تحویل یک هفته‌ای خودرو‌های پارکینگ ایران خودرو خراسان به مشتری‌ها

در پی ارائه گزارش‌ها مبنی بر احتکار احتمالی خودرو در شرکت ایران خودرو خراسان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به دستور وزیر از این شرکت بازدید کرد.

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بعد از ظهر پنجشنبه ۱۳ مهرماه پس از بازدیدی دو ساعته از شرکت ایران خودرو خراسان، اعلام کرد: در پی احتکار احتمالی خودرو در پارکینگ شرکت ایران خودرو خراسان به دستور وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به این شرکت آمده‌ام تا از نزدیک موارد را بررسی کنم.

وی ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف این شرکت به مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان دستور داد، موارد مربوط به تاییدیه استاندارد، تامین قطعات، شماره گذاری خودرو، تریلی‌های حمل خودرو و ... را از طرف شرکت ایران خودرو، پیگیری کند و چنانچه نیاز به هماهنگی سایر دستگاه‌ها بود، به اداره کل صمت خراسان رضوی و یا وزارت صمت اطلاع داده تا ظرف یک هفته تمام خودرو‌ها به متقاضیان تحویل شود.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: از ابتدای امسال، تعداد ۲۴۲ فقره پرونده مربوط به خودروسازان در سامانه مدیریت یکپارچه «سیمبا» ثبت شده است.

فرهیدزاده افزود: طی یک ماه گذشته، دستورالعمل بررسی شکایات مربوط به گرانفروشی خودرو از طریق وزارت صمت به تمام استان‌ها ارسال شد که طی آن مردم می‌توانند به ادارات کل صمت هر استان مراجعه کنند و در آنجا ضمن تشکیل پرونده، موارد براساس مصوبات شورای رقابت مطابقت داده و اگر قرارداد خودروسازان با فروشنده، با مصوبات شورای رقابت مطابقت نداشته باشد، پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

وی تعداد بازرسی‌های حوزه‌های مختلف بازار از ابتدای امسال را ۷۷۷ هزار پرونده ذکر کرد که از این تعداد ۱۱۴ هزار پرونده ارسالی تحت مدیریت یکپارچه «سیمبا» برای سازمان تعزیرات حکومتی به ارزش ۱۷۵ هزار و۴۷۲ میلیارد ریال ارسال شده است.

معاون وزیر صمت با اشاره به سخن مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان مبنی بر فروش پنج هزار و۲۰۰ دستگاه از خودرو‌های موجود در پارکینگ این شرکت طبق فاکتور فروش، از مدیر کل صنعت و معدن استان خواست، ضمن پیگیری مشکلات مطرح شده در تحویل خودرو در این شرکت، تمام اهتمام خود را برای رفع این مشکلات به کار گیرند و برای بررسی صحت این موضوع با تعدادی از افرادی که در این لیست قرار دارند، تماس بگیرند و نتیجه را به وزارت صمت اعلام کنند.

عودت وجه متقاضیان؛ تعهد نخست شرکت ایران خودرو در بررسی شکایات مردمی

در این بازدید رضا رجبی مدیرکل صنعت و معدن خراسان رضوی، اهتمام این سازمان در بررسی شکایت مردمی را در درجه نخست، «عودت وجه متقاضیان» و پس از آن بررسی پرونده اعلام کرد.

رجبی با اشاره به رسیدگی به ۵۰ مورد شکایت خودرو به ارزش ۳۰ میلیارد تومان برای موارد گرانفروشی و تاخیر در عرضه از ابتدای امسال تاکنون، درباره یکی از این پرونده‌ها تصریح کرد: یکی از این موارد، پرونده‌ای به ارزش ۱۰۰میلیارد تومان در خصوص یکی از شرکت‌های مونتاژ کار خودرو است که به دلیل مغایرت مفاد قرارداد با سوابق آن، در تعزیرات استان به منظور بازگرداندن حقوق مردم در حال بررسی است.

وی افزود: در همین راستا در طرح ۲۰ روزه پایان ماه صفر، در پی شکایت‌های مردم از حوزه‌های مختلف، یک و نیم میلیارد تومان به مردم «وجه عودت» داده شده است.

این مسئول به ۴۵ هزار مورد بازرسی در حوزه‌های مختلف بازار استان از ابتدای امسال تاکنون با پنج هزار و۶۰۰ فقره پرونده به ارزش۲۱۰ میلیارد تومان نیز اشاره کرد.

