمی‌دانند وقتی اساس اسلام در خطر افتاد مذاهب هم در خطرند و وقتی اسلام نباشد، هیچ شیعه یا سنی نمی‌تواند مذهب خود را حفظ کند.

مولوی مدنی ادامه داد: بعد از انقلاب خیلی درباره وحدت مسلمانان بحث شده، ولی عده‌ای هنوز نمی‌خواهند آن را باور کنند و از کمک کردن به دشمن دست بردارند؛ دو مسئله در میان اهل سنت از مسلمانان شایع شده یکی اینکه شیعه‌ها قرآن را قبول ندارند و قرآن شیعه‌ها با اهل تسنن فرق دارد؛ معلوم است که اگر یک اهل سنت این گزاره را بپذیرد، به وحدت توجه نمی‌کند.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر اینکه در میان شیعه‌ها شایع شده که اهل تسنن محبت اهل بیت را ندارند حال آنکه این چنین نیست و قرآن شیعه و سنی یکی است؛ همچنین اگر شیعیان می‌خواهند به محبت اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام پی ببرند، به کتب آن‌ها مراجعه کنند که در روایات مندرج در کتب آن‌ها آمده که پیامبر به علی فرمودند علی جز منافق با تو دشمنی نمی‌کند و هیچ کس تو را دشمن نمی‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که بین اهل سنت است اینکه در جا‌هایی که اهل سنت خطبه می‌خوانند این است که سیدی شباب اهل جنت، الحسن و الحسین؛ یا روایت فاطمة بضعة منی یعنی فاطمه پاره تن من است کدام مسلمانی با پاره تن پیامبر دشمنی می‌کند؟

مولوی مدنی تأکید کرد: لذا این ادعا‌ها که کسی قرآن را قبول ندارد یا با اهل بیت دشمن است، حرف‌های پوچی است و صحت ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار