معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران:

شرکت ملی گاز برای فصل سرما آماده شده است

چگینی با بیان اینکه برای فصل سرما آماده هستیم گفت: تعمیرات بیشتر پالایشگاه‌ها انجام شده و تعمیر ۲ تا سه پالایشگاه باقی‌مانده که تا آخر مهرماه به اتمام خواهد رسید.

مجید چگینی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران روز چهارشنبه در حاشیه دومین نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت‌های پالایش گاز کشور که در بندرعباس برگزار شد اظهار کرد: نشست امروز برای هماهنگی بین مدیران پالایشی و مدیران ستادی بوده که موجب ایجاد هماهنگی خوبی برای زمستان خواهد شد تا بتوان سوخت مورد نیاز را تأمین کرد.

وی در خصوص احتمال مدیریت فشار گاز در فصل سرد سال، گفت: این احتمال وجود دارد و همه فعالان در شبکه گاز در سطح کشور باید هماهنگ باشند و با توجه به ناترازی تولید و مصرف، برای داشتن فصلی بی دغدغه کمک کنند.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد: افزون‌بر ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز ناترازی گاز در کشور وجود دارد که باید مدیریت شود، درحال حاضر میزان مصرف بیش از تولید است و به همراهی همه مردم و ذینفعان نیاز است.

براساس اطلاعات منتشره شرکت ملی گاز ایران، در زمستان سال ۱۴۰۱، با توجه به سرمای بی‌سابقه بعد از ۲۶ سال و ماندگاری سرما، کشور با مشکل ناترازی گاز روبرو شد که امسال در فصل زمستان نیز این مشکل را خواهیم داشت.

وی میزان تولید سالانه گاز در کشور را ۲۳۰ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: در فصل زمستان روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز در سطح کشور تولید و توزیع می‌شود، اما همچنان ناترازی وجود دارد که این شرایط برای کشور مناسب نیست.

مدیریت ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز بسیار سخت است، اما در فصل زمستان امسال باید لحاظ شود تا کمترین خسارت و تبعات به مردم و صنایع وارد شود.

عقب ماندن از برنامه ترسیم شده برای تولید، از دلایل عمده ناترازی کشور در بخش گاز عنوان شده که امید می‌رود با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم شاهد رفع آن در سال‌های آتی باشیم.

میزان مصرف گاز روزانه در بخش خانگی، تجاری و عمومی ۱۶۰ میلیون متر مکعب بوده که در دی‌ماه فصل زمستان این میزان به ۶۸۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و در حالیکه مجموع تولید و توزیع گاز در کشور در روز ۸۵۰ میلیون متر مکعب است بنابراین وقتی مصرف در یک بخش افزایش یابد و تولید ثابت باشد، حتما محدویت‌هایی را به وجود می‌آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.