افسر سابق ارتش آمریکا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برکناری مک کارتی نمونه‌ای از اعتراض مردم آمریکا به آشفتگی سیاسی در کشورشان است

افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا معتقد است که وضعیت سیاسی و اجتماعی آمریکا به حدی آشفته است که نارضایتی مردمی روز به روز در جامعه بیشتر می‌شود.

روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا رویدادی رخ داد که برخی از رسانه‌های جهان از آن به عنوان «زلزله سیاسی» یاد کردند و می‌تواند پیامد‌های زیادی بر عرصه سیاست این کشور داشته باشد.

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۶ رأی موافق در برابر ۲۱۰ رأی مخالف، به طرحی رأی دادند که منجر به برکناری «کوین مک‌کارتی»، رئیس جمهوریخواه این مجلس شد. موافقان و مخالفان طرح برکناری مک‌کارتی پیش از رأی‌گیری به مدت ۱ ساعت در صحن مجلس درباره دلایل ماندن یا برکناری او از سمتش سخنرانی کردند.

جمهوری‌خواهان با ۲۲۲ نماینده در برابر ۲۱۳ نماینده دموکرات، اکثریت شکننده مجلس نمایندگان را در اختیار دارند؛ آنچه موجب برکناری مک‌کارتی جمهوری‌خواه شد، این بود که هشت نماینده جمهوری‌خواه که به آن‌ها «عناصر تندرو» گفته می‌شود در کنار ۲۰۸ نماینده دموکرات رأی به برکناری مک‌کارتی دادند.

برکناری مک‌کارتی از آن جهت بسیار مهم است که این برای نخستین بار در تاریخ آمریکاست که قانونگذاران رأی به برکناری رئیس این مجلس می‌دهند. در سال ۲۰۱۵ هم «جان بینر»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا هم استیضاح شد، اما توانست رأی اعتماد کافی را کسب کند و در سمت خود باقی بماند. قبل از آن نیز در سال ۱۹۱۰ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد، استیضاحی که در نهایت منجر به برکناری او نشد.

حال باشگاه خبرنگاران جوان در گفتگویی که با اسکات بنت، افسر سابق جنگ روانی در ارتش آمریکا ترتیب داده به تشریح جزئیات و چرایی این اتفاق پرداخته است که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

 به نظر شما اخراج کوین مک کارتی چه پیامد‌هایی دارد؟

اسکات بنت: اخراج کوین مک کارتی نشان می‌دهد که مردم آمریکا با تامین مالی جنگ اوکراین، تهاجم مهاجران غیرقانونی مرز‌های باز آمریکا، دستور کار همجنس گرایان تراجنسیتی و قانونی کردن فعالیت‌های این قشر از جامعه و برخی مشکلات داخلی دیگر از جمله موضوعات سیاسی خسته شده اند و حالا آن‌ها این انزجار و خشم و تمایل خود را برای پایان دادن به این مخرب‌های برنامه‌های سیاستمداران دموکرات جناح چپ آمریکایی را این گونه ابراز می‌کنند. شاید این اتفاق بخشی از نارضایتی‌هایی باشد که این روز‌ها آمریکا را به آشوب داخلی کشیده است و کمتر رسانه‌ای می‌شود.

وضعیت سیاسی داخلی آمریکا را به طور کلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

اسکات بنت: به نظر می‌رسد وضعیت سیاسی داخلی در آمریکا به طور فزاینده‌ای به وضعیت جنگ داخلی نزدیک می‌شود که در آن مردم آمریکا از ارزش‌های سنتی و اعتقادی، به طور فزاینده‌ای مورد حمله و آزار و اذیت جناح چپ بی‌خدا و بدون باور‌های اعتقادی، جناحی که باور‌های ضد خانواده دارد و دموکرات‌های طرفدار جنگ و آشوب بی‌پایان قرار گرفته اند. آمریکایی‌ها این موضوع را از طریق نمایندگان خود مانند مت گیتز و دیگران اعلام می‌کنند و خواهان تغییر این نظام هستند و این تغییر در واقع توسط مت گیتز انجام شده است و این در حالیست که دیگرانی که طرفدار و باعثان این اختلاف‌ها و آشفتگی‌ها هستند پیشتر به کوین مک کارتی رای عدم اعتماد داده بودند. به نظر من اگر رئیس‌ بعدی فردی مانند جیم جردن باشد که به نوبه خود در اجرای تغییرات و ایده‌هایی که مردم آمریکا می‌خواهند بسیار نیرومند است می‌تواند عزم رهبری جدید جمهوریخواه را در جامعه آمریکا آزمایش کند گرچه وضعیت در حال حاضر آن قدر آشفته است که با یک تغییر به ظاهر مدیریتی نمی‌توان تغییر‌های ریشه‌ای را انتظار داشت. برخی معظل‌های امروز آمریکا باید با تغییر نگاه و رویه حاکمیت عوض شود که این به نظر در حال حاضر و یا حتی در آینده‌ای کوتاه مدت غیرممکن به نظر می‌رسد.

دلیل اصلی اختلافات سیاسی و هرج و مرج در دولت بایدن چیست؟ 

اسکات بنت: به نظر می‌رسد دولت بایدن به یک دوره از بین بردن ارزش‌های سنتی آمریکا اختصاص دارد که مرز‌های ملی آمریکا را تخریب می‌کند و از هر ابزاری برای پیروزی در انتخابات و تخریب رقیبان استفاده کرد. این گروه از دسته آن‌هایی هستند که ارزش‌های انسانی و اعتقادی را زیر پا گذاشته اند تا به قدرت برسند و پس از آن تمام وعده‌های به ظاهر زیبای خود را فراموش کرده اند. دولت بایدن، یا بهتر است بگوییم، کنترل‌کنندگان اوباما که از درون سایه‌ها عمل می‌کنند، متعهد به اعلام جنگ علیه روسیه و غنی‌سازی مجتمع‌های صنعتی نظامی از طریق انتقال سلاح‌هایی از هر نوع به جنگی هستند که اوکراین قرار است بی شک در آن شکست بخورد و قدرت آن به صورت بالقوه‌ای از بین برود. مردم آمریکا این موضوع را به خوبی متوجه شده اند و امروز بیدار شده اند و مخالفت خود را اعلام می‌کنند و به همین دلیل مک کارتی برای نخستین بار در تاریخ آمریکا برکنار شد و در واقع اگر این روند ادامه یابد، جو بایدن نیز پیش از موعد پایان کارش برکنار خواهد شد.

دلیل اصلی اخراج مک کارتی چیست؟ 

اسکات بنت: به مک کارتی اجازه داده شد تا سمت رئیس مجلس را به عهده بگیرد، به او رای اعتماد داده شد به شرطی که دستور کار سیاسی ارزش‌های سنتی محافظه کارانه را پیش ببرد تا کمک مالی بی پایان جنگ اوکراین را متوقف کند و تهاجم موج وحشتناکی از مهاجران غیرقانونی در امتداد مرز‌های آمریکا را متوقف کند. مک کارتی نه تنها نتوانست این دستور کار را انجام دهد، بلکه از نظر بسیاری از جمهوری خواهان، با رفتن پشت در‌های بسته و انجام یک معامله مخفیانه با دولت بایدن و دموکرات‌ها برای ادامه حمایت از سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری خواه به آن‌ها و مردم آمریکا خیانت کرد. مجلس نمایندگان بدون فوت وقت رای به توقف فعالیت وی داد چراکه بسیاری از جمهوری خواهان او را خائن می‌دانند و به همین دلیل رای به یک اقدام فوری در قبال او دادند. 

به نظر شما بودجه موقت دولت در آمریکا تعلیق می‌شود؟ 

اسکات بنت: بودجه آمریکا ظرف ۳۰ روز به حالت تعلیق در خواهد آمد و شما به احتمال زیاد شاهد تعطیلی دولت خواهید بود که در زمان زمستان و تعطیلات سال جدید میلادی ادامه خواهد داشت. برای تأمین مالی هر چیزی غیر از کنترل مرز‌ها و خدمات فوری و ضروری به مردم آمریکا پاسخگو نخواهد بود. امروز مردم آمریکا نیاز به کمک و حمایت جدی دولت در زمینه اقتصادی و رفاه اجتماعی دارند. حالا شاید تنها نقطه امید مردم آمریکا این باشد که سیاست‌های مخرب جو بایدن در اوایل سال ۲۰۲۴ به اتمام می‌رسد و او دیگر زمان زیادی برای تخریب بیش از این جامعه آمریکا ندارد.

 بعد از برکناری مک کارتی چه آینده‌ای برای ترامپ ترسیم می‌شود؟ 

اسکات بنت: برکناری مک کارتی نشان می‌دهد که نفوذ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نه تنها در مجلس نمایندگان و در میان مردم آمریکا قوی باقی مانده است، بلکه در ماه‌های آینده با شعار فضای جدیدی از نشاط و یکپارچگی و وفاداری نسبت به مردم آمریکا و جامعه آمریکایی، قدرت بیشتری خواهد گرفت. جمهوری خواهان به سادگی تصور می‌کنند ارزش‌های محافظه کارانه از خاکستر جو بایدن و دموکرات‌ها دوباره متولد می‌شود. این برکناری مک کارتی ممکن است مرحله جدیدی از بحث سیاسی را در جامعه آمریکا باز کند که به نوبه خود منجر به تحقیقات از جو بایدن در وزارت دادگستری و بسیاری دیگر از موضوعات سیاسی و تخلفات فردی در سایه قدرت‌های سیاسی می‌شود. در حال حاضر بایدن به دلیل اقدامات خود در سال‌های ریاست جمهوری اوباما، به توطئه، کلاهبرداری و خیانت جنایی مظنون است؛ بنابراین فکر می‌کنم با برکناری مک‌کارتی و تجدید تعهد جمهوری‌خواهان به ارزش‌های سنتی، پایان دادن به جنگ آمریکا، ناتو و اوکراین علیه روسیه، و بستن مرز‌های آمریکا در برابر تهاجمات غیرقانونی مهاجران تا حدی اتفاق خواهد افتاد که این می‌تواند برای جمهوری‌خواهان مفید باشد البته اگر بتوانند از این فرصت به دست آمده استفاده کنند. به نظر می‌رسد به خاطر تخریب‌هایی که بایدن در این چند سال مرتکب آن شده و پرونده‌هایی که در اختیار دارد، عموم مردم آمریکا به حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواه ایمان تازه‌ای پیدا کنند و نسیم‌های سیاسی مساعدی نسبت به دونالد ترامپ شروع به وزیدن کند.

 اسکات بنت افشاگر و افسر سابق جنگ روانی ارتش که سابقه همکاری با وزارت خارجه آمریکا را هم دارد. این تحلیلگر راشاتودی و پرس تی وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی سن‌خوزه، کارشناسی ارشد را از دانشگاه جرج میسون و دکتری را از دانشگاه کاتولیک آمریکا دریافت کرده است. از وی مقالات و تحلیل‌های زیادی در رسانه‌های به روز جهان منتشر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
به فکر مردم خودمون باشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
خب به ما چه
مشکلات اقتصادی ما کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
چرا در مصاحبه انعطاف پذیری نمره داره ولی خود مسولین انعطاف ندارند الان چقدر گفتند که حد نصاب را کاهش بدهید انگار نه انگار.. حدنصاب رو 370 قرار دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
بنده خدا ها اتقدر اعتراض ندیدن چه چیزهایی رو نشون اعتراض میدون
آخرین اخبار