در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پایش هر ۱۵ روز یکبار بانک‌ها برای پرداخت سهمیه تسهیلات ازدواج

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: در بانک مرکزی هر ۱۵ روز یکبار بانک‌ها را بر اساس سهمیه‌ای که برای پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج دارند پایش می‌کنیم.

نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: حدود ۹۰ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و حدود ۲۵ همت تسهیلات فرزندآوری پرداخته شده است و بانک‌ها از تکلیفی که قانون برای آن‌ها جهت پرداخت به تسهیلات ازدواج تعیین کرده یعنی پرداخت ۱۴۴ همت حدود ۹۰ همت پرداختی داشتند که با فرمایش رئیس جمهور نیز این فرآیند تسریع شده است.

او افزود: در بانک مرکزی هر ۱۵ روز یکبار بانک‌ها را بر اساس سهمیه‌ای که  برای پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج دارند پایش می‌کنیم و بانک‌هایی که عقب هستند را تذکر می‌دهیم تا خود را برسانند و یکسری از بانک‌ها نیز خودشان جلوتر از عملکرد قانونی هستند.

او در خصوص صف پرداخت تسهیلات ازدواج گفت: ازدواج یک متغیر جریان است یعنی دائما یک عده در حال ازدواج هستند و افرادی که از سال ۹۸ ازدواج کردند مشمول دریافت این تسهیلات هستند؛ منابع بانکی هم جریان دارد یعنی یکسری سپرده‌ها می‌آید و بانک بر اساس آن پرداخت‌ها را انجام می‌دهد بنابر این هر دو یعنی صف وام ازدواج و منابع درجریان هستند و این صف کم شده، اما خوب یک صفی از قبل بوده که سعی شده بخش زیادی از آن پرداخت شود که امیدواریم با تسریع بانک‌ها این صف کمتر هم شود تا بتوانیم این خدمت را به مردمی که در صف هستند ارائه کنیم.

این مقام مسئول در خصوص تضامین تسهیلات ازدواج گفت: تضامین بر اساس قانون مشخص شده‌اند که حداکثر یک ضامن یا سفته است. ما از بانک‌ها هم درخواست کردیم که اعتبارسنجی را انجام دهند و بانک‌هایی که بیش از یک ضامن را بخواهند ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم و تذکراتی را هم داده‌ایم و یکسری از بانک‌ها که بیش از یک ضامن درخواست داشته‌اند شناسایی و به هیات انتظامی جهت برخورد معرفی شده‌اند.

نادعلی در واکنش به این نکته که باشگاه خبرنگاران به شکل میدانی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ازدواج مراجعه کرده، اما برخی شعب داشتن یک ضامن را قبول ندارند! بیان کرد: یک سامانه ۲۷۰۶ وجود دارد که اگر موردی بود افراد می‌توانند به آن اعلام کنند و یک سامانه ثبت شکایت دیگر هم وجود دارد که افراد می‌توانند موارد را در این قسمت بیان کنند که خوشحال می‌شویم اطلاعات در این قسمت وارد شود؛ یقین داشته باشید که با متخلفان در این بخش برخورد می‌کنیم و این اختیار وجود دارد که با رئیس شعب برخورد جدی داشته باشیم البته که بانک مرکزی نظارت‌های خود را هم انجام می‌دهد.

او افزود: اکنون از نظر ما پرداخت تسهیلات وام ازدواج در بانک‌ها به صورت نسبی تسریع شده و روند مطلوب و روبه رشدی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار