اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: استان اردبیل دارای بالاترین آمار حیوان گزیدگی است به طوری که سالانه ۶ هزار نفر در معرض این خطر قرار می‌گیرند.

محمد جعفرزاده گفت: پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و حذف بیماری هاری انسانی در معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با جدیت پیگیری می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به نامگذاری سالروز درگذشت لوئی پاستور کاشف واکسن هاری به نام روز جهانی هاری افزود: هدف از نامگذاری این روز، ضمن ارج نهادن به خدمات این دانشمند شهیر، افزایش آگاهی، جلب حمایت و مشارکت عمومی و نیز تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی و نیز عموم مردم برای پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و حذف بیمار ی هاری انسانی است.

او بیان کرد: استان اردبیل جزو استان‌های با آمار بالای حیوان گزیدگی در کشور است که سالانه حدود ۶ هزار مورد حیوان گزیدگی در مراکز ۱۷ گانه تخصصی درمان - پیشگیری هاری (تحت نظارت معاونت بهداشتی دانشگاه) در سطح استان پذیرش و در چندین نوبت و به طور رایگان از خدمات مربوطه بهره مند می‌شوند.

جعفرزاده تصریح کرد: فعالیت این مراکز ۲۴ ساعته بوده و تأمین واکسن و ایمنوگلوبولین ضد هاری، هزینه بسیار بالایی بر نظام سلامت تحمیل می‌کند.

او گفت: بالاترین آمار گزش در استان اردبیل مربوط به سگ بوده و با تلاش همکاران و مراجعه به موقع افراد حیوان گزیده در سالیان اخیر موردی از هاری انسانی و مرگ ناشی از آن گزارش نشده است.

جعفرزاده مؤثرترین راه‌های پیشگیری از هاری انسانی را یادآور شد و بیان کرد: شستشوی محل زخم یا خراش ناشی از گزش پستانداران خونگرم با آب پر فشار و صابون به مدت ۲۰ دقیقه برای هر زخم ضروری است.

او با تاکید بر عدم انجام پانسمان و بخیه برای زخم یا خراش ناشی از حیوان گزیدگی گفت: مراجعه و تزریق واکسن هاری دقیقاً طبق نوبت‌های اعلام شده در مراکز درمان پیشگیری هاری ضروری است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: تزریق یک نوبت ایمونوگلوبولین ضد هاری برای مواردی که دچار خونریزی شده اند با تشخیص پرسنل مراکز درمان - پیشگیری هاری توسط پرسنل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به افرادی که در معرض این گزش قرار گرفته است، انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار