امیر قطر توسعه بزرگترین میدان گازی جهان را آغاز کرد

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی سنگ بنای پروژه توسعه بزرگترین میدان گازی جهان را گذاشت.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امروز سه شنبه اعلام کرد که سنگ بنای پروژه توسعه میدان شمالی را می‌گذارد که در چارچوب استراتژی قطر برای تقویت جایگاه این کشور به عنوان تولیدکننده جهانی گاز طبیعی مایع است.

به گزارش رایه قطر، او در ادامه گفت: قطر نقش پیشگام خود را در رفع نیاز به انرژی در بازار جهانی افزایش می‌دهد. برای انرژی قطر و شرکای آن در این پروژه آرزوی موفقیت دارم.

از سویی دیگر شرکت انرژی قطر اعلام کرد که انتظار می‌رود حجم تولید سالانه گاز مایع از سال ۲۰۲۷ به لطف توسعه میدان گازی به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش یابد. توسعه بزرگترین پروژه گاز مایع جهان در قطر به دو بخش اصلی شرقی و جنوبی تقسیم می‌شود که هر دو بخش پروژه ساخته شده و تولید با ظرفیت کامل جدید تا سال ۲۰۲۷ آغاز می‌شود.

 میدان گازی شمال بزرگترین میدان گازی جهان است که دارای ۵۰.۹۷ تریلیون مترمکعب گاز است. وسعت میدان حدود ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۶۰۰۰ آن در آب‌های سرزمینی قطر است. این میدان در سال ۱۹۷۱ کشف شد و تولید آن در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. بر اساس ارقام فوق، دولت قطر در نظر دارد با توسعه میدان شمالی شرقی، ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع خود را بیش از ۶۳ درصد افزایش دهد و در نیمه دوم دهه جاری به ۱۲۶ میلیون تن در سال برسد.

 شایان ذکر است که شرکت‌های «توتال»، «اکسون موبیل»، «کونوکو فیلیپس» آمریکا، «انی» ایتالیا، شرکت «شل» انگلیس و «سینوپک» چین پیش از این قرارداد‌هایی را برای توسعه میدان شمال شرق با مشارکت این شرکت به دست آورده بودند. مجموع هزینه سرمایه گذاری آن حدود ۲۸.۷۵ میلیارد دلار است. توتال انرژی، شل و کونوکو فیلیپس نیز قرارداد‌هایی را برای توسعه میدان شمالی جنوبی با مشارکت قطر انرژی برنده شدند.

 آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تأیید می‌کند که این میدان حاوی حدود ۵۱ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و حدود ۵۰ میلیارد بشکه (۷.۹ میلیارد متر مکعب) میعانات گاز طبیعی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
این همون پارس جنوبی خودمونه
ما هم باید برداشت رو از این میدان افزایش دهیم چون این میدان مشترکه
آخرین اخبار