جای خالی محصولات فناورانه در سبد صادرات

با وجود اینکه صادرات نیمه نخست امسال در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال ۸ درصد افزایش داشته، اما ارزش افزوده این اقلام بسیار پایین بوده و نیاز به صادرات محصولات فناورانه است.

خامه زر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۷۴ میلیون دلار صادرات داشتیم که اگر بر وزن آن که یک میلیون تن است تقسیم کنیم قیمت پایه یک کیلو کالای صادراتی ۲۷ سنت می‌شود.

او افزود: این نشان دهنده این است که ارزش صادرات ما آنقدر کم است که حتی به یک دلار نمی‌رسد و باید به سمتی برویم که صادرات محصولات فناورانه و محصولاتی که ارزش افزوده بالایی دارند را زیاد کنیم.

خامه زر بیان کرد: در حال حاضر ما یا درگیر خام فروشی مواد هستیم و یا صادرات کالا‌هایی که ارزش افزوده بسیار پایینی دارند و یا به طور مثال قبلاً به افغانستان صادرات زیادی داشتیم، اما با کاهش رو به رو شده ایم، چون این کشور در حال پیدا کردن جایگزین است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: پیمان سپاری ارزی مشکل دیگریست که در کشور وجود دارد در حالی که در قانون آمده است که صادرات از هرگونه پیمان سپاری ارزی معاف است و به دنبال آن علی رغم اینکه کشور در تلاش است تا ارتباط خود را با کشور‌های دیگر برقرار و حفظ کند، اما در داخل کشور دچار خود تحریمی شده‌ایم که خود مانعی برای پیشرفت صادرات و واردات است.

او عنوان کرد: اگر بخواهیم ارز به کشور برگردد باید سراغ تهاتر رفته و موانعی که در داخل کشور برای این موضوع ایجاد شده است را برداریم، زیرا سیاستگذاری‌های نادرست باعث می‌شود تا به نتایج سودآور و درست در موضوع صادرات و واردات نرسیم و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی هیچ صدایی از بازرگانان و دیگر افراد نمی‌شنود و تصمیماتی که گرفته می‌شود را بدون اینکه بخش خصوصی و یا در برخی مواقع بخش دولتی در آن نقشی داشته باشند اعمال می‌کند.

خامه زر اظهار کرد: در استان تیم‌های اقتصادی تمام تلاش خود را می‌کنند، اما مشکل ما در سطح ملی و موانعی است که بر سر راه واردات و صادرات وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: سیاست‌های صادراتی به سمتی رفته که علاوه بر اینکه مشکلاتی از قبیل تحریم‌ها و عدم ارتباطات بانکی داریم، در داخل کشور نیز دیگر صادرات جز اولویت‌های مسئولین نیست.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: مشکلات زیادی وجود دارد، ولی امروزه بزرگترین مشکلات رفع تعهدات ارزی است که به خارج از کشور هم مربوط نمی‌شود و همچنین مبنایی که برای صادرات تبیین شده است برآورده نمی‌شود.

صادرات ۲۷۴ میلیون دلاری خراسان جنوبی

جویبان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۷۴ میلیون دلار صادرات از استان داشتیم که از نظر ارزشی ۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته و از نظر وزنی نیز یک میلیون تن وزن این صادرات بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد افزایش داشته است.

او افزود: میزان صادرات محصولات خودمان از گمرک بیرجند در ۶  ماهه نخست امسال بیش از ۷۹ میلیون دلار بوده که ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی افزایش داشتیم و از نظر وزنی ۵۷۴ هزار تن بوده که هدف صادراتی ما برای امسال ۱۲۰ میلیون دلار است.

جویبان بیان کرد: واردات استان نسبت به پارسال ۱۳ درصد کاهش داشته که میزان کل آن نزدیک به ۴ میلیون دلار بوده و وزن آن هزار تن است که از لحاظ وزنی ۵۵ درصد منفی  بودیم؛ عمده واردات از کشور‌های آلمان، ترکیه، افغانستان و ازبکستان بوده و بیشتر این‌ها هم قطعات و مواد اولیه کارخانجات است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: موضوع دیگر راه افتادن رویه خرده فروشی در استان است که در گذشته ما رویه کولبری را در استان نداشتیم و پیگیر واردات از طریق خرده فروشی  برای خانواده‌های مرزنشین بودیم و برای هر خانوار ۴۰۰ دلار سهمیه گذاشتند که امیدواریم با هماهنگی بتوانیم واردات از طریق خرده فروشی داشته باشیم تا یک‌ سودآوری برای خانوار‌های مرزنشین باشد.

او عنوان کرد: در استان تاکنون ۷۹۷ کارت بازرگانی، ۸۳ هزار و ۳۵۸ کارت مرزنشینی و ۲۹۵ کارت پیله وری صادر کردیم که کارت بازرگانی یعنی به وسیله آن می‌توان واردات و صادرات را در کشور انجام داد، اما کارت مرزنشینی و پیله وری کارتی است که افراد به وسیله آن می‌توانند اقلام خاصی به استان وارد و یا صادر کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.