اسماعیلی مطرح کرد؛

افزایش ۲۵۰ درصدی وقف نسبت به قبل از انقلاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقف مظهر رفتار‌های دینی مردم است و امروز ۲۵۰ درصد میزان وقف نسبت به قبل از انقلاب افزایش یافته است.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت که صبح امروز در محل مرکز همایش‌های هتل بزرگ ارم برگزار شد، با گرامیداشت و تبریک پیروزی‌های مقاومت گفت: حماسه بزرگی که نیرو‌های مقاومت خلق کرد بار دیگر موضوع مقاومت اسلامی را به صدر اخبار بین‌المللی برد و این افتخارآفرینی فرزندان مکتب اسلام را تبریک می‌گویم.

محمدمهدی اسماعیلی تاکید کرد: مرور اتفاقات فلسطین و رژیم صهیونسیتی می‌تواند نکات درس آموزی داشته باشد ازجمله اینکه دقیقا در نقطه سازش و اتفاقی که در ۱۹۷۸ در کمپ دیوید رخ داد و جبهه استکبار سرمست از حل مسئله فلسطین و کسب مشروعیت برای رژیم غاصب بود جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید و مکتب امام و آرمان‌های امام آزادی قدس را سرلوحه اهداف خودش قرار داد. لحظه لحظه تاریخ مقامت سرشار از عنایات الهی است و معجزات به وضوح در آن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: استقامت، مقاومت و مقابله با رژیم ددمنشی که از هیچ خشونتی فرو گذاری نمی‌کند و آنچه در روز‌های اخیر اتفاق افتاده دست و پا زدن مضبوحانه این رژیم برای به فراموشی سپردن موفقیت‌هایی‌ست که مقاومت در روز‌های اخیر و طی عملیات طوفان الاقصی رقم زد.

اسماعیلی گفت: ما در فضای رسانه موظف هستیم که این موفقیت بزرگ را تبیین کرده و در این مسیر از هر فرصتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به در پیش گیری راهی نو در حوزه مسائل فرهنگی در دولت مردمی افزود: راه نویی را در پیش گرفتیم، شعار ما عدالت فرهنگی و مردمی سازی فرهنگ و هنر است. ما در این دوسال تمام اقدامات لازم برای حرکت رو به جلو را در حوزه مسائل فرهنگی در پیش گرفتیم.

اسماعیلی گفت: معتقد به تقویت حوزه فرهنگ و هنر هستیم و این به معنی تصدی حاکمیت در این حوزه نیست.

وی تصریح کرد: معتقدیم از گام دوم به بعد باید شاهد تحول در حوزه فرهنگ و هنر باشیم و نظام نوینی در این حوزه باید شکل بگیرد. در همین زمینه در دولت خود را مخاطب بیانات مقام معظم رهبری درباره برنامه گام دوم می‌دانیم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در دولت قصد تصدی‌گری در امور فرهنگی وجود ندارد گفت: در دولت قصد تصدی‌گری را نداریم بلکه دولت وظیفه حمایت، نظارت و تسهیل‌گری دارد که این امر با یک برنامه روشن اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: حمایت از حلقه‌های میانی مطالبه رهبر انقلاب در باز مهندسی حکمرانی فرهنگی کشور است. ما به حلقه‌های میانی به عنوان یک فرصت جدید نگاه می‌کنم، این حلقه‌ها شامل همه تشکل‌های مردمی حوزه فرهنگ و هنر، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که جبهه‌ای قدرتمند است. ما تلاش می‌کنیم حاکمیت در پشتیبانی این حوزه نقش‌آفرینی کند که اگر این اتفاق رخ بدهد قطعا نتایج ملموس و عینی آن قابل مشاهده خواهد بود.

اسماعیلی با اشاره به تلاش‌های دولت در زمینه فعال کردن منابع حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: در دولت تلاش کردیم منابع حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و امروز تحولات قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست.

وی تصریح کرد: در گذشته تلاش بر این بود که حضور حاکمیت نقش حداقلی داشته باشد و ابزار‌های نظارتی از دست حاکمیت گرفته شود. ما معتقدیم حاکمیت وظیفه کنترل گری دارد، اما نقش‌آفرینی و حضور با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه است و اگر زمینه مشارکت ایجاد شود امنیت پایدار که از افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت آحاد مردم در فضای تصمیم گیری‌ها رقم می‌خورد به وجود خواهد آمد.

اسماعیلی ادامه داد: اگر دوستان در بخش‌های مختلف به دنبال ایجاد امنیت پایدار هستند محل گذار آن از حوزه فرهنگ و هنر است.

اسماعیلی سازمان اوقاف و امور خیریه را یکی از مهمترین بازو‌های فرهنگی کشور خواند و گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند: «امامزاده‌ها قطب‌های فرهنگی ما هستند». امروز حضور سازمان اوقاف در بخش‌های اقتصادی برای امور اقتصادی نیست بلکه برای کمک به امر اقتصاد کشور و سوق دادن نتایج آن برای امور فرهنگی است. این فعالیت اصلی سازمان اوقاف است.

وزیر فرهنگ بیان کرد: رژیم پهلوی به دنبال محدود کردن نقش آفرینی دستگاه دینی در حوزه اوقات بود و این محل اختلاف جدی بین رژیم پهلوی و مراجع تقلید بود.

وی وقف را مظهر رفتار‌های دینی مردم خواند و گفت: امروز ۲۵۰ درصد میزان وقف نسبت به قبل از انقلاب افرایش یافته است.

اسماعیلی ادامه داد: در محرم سال گذشته ۸۴ درصد از مردم سیاه پوش سیدالشهداء بودند، ۷۲ درصد ابراز تمایل برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین را داشتند و این‌ها واقعیت جامعه ایران است.

وی در پایان گفت: امروز انقلاب اسلامی با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد و معدل امنیت ما جز کشور‌های درجه یک در دنیاست و برای این موضوع از نیرو‌های نظامی و انتظامی تشکر می‌کنم و آمادگی همکاری در این زمینه‌ها با نهاد‌های مربوط داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار