وجود ۶۲۷۱ مددجوی مبتلا به اختلالات بینایی در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۶۲۷۱ مددجوی مبتلا به اختلالات بینایی در استان، گفت : بیشترین علت نابینایی و کم بینایی در استان "مادرزادی" است.

بهزاد شهبازی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به مناسبت روز جهانی "عصای سفید" (۲۳ مهر) تعداد مددجویان مبتلا به اختلال بینایی در استان را ۶۲۷۱ نفر اعلام کرد و گفت : از این تعداد ۴۱۰۰ نفر مرد و ۲۱۷۱ نفر زن هستند.

شهبازی با بیان اینکه از مجموع این مددجویان ۸۸۷ نفر روشندل هستند، گفت: مابقی افراد به اختلالات خفیف، متوسط و شدید چشمی مبتلا هستند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع این مددجویان، نیمی در مرکز استان و مابقی در سایر شهرستان‌ها زندگی می‌کنند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، بیشترین و اصلی‌ترین علت نابینایی و کم بینایی در استان "مادرزادی" بوده و در حال حاضر ۳۶۵۱ نفر معادل ۶۰ درصد مددجویان به همین علت گرفتار اختلالات بینایی شده‌اند.

وی افزود: در همین راستا در حال حاضر آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای خانواده‌هایی که در آن‌ها فرد کم بینا یا نابینا وجود دارد، انجام می‌شود.

شهبازی گفت: علاوه بر این سالانه غربالگری کودک به منظور پیشگیری از تنبلی چشم انجام می‌گیرد و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۸ هزار کودک سه تا شش سال در طرح "آمبلیوپی" به منظور پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری شده اند.

وی افزود: با غربالگری این تعداد، ۲۸۳ کودک با مشکلات بینایی شناسایی شده و به منظور درمان و پیگیری‌های بعدی به اپتومتریست معرفی شده‌اند.

شهبازی در تشریح خدمات ارائه شده به نابینایان استان از فعالیت یک مرکز روزانه خانواده و کودک مبتلا به اختلالات بینایی با عنوان مرکز "عصای سفید" در استان خبر داد و افزود: در این مرکز خدمات آموزشی و هنری از جمله جهت یابی، آموزش خط بریل و دیگر آموزش‌های تخصصی مورد نیاز مددجویان کودک مبتلا به اختلال بینایی ارائه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر در استان فعالیت کرده و ۵۰ کودک در آن مشغول آموزش هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از پیگیری راه اندازی یک کتابخانه تخصصی برای نابینایان استان خبر داد و افزود: در این کتابخانه که با همکاری کتابخانه‌های استان راه اندازی خواهد شد، بیش از هزار جلد کتاب نفیس که با خط بریل نگاشته شده قرار خواهد گرفت و علاقمندان کم بینا و نابینا می‌توانند از این کتاب‌ها بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نابینایان و کم بینایان استان با جدیت در دستور کار قرار دارد، گفت: در همین راستا پیگیر افزایش فعالیت این افراد در سطح جامعه هستیم و امسال شاهد رشد ۱۰۰ درصدی اعطای تسهیلات اشتغالزایی و همچنین پذیرش این افراد در آزمون‌های استخدامی هستیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است بتوانیم بر اساس توانمندی این افراد اشتغال پایدار برای آن‌ها ایجاد کنیم و آن‌ها هم بتوانند مانند افراد عادی جامعه توانمندی‌های خود را به منصه ظهور بگذارند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.