فرآیند زمانبر شماره گذاری؛ یکی از علل تاخیر در تحویل خودروها

بیژن زاهدی فرد، مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان هم در حضور معاون وزیر و مدیر کل صمت این استان ضمن تاکید بر تحویل خودرو در فرصت یک هفته آینده، وجود چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه از ۱۰ هزار خودروی موجود در پارکینگ این شرکت را به دلیل فرایند شماره گذاری موارد دیگر، منطقی خواند و افزود: تعداد پنج هزار و۲۰۰ دستگاه از این خودرو‌ها فاکتور شده و روز پنج شنبه، یک هزار و۷۰۰ پلاک رسیده است که درحال ترخیص خودرو هستیم و مابقی طی روز‌های آینده حتی روز جمعه ترخیص می‌شود.

 وی یکی دیگر از علل افزایش آمار پارکینگ این شرکت را وجود دو هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو «هایما» به دلیل تاخیر در تایید صندلی آن از طرف اداره استاندارد عنوان کرد و گفت: به محض تایید، این تعداد نیز از پارکینگ، تحویل مشتری از آمار پارکینگ، کسر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان مدت زمان تعیین شده تولید خودرو برای مشتری را ۱۱ روز بیان کرد و با اشاره به اینکه به طور میانگین در هشت روز خودرو، تولید و تحویل مشتری می‌شود، دلیل تاخیر در تحویل خودرو را مباحث مربوط به پلاک‌گذاری، تامین قطعات، مباحث مربوط به استاندارد و تامین نشدن تریلی‌های حمل خودرو بیان کرد.

زاهدی فرد گفت: به دلیل اینکه در کریدور شرق کشور قرار داریم، برخی از تریلی‌های حمل خودرو در این خطوط که مبالغ خوبی از کشور‌های همسایه به آن‌ها داده می‌شود، مشغول حمل خودرو هستند؛ از سوی دیگر به عنوان مثال خودروی «هایما» که فقط در ایران خودرو خراسان تولید می‌شود باید به تمام نقاط کشور ارسال شود که در این خصوص برای تامین تریلی حمل خودرو نیز با مشکل مواجه می‌شویم و در برخی موارد برای تامین نظر مشتری، مجبوریم کمتر از ظرفیت تریلی، بارگیری کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسلم رهی
۰۵:۲۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
سلام بنده قراردادم تاربخ دوم خرداد هست ۱۸مردادتکمیل وجه کردم نمایندگی وکارشناسان گفتن خودرو۴۵روزکاری تحویل دادمیشودالان نه سودمشارکت درست حسابی نه تاخیروحتی گزینه مابه التفاوت وتکمیل وجه هم تیک نخورده برای صدورفاکتورهم تیک نخورده کارشناسان ایران خودرومیگن ابانماه ماشین میدیم یکی جواب درستی نمیدهدپول دادیم مراحل تکمیل خودرو ۴گزینه تیک نخورده حتی تکمیل وجه درصورتی مردادماه ۲۰۷اتومات وجه پرداخت شده بخدا ایرانخودرو زحمات مسولان خادم صمت وشورای رقابت تمسخرگرفتن ماشینی مردادماه تکمیل وجه شده مراحلش اصلاتکون نخورده موندم چطور نظارت ندارندحرف دل مشتریان بشنوین يه سایت بزارین مردم مشکلاتشون به گوش شمابرسونن بخدا سی ودوسالمه موندم درصورتی وجه دادم موقعیت خودرو درپارکینگ هست چراخودروسازتحویل نمیده منتظره گرونتربشه بفروشه خداهست ازخدامیخام کسانی دلسوزتومملکت کارمیکنن طول عمرباعزت بده کسایی کوتاهی میکنن پول سرطان بچه شون بشه تعزیرات حکومتی شورای رقابت حمایت مصرف کننده وزیرصمت تاکی خودروسازان ظلم کنن بخدا ملکی فروختم سه ماهه شد ۲میلیارد بخاطرایرانخودرو ۵۰۰میلیون دادمش کل دارایی من بودنداریم بخدانداریم خودروفاکتورنشده حتی تیک مراحلش نخورده کجادادبزنم خداتوشاهدی به عهدوفانکردن میسپارم بخدا تعزیرات حکومتی شلغم نیست جریمه کن تاخودرو دپونکنن درس عبرتی برابقیه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
بنده طرح مادران 22 بهمن 2 ماه پیش کل مبلغ واریز کردم تا الان فاکتور نشده و نمایندگی هیچ توضیحی نداره
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۲۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
تا این مملکت صاحب سازمان صمت درست حسابی و سازمان تعزیرات بدرد نخور نشود هیچ جیز درست نمیشه تازه زحمات دیگر مسئولین هم هدر میره ، ولی متاسفانه....
آخرین اخبار