انتصاب جنجالی یک فرمانده «شکست خورده» برای حمله به غزه

صهیونیست ها فرماندهی حمله به غزه را به فردی سپرده اند که در کارنامه‌اش شکست‌های زیادی دارد.

موشه چیکو تامیر (۵۹ ساله) دارای مدال شجاعت از فرمانده تیپ شمالی ارتش رژیم صهیونیستی و از خانواده‌ای نظامی است، زیرا پدر و پدربزرگش از افسران ارشد در یگان‌های رزمی منتخب بودند. اما انتصاب او به عنوان فرمانده نیرو‌های متجاوز به نوار غزه باعث شد بسیاری از صهیونیست‌ها با تعجب به این انتصاب بنگرند. در تاریخ نظامی او، شکست‌های نظامی زیادی رخ داد و تحت فرماندهی او تعدادی زیادی از سربازان صهیونیست به هلاکت رسیدند.

تاکید تامیر بر عدم توانایی حمله ارتش صهیونیستی به غزه

اما عجیب‌ترین چیز این است که او ارتش رژیم صهیونیستی را متهم کرده بود که نمی‌تواند به ویژه به نوار غزه حمله کند. او در مصاحبه‌ای با روزنامه معاریو در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ گفت که با تجربه خود به عنوان فرمانده سابق لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی، معتقد است که ارتش نمی‌تواند در جنگ بعدی خودی نشان دهد.

او بازگشت تا آنچه را که اسحاق بریک صادق، ناظر سابق شکایات در ارتش رژیم صهیونیستی، گفته است، تاکید کند: «ارتش اسرائیل برای جنگ، به ویژه بازوی زمینی آن آماده نیست».

تامیر افزود: من مشکل عدم آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ را در مقیاسی گسترده‌تر از بریک می‌بینم و به همه کسانی که از گزارش بریک انتقاد می‌کنند پیشنهاد می‌کنم دو بار فکر کنند.»

شکست‌های تامیر از کجا شروع شد؟

شایان ذکر است اولین شکستی که به نام وی ثبت شده این است که در سال ۱۹۹۳ زمانی که وی فرمانده گروهان باراک در تیپ گولانی با درجه سرهنگی بود، دو سرباز رژیم صهیونیستیی بر اثر برق گرفتگی کشته شدند. نقص در تجهیزات یک سایت نظامی در نزدیکی شهر طیبه در جنوب لبنان علت این امر اعلام شد.

او در سال ۱۹۹۶ اداره عملیات در ناحیه شمالی را فرماندهی کرد و تحت هدایت او عملیات انگور خشم انجام شد که در آن یک مدرسه سازمان ملل در جنوب لبنان بمباران شد که ۴ سرباز سازمان ملل و ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند که بیشتر آن‌ها کودک بودند. 

در سال ۱۹۹۷ فرماندهی یگان منتخب «اغوز» را بر عهده گرفت و تحت هدایت او بزرگترین بدبختی‌های یگان رخ داد. نیرو‌های حزب الله به نیرو‌های کماندوی نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی که تحت فرماندهی آن در جنوب لبنان کار می‌کردند کمین کردند و ۱۲ صهیونیست را به هلاکت رساندند.

دلیل انتصاب فرمانده شکست خورده در عملیات جدید چیست؟

با این حال، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که با تامیر خدمت می‌کرد، به دلیل آنچه که «موفقیت‌های خلاقانه» می‌داند، به ویژه در جنگ در شهر‌های قدیمی کرانه باختری، مانند محله القصبه در نابلس، برای انتصاب تامیر اشاره می‌کند.

در کارنامه تامیر آمده است که در سال ۲۰۰۷، زمانی که وی فرمانده یگان غزه در ارتش بود، پسر خردسال خود را به اردوگاه ارتش آورد و به او اجازه داد بدون داشتن صلاحیت، یک تراکتور نظامی براند. این پسر با خودروی غیرنظامی برخورد کرد. تامیر سعی کرد پلیس را فریب دهد و گفت راننده شخصی اش در ارتش راننده تراکتور بوده است. موضوع کشف و تامیر محاکمه شد و درجه نظامی وی از سرتیپی به سرهنگ تنزل یافت و به سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

 قضات تصمیم گرفتند به دلیل پیشرفت بیشتر اختلافات در ارتش رژیم صهیونیستی، درجه را به او برگردانند. اما گابی اشکنازی، رئیس وقت ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال اخراج او از ارتش بود، بنابراین لباس نظامی خود را به طور کامل از تن خارج کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار