ناشنوایان گوش شنوا می‌خواهند

ناشنوایان برای برقراری ارتباط در جامعه و رفع نیاز‌های پیش پا افتاده خود با چالش‌هایی روبرو هستند که حل آن ها نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اداری است.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: ۵۰ درصد ناشنوایی حاصل از ژنتیک است بنابراین از والدین می‌خواهیم تا از گرفتن آزمایشات ژنتیک قبل از بارداری غافل نشوند.

او افزود: ناشنوایان در جامعه با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو هستند و برای گرفتن ارتباط با دیگران و یا به طور مثال تماس گرفتن با افراد و یا ادارات به مشکل می‌خورند و گاهاً مواردی پیش می‌آید که فرد ناشنوا نیاز به تماس با اورژانس و یا پلیس دارد و در چنین مواقع ضروری نیز امکان برقراری ارتباط برای آن‌ها وجود ندارد.

شرفی با اشاره به دغدغه های ناشنوایان بیان کرد: به طور مثال در بیمارستان‌ها و یا مطب دکتر نمی‌توانند تلفنی نوبت بگیرند و یا زمانی که نوبت از طریق بلندگو اعلام می‌شود برای این افراد قابل شنیدن نیست و یا در مدارس در بحث آموزش با چالش روبرو می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: ناشنوایان حتی در بحث‌های سرگرمی مثل دیدن فیلم یا اخبار با مشکل مواجه هستند، زیرا درصد خیلی کمی از برنامه‌ها زیرنویس دارد و رفع دغدغه‌ها و مشکلات این قشر از جامعه نیازمند همکاری تمامی ادارات است.

او عنوان کرد: مورد بعدی کار‌های اداری است که ناشنوایان گاهاً از انجام آن ناتوانند، زیرا دایره لغات محدودی دارند و این امر برقراری ارتباط و رسیدن به نتیجه مد نظر را برای آن‌ها سخت می‌کند.

شرفی اظهار کرد: تأمین سمعک به دلیل هزینه بالای آن برای برخی از ناشنوایان به مشکلی تبدیل شده است که البته پارسال نیازسنجی‌هایی کردیم و تا پایان سال برای تأمین سمعک کودکان مشکلی نداریم و در مورد تأمین سمعک برای بزرگسالان نیز با توجه به دهک‌بندی افراد کمک‌هایی به آن‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید 


مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: دغدغه دیگر این افراد بحث مستمری بود که چند سال در صف انتظار آن بودند که این بحث به تازگی حل و تمامی افراد در چتر حمایتی قرار گرفتند و دغدغه مهم‌تر آن‌ها بحث اشتغال است، زیرا می‌گویند به سختی کار پیدا می‌کنند و یا کارفرمایان با فعالیت این افراد در مجموعه‌ها موافقت نمی‌کنند در صورتی که گاهاً کارایی این افراد از سایر افرادی که سالم هستند بیشتر است.

سند ملی سالمندان تکلیفی برای تکریم بازنشستگان

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز روز جهانی سالمندان است گفت: برای تکریم بازنشستگان و فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی آن‌ها تکالیفی در قالب سند ملی بازنشستگان تنظیم شده است که در این سند ۱۴۶ برنامه عملیاتی برای ادارات مختلف تنظیم و برای آن‌ها زمانبندی مشخصی اعلام شده است.

او افزود: به طور مثال اداره ما می‌بایست وسایل کمکی برای سالمندان معلول مثل ویلچر، تشک مخصوص و یا این چنین وسایل را برای آن‌ها تأمین کند و یا ادارات دیگر می‌بایست کار‌هایی مثل برگزاری برنامه‌های آموزشی، چیدن برنامه‌های اردویی و یا زیارتی و یا برقراری حق پرستاری برای سالمندانی که وابسته به تخت هستند انجام دهند تا شرایط زندگی برای این قشر از جامعه راحت‌تر شود.

شرفی بیان کرد: ۵ مرکز شبانه روزی و دو خانه سالمندان زیر نظر بهزیستی استان وجود دارد که ۱۶۰ نفر در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند و بهزیستی برای نگهداری سالمندانی که جزو دهک‌های پایین هستند ماهانه ۴ میلیون تومان پرداخت می‌کند که این رقم بسیار کمتر از مبلغی است که خانواده‌ها برای نگهداری سالمندان باید به مراکز پرداخت کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: در صورتی که سالمند مجهول الهویه‌ای باشد و دارایی نداشته باشد بهزیستی و دولت مسئولیت و هزینه نگهداری این فرد در مراکز را بر عهده می‌گیرد، اما در زمانی که سالمند فرزند و یا خانواده و یا دارایی دارد می‌بایست افراد ماهانه مبلغ نگهداری را به مراکز پرداخت کنند و در صورتی که جزو دهک پایین هستند مبلغ کمک ماهیانه ۴ میلیون تومان را دریافت کرده و باقی مبلغ را خودشان می دهند.

او عنوان کرد: هزینه نگهداری سالمندان در مراکز ماهانه بالای ۱۰ میلیون تومان است و تمام تلاش‌ها بر این است تا بحث احترام و تکریم سالمندان مد نظر قرار گرفته و تا حد امکان از پذیرش سالمندانی که فرزند دارند و برای نگهداری آن‌ها نیاز به شرایط خاصی نیست و یا بیماری و معلولیت خاصی ندارند خودداری شود.

برچسب ها: ناشنوایان ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار