در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انیمیشن سه‌بعدی؛ تجاری و غیر هنری نیست

کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن کوتاه «کاسه برنجی» گفت: گاهی تصور می‌شود انیمیشن‌های سه بعدی بیشتر تجاری و غیرهنری هستند، درحالی که اینگونه نیست.  

حسین حبیبی‌اصل کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن کوتاه «کاسه برنجی» از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد درباره اثر خود توضیح داد: این انیمیشن دوبعدی پنج دقیقه و تکنیک فریم‌با‌فریم دارد. سوژه این انیمیشن هم مربوط به کاسه‌های برنجی در سقاخانه حرم امام رضا (ع) است که با ورود لیوان‌های یک بار مصرف، کارکرد خود را از دست داده و آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند.

حبیبی‌اصل ادامه می‌دهد:کاراکتر اصلی ما یکی از همین کاسه‌هاست که از کیسه جمع‌آوری، فرار می‌کند و از امام رضا (ع) کمک می‌خواهد. یک دختربچه این کاسه را برمی‌دارد و تبدیل به ظرف آب برای کبوتر‌های حرم می‌کند.

وی با اشاره به فضای فانتزی روایت این انیمیشن درباره گروه سنی مخاطبان آن گفت: این فیلم برای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان هم پذیرفته شده است، اما فکر می‌کنم محتوای آن بیشتر متناسب با مخاطب بزرگسال باشد. در عین حال فضای فانتزی کار هم آن را برای مخاطب کودک جذاب می‌کند.

حبیبی‌اصل درباره دغدغه خود در ساخت «کاسه برنجی» توضیح داد: اصلی‌ترین دغدغه‌ام عرض ارادت به ساحت امام رضا (ع) بود. خیلی وقت بود که دوست داشتم در زمینه انیمیشن کاری برای حضرت انجام دهم و وقتی این فیلمنامه به دستمان رسید، شروع به کار کردیم.  

وی درباره واکنش مخاطبان به این اثر هم گفت: طبیعتا سوژه فیلم به‌گونه‌ای است که بیشتر مخاطبان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. در ایران همه آدم‌ها به نوعی با امام رضا (ع) ارتباط دلی دارند و همه‌مان حس مشترکی نسبت به حضرت داریم. علاوه‌بر این، این انیمیشن لحظات طنزی هم دارد و همین ویژگی باعث می‌شود مخاطبان بیشتر به آن جذب شوند.  

کارگردان «کاسه برنجی» با اشاره به اینکه این اثر اولین انیمیشن دوبعدی‌اش محسوب می‌شود گفت: من پیش‌تر هم کار‌های انیمیشن ساخته بودم که دو کارم دارای تکنیک سه‌بعدی بود. درباره هزینه این کار هم باید بگویم ما گروهی ۱۲ نفره داریم که اکثرا با هم کار می‌کنیم و دستمزد زیادی هم از یکدیگر نمی‌گیریم. اغلب دوستانم در حد ایاب و ذهاب از من دستمزد گرفتند و همین کمک کرد بتوانیم کار را به‌صورت دوبعدی بسازیم. البته که این داستان به‌غیر از همین فرم، با فرم‌های دیگر قابل روایت نبود. محتوا بود که ما را به این فرم در ساخت رساند.

وی ادامه داد: در فضای انیمیشن‌سازی اردبیل، پروسه ساخت یک فیلم، کوتاه‌تر از روند پیدا کردن تهیه‌کننده برای آن است! اگر من همین فیلمنامه را به یک سازمان دولتی می‌بردم، شاید نزدیک به یک سال طول می‌کشید تا بودجه لازم به دستمان برسد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بدون سرمایه‌گذار کار را جلو ببریم و بچه‌ها هم کمک کردند تا کار به سرانجام برسد. شاید برخی از دوستانم با کمتر از ۱۰ درصد دستمزد معمول‌شان پای این کار آمدند و به همین دلیل هزینه تولید بسیار پایین آمد و توانستیم با ۳۰ میلیون تومان این کار را جمع کنیم.

حبیبی‌اصل درباره حضور فیلمش در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم گفت: من پیش از این نه به‌عنوان کارگردان بلکه به‌عنوان یکی از عوامل فیلم، در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته‌ام و معتقدم در مجموع همه چیز در این رویداد عالی است. کیفیت برگزاری این جشنواره بسیار بالاست و واقعا حضور در آن رضایتبخش است. پیش‌تر البته با کار سه‌بعدی در جشنواره حضور داشتیم و این‌طور به نظر می‌رسید که ذائقه داوران جشنواره بیشتر به سمت کار‌های دوبعدی باشد. سال گذشته از ۲۵ انیمیشن، تنها دو اثر سه‌بعدی بود. شاید نگاه این است که انیمیشن‌های سه بعدی بیشتر تجاری و غیرهنری هستند، درحالی که اینگونه نیست.  

شایان ذکر است که چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار