چهارمحال و بختیاری نیازمند اتوبوس خون‌گیری است

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: این استان از داشتن یک اتوبوس خون‌گیری مجهز به امکانات لازم خون‌گیری محروم است و کار تیم سیار انتقال خون در این استان به وسیله ۲ دستگاه ون و با ماشین‌های عادی انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: میزان مشارکت و مراجعه بانوان این استان به پایگاه‌های انتقال خون به دلیل نگرانی از ابتلا به کم‌خونی پایین است.

حسین هاشمی تعداد اهداکنندگان خون در چهارمحال و بختیاری را ۲۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ۹۶ درصد اهداکنندگان خون در استان را مردان و تنها چهار درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: وجود برخی باور‌های غیر علمی از جمله ترس از کم خونی، آنمی، نداشتن توانایی در اهدای خون، ارتفاع بالا از سطح دریا و کوهستانی بودن استان از جمله دلایل استقبال نکردن بانوان چهارمحال و بختیاری از اهدای خون است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: وقتی یک نفر اهدا کننده خون (زن یا مرد) به پایگاه انتقال خون مراجعه می‌کند در گام نخست معاینه و مصاحبه پزشکی و پس از آن آزمایش تعیین مقدار هموگلوبین برای اطمینان از آنمی نبودن اهدا کننده انجام می‌شود، به همین دلیل بانوان بدون هیچ نگرانی و ترسی با اهدای خون خود در نجات جان یک هم‌نوع مشارکت جدی داشته باشند.


بیشتر بخوانید


به گفته هاشمی، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد اهدای خون زنان هیچ مشکلی برای سلامت آنان به دنبال ندارد و از نظر علمی و پزشکی نیز ثابت شده همان‌طور که مردان هر سه ماه یک بار امکان اهدای خون دارند زنان نیز می‌توانند هرچهارماه یک بار اقدام به اهدای خون کنند.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه تغییر برخی از باور‌ها و ذهنیت‌ها زمان‌بَر است، تاکید کرد: با وجود تمام تلاش‌های انجام شده، اما هنوز موفق به تغییر ذهنیت برخی از بانوان چهارمحال و بختیاری در خصوص اهدای خون نشده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش هفت درصدی آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز اهدا خون در استان افزود: در نیمه نخست امسال ۱۶ هزار و ۹۸۸ نفر به مراکز انتقال خون چهارمحال و بختیاری مراجعه کرده‌اند که از این تعداد مراجعه‌کننده ۱۴ هزار و ۴۰۳ نفر موفق به اهدای خون شدند که این میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هاشمی یادآور شد: از مجموع کسانی که در چهارمحال و بختیاری موفق به اهدای خون شده‌اند ۲ هزار و ۸۷۹ نفر برای بار نخست موفق به اهدای خون شدند و ۶ هزار و ۳۹۴ نفر نیز به عنوان اهدا کننده مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: از تعداد اهداکنندگان خون این استان در نیمه نخست امسال تنها ۶۴۶ نفر زن بوده‌اند.

به گفته هاشمی، هرچند در زمان حاضر وضعیت ذخایر خونی چهارمحال و بختیاری رضایت بخش است، اما با توجه به تاریخ مصرف خون و وجود ۳۵۰ بیمار تالاسمی، هموفیلی، سرطانی و جراحی‌های گوناگون از جمله قلبی و زنان و زایمان در استان و همچنین با توجه به سرد شدن هوا (اهدای خون با سرمای هوا کاهش می‌یابد) نیاز به این ماده حیاتی همیشگی و اهدای خون کمک به تامین سلامت جامعه به شمار می‌رود.

پایگاه انتقال خون چهارمحال و بختیاری تامین‌کننده نیاز ۱۰۰ درصدی خون مراکز درمانی

هاشمی اظهار داشت: در زمان حاضر