مدیرکل حج و زیارت کرمانشاه:

اعزام کاروان به عتبات عالیات از مرز خسروی به صفر رسیده است

مدیرکل حج و زیارت کرمانشاه با بیان اینکه اعزام کاروان به عتبات عالیات از مرز خسروی به صفر رسیده است، گفت : مرز خسروی در عرصه رقابت با دیگر مرز‌ها نیازمند ایجاد جذابیت است.

سعید کریمی خو مدیرکل حج و زیارت کرمانشاه با اشاره به قدمت بالا و نزدیکی مرز خسروی به کشور عراق، گفت : این مرز با توجه به مزیت‌های خود از گذشته‌های دور تاکنون جز بهترین مرز‌ها به لحاظ موقعیت بوده است.

وی افزود: مرز خسروی در یک بازه زمانی به دلیل برخی مسائل امنیتی موقتاً بسته شد و ترددی برای زوار انجام نمی‌گرفت تا اینکه بالاخره در اربعین سال گذشته پس از رایزنی‌ها و ایجاد زیر ساخت‌ها مجدد رونق گرفت و به عنوان مرز بین المللی شناخته شد.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ هزار زائر از مرز خسروی عبور کردند، تصریح کرد: با وجود اینکه این مرز در سال گذشته با رسمیت بیشتر و با استقبال زائران در ایام اربعین رو به رو شد، اما در بازه زمانی که این مرز بسته شده بود دیگر مرز‌ها توسعه و رونق گرفتند.

کریمی خو ادامه داد: با توجه به اینکه در طول سالیان گذشته دیگر مرز‌ها به مرز‌ها کشور به سوی عراق به مرز اصلی تردد زوار تبدیل شدند و امروز مرز خسروی باید به حدی از توسعه و تبلیغات دست‌یابد که در کنار دیگر مرز‌ها مورد استقبال قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تردد و استقبال زائران بعد از ایام اربعین روند کاهشی داشته تاکید کرد: با توجه به اینکه زائران در هنگام انتخاب مرز برای عبور تمامی جوانب را مورد سنجش قرار می‌دهند باید گفت که مرز خسروی جذابیت دلخواه زائران را تاکنون نتوانسته تأمین کند.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه عنوان کرد: باید توجه داشت که جذابیت برای زائران تنها به عوامل زیر ساختی برنمی‌گردد بلکه نوع تبلیغات، هزینه‌های لحاظ شده و… جز ملاک‌هایی است که مورد توجه آن‌ها خواهد بود.

کریمی خو تاکید کرد: زائران معمولاً در انتخاب مسیر تردد خود مرزی را انتخاب می‌کنند که به لحاظ هزینه‌های احتمالی از جمله حمل و نقل و هتل و اسکان نسبت به سایر مرز‌ها به صرفه‌تر باشد در حالی که مرز خسروی در این مورد برای زائران زمینه‌ای ایجاد نکرده و شاید هزینه‌هایی بالاتر نسبت به سایر مرز‌ها برای زائران داشته باشد.

وی به افت شدید اعزام کاروان‌های عتبات عالیات از طریق مرز خسروی اشاره و بیان کرد: این مرز هم اکنون به دلایل مختلف در حال حاضر استقبال چندانی نداشته و تقریباً اعزام کاروان‌های اعزامی به صفر رسیده است.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با بیان اینکه تمامی مسئله و مشکلاتی که باعث کاهش تردد از مرز خسروی شده به مسئولان مربوطه منعکس شده، گفت: باید در موارد بیان شده تدابیر لازم صورت بگیرد چرا که دستگاه‌های خصوصی اعزام کننده تنها با سنجش همه جانبه مرز‌ها کاروان‌ها را راهی می‌کنند و نمی‌توان در اعزام به مرز خسروی به حالت دستوری برخورد کرد.

کریمی خو توجه و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط را در رونق مرز خسروی و افزایش حجم ترددات را الزامی و تأثیر گذار دانست و متذکر شد: مرز خسروی در فضای رقابتی با دیگر مرز‌ها قرار گرفته که در این شرایط برای استقبال بیشتر زائران تنها ایجاد جذابیت‌ها مشوق و گره گشای این رکورد خواهد بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرج
۱۳:۲۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روستای دورافتاده مهران روهم اب برد ازشلم برن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۵۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
آقای کریمی عزیز هرکس خیلی خیلی منت داشت ازمرزخسروی دروازه کربلای معلی مشرف بشه وگرنه از همون روستای دورافتاده مهران تردد کنند