در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایران در جنگ با داعش تمام قد حاضر شد، اما در جنگ روایت‌ها موفق نبود

کارگردان مستند «سفری به سوی مرز» گفت: ایران زحمات بسیاری برای جنگ با داعش کشید، ولی در جنگ روایت‌ها بخشی از روایتگری را واگذار کردیم.

محمد‌مهدی بهرامی‌نژاد، تهیه‌کننده و مستندساز در پاسخ به این سوال که چقدر توانستیم همپای حضور نظامی‌مان در منطقه، گفتمان محور مقاومت را به رسانه‌های عرب‌زبان و منطقه منتقل کنیم؟ گفت: ما به نسبت فعالیت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهیم، از لحاظ رسانه‌ای و تصویرسازی ضعیف عمل کردیم. یکی علت‌های مهم آن این است که در بعضی تصمیم‌گیری‌ها کار دست کاردان نیست.

بهرامی‌نژاد ادامه داد: همه فکر می‌کنند با یک دوربین دست گرفتن می‌توانند مستند‌ساز شوند. به همین دلیل نمی‌توانیم مطلب جدی بیان کنیم. اگرچه کمی از مشکلات بودجه در سازمان‌های رسانه‌ای مرتفع شده، ولی چون تفکر اشتباهی در رسانه جا افتاده، امکان فعالیت‌های جدی وجود ندارد. الحمدالله در برنامه «به افق فلسطین» فعالیت خوبی انجام شده، ولی در مرجعیت خبری الجزیره جلوتر از ما قدم برداشته است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که آیا یکی ضعف‌های ما در بیان گفتمان فلسطین و محور مقاومت عدم اقناع‌سازی مردم برای حضور در فلسطین و مبارزه با اسرائیل است؟ تصریح کرد: کاملاً صحیح است. در حوزه فیلم و سریال تنها اثر قابل تامل درباره فلسطین فیلم «بازمانده» به کارگردانی سیف‌الله داد است. از طرفی، ما هنوز نتوانستیم فضای داخل را اقناع کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که هنوز برای حضورمان در منطقه و مبارزه با فلسطین تقابل دیدگاه در داخل کشور وجود دارد، توضیح داد: بله، به واسطه جوسازی‌های شدیدی که علیه محور مقاومت شده و تهمت‌هایی که علیه جمهوری اسلامی و محور مقاومت زده شده، هنوز نتوانستیم به آن‌ها پاسخ دهیم. البته بخشی از این پاسخ دادن‌ها کار رسانه‌ای نیست و به عهده بزرگان سیاسی ماست. آن‌ها باید با زبان دیگری با مردم صحبت کنند. در این ۴۵ سال خیلی چیز‌ها تغییر کرده، اما برخی دیالوگ‌های بزرگان سیاسی بروز نشده است.

بهرامی‌نژاد درباره فرصت‌سوزی ایران برای بیان گفتمان محور مقاومت در منطقه و قهرمان‌سازی بعضی از کشور‌ها بابت حضورشان در منطقه بیان کرد: زحماتی که جمهوری اسلامی برای جنگ با داعش کشیده، هیچ کشوری اینکار را در دنیا نکرد. من بار‌ها در منطقه حضور داشتم و دیدم که جمهوری اسلامی زحمات زیادی کشید. این نظام تا آخرین لحظه پای کار بود. با وجود اینکه ترکیه و عربستان سعودی پشتیبان داعش بودند، ولی ما در جنگ روایت‌ها بخشی از روایتگری را به آن‌ها واگذار کردیم! 

فلسطین

کارگردان مستند «سفری به سوی مرز» با بیان اینکه ما شاید اهل سیاسی‌بازی نبودیم، افزود: ما می‌توانستیم خیلی راحت اتفاقات زیادی را به کشور‌هایی ربط بدهیم، که نه‌تنها در جنگ داعش هیچ کاری نکردند، بلکه کمک هم کردند. ولی ما اینکار را نکردیم و جمله امام علی (ع) را مبنا قرار دادیم، که فرمودند: اگر قرار بود سیاست به خرج بدهم، سیّاس‌ترین مرد عرب بودم.

ترکیه خلا عدم حمایت ایران از اسرائیل را پر کرد

به گفته وی، مثلاً آقای اردوغان از ابتدای ورود به ریاست جمهوری چند ژست سیاسی به خود گرفت. بعد از انقلاب اسلامی ترکیه روابط عجیب و غریب با اسرائیل داشت. یعنی بخش زیادی از خلا پشتیبانی از اسرائیل را که به دلیل فروپاشی نظام پهلوی شکل گرفته بود، ترکیه پر کرد. هنوز هم ترکیه با آن عقبه سیاسی در مقابل اسرائیل ژست سیاسی می‌گیرد. اگرچه ترکیه به نسبت حمایت‌های ایران هیچ حرکت ویژه‌ای برای فلسطین نکرده، ولی گاهی ترکیه سردمدار می‌شود! 

فلسطین

 

بهرامی‌نژاد با بیان اینکه البته الان کشور‌ها از سردمداری فلسطین فرار می‌کنند، تصریح کرد: آنقدر اتفاقات اینسری عمیق هست، که فقط ایران باقی مانده ؛ ما در فلسطین آدم‌سازی کردیم. آدم‌سازی از پول‌سازی خیلی مهمتر است. پول را قطر پخش می‌کند. امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌دانند ما چکار می‌کنیم. ما بدون هزینه آنچنانی دور تا دور اسرائیل را حصار کردیم؛ ولی به دلیل سیاست‌هایی که اوایل اتقلاب داشتیم، محتاطانه و محافظه‌کارانه عمل کردیم. سال‌ها طول کشید تا حضورمان در سوریه را علناً مطرح کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار