نخست‌وزیر عراق: پروژه بندر فاو، با کریدور «راه توسعه» بی ارتباط نیست

نخست وزیر عراق اعلام کرد: نمی‌توان پروژه بندر فاو را از بخش‌های مختلف پروژه کریدور «راه توسعه» دور دانست.

السومریه نیوز، دفتر نخست وزیر عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد شیاع السودانی در چهارمین نشست کمیسیون عالی اجرای پروژه کریدور راه توسعه و پروژه بندر بزرگ فاو درباره چشم پروژه از منظر وزارت نفت و سازمان ملی بنادر عراق با هدف مدیریت و راه اندازی پروژه بندر مذکور مشارکت کرد.

السودانی در این نشست تأکید کرد که نمی‌توان پروژه بندر فاو را از بخش‌های مختلف پروژه کریدور راه توسعه دور دانست. زیرا این دو پروژه، به منزله یک ساختار واحد و ستون‌های آینده اقتصاد عراق خواهند بود.

نخست وزیر عراق افزود: هر گونه توافق یا دیدگاه برای راه اندازی بندر فاو پس از پایان اجرای آن، باید نیاز‌های راه اندازی کریدور راه توسعه را درنظر داشته باشد و پایبندی به جدول زمان‌بندی از پیش تعیین شده و براساس جزئیات مشخص شده برای پروژه‌های اصلی و ثانویه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حاضران در این نشست، دیدگاه هایشان را درباره پیشنهاد‌های وزارت حمل و نقل عراق در زمینه مدیریت بندر مذکور ارائه کردند که در پایان پیشنهاد‌های مذکور توسط کمیسیون عالی اجرای پروژه تأیید و مورد موافقت واقع شد.

اجرای کریدور راه توسعه، پروژه برای اتصال عراق به ترکیه با راه آهن، جاده، بنادر و شهرهاست که در جریان سفر دو ماه پیش هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق بین مقامات دو کشور نهایی شد.

در اجرای این پروژه که به جاده ابریشم عراق نیز مشهور است، یک مسیر جایگزین برای کانال سوئز برای تسهیل تجارت سریع‌تر و کارآمدتر ایجاد شده و راه آهن و بزرگراهی به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از بندر فاو عراق تا بندر مرسین ترکیه احداث می‌شود.

بنا به اعلام مقامات ترکیه، این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار تا دو سال آینده احداث و تکمیل می‌شود.

منبع: السومریه نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار