انتخابات اسلواکی در سایه حمایت یا رها کردن اوکراین

دو حزب مهم اسلواکی با دو رویکرد کاملا متفاوت در قبال اوکراین، تا آخر امروز در انتخابات پارلمانی با هم رقابت می‌کنند.

انتخابات پارلمانی در اسواکی امروز در حال برگزاری است و رسانه‌ها اعلام  کرده اند که رقابت بین نخست وزیر چپ‌گرای سابق که خواستار متوقف کردن کمک‌ نظامی به اوکراین است و از سوی دیگر لیبرال‌های طرفدار غرب بسیار نزدیک است. 

به گزارش رویترز، رای‌گیری ساعت ۱۰ شب به وقت محلی به پایان می‌رسد.در یک سوی رای‌گیری، «رابرت فیکو» قرار دارد که نخست وزیر پیشین بوده و مانند مجارستان خواستار به چالش کشیدن حمایت‌ها از اوکراین است.

در سوی دیگر رای‌گیری، گروهی از طرفداران رویکرد غرب قرار دارند که در صورت رسیدن به قدرت، حامی این کشور درگیر جنگ خواهند بود. 

نخست وزیر سابق ویدئویی را در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرد که در آن با همراهی مادرش رای می‌داد و گفت امیدوار است «عقل سلیم» در انتخابات پیروز شود «تا ما را وارد ماجراجویی نکنند، چه در مورد مهاجرت و چه در خصوص امور نظامی». 

دیدگاه‌های رابرت فیکو بیش‌تر طرفدار روسیه است که منعکس کننده احساسات دوستانه بسیاری از اسلواکی‌ها نسبت به مسکو می‌باشد. فیکو متعهد شده به ارسال تسلیحات به اوکراین پایان دهد و برای مذاکرات صلح بین دو طرف تلاش کند. این رویکرد مشابه اقدامات مجارستان است.

گفتنی است اوکراین از این رویکرد انتقاد کرده و مدعی شده سبب تشویق روسیه خواهد شد. 

برخی تحلیلگران می‌گویند احتمالا هیچ یک از دو طرف موفق نخواهد شد در انتخابات اکثریت را به دست آورد و دولت آینده اسلواکی به نتایج احزاب کوچکتر وابسته خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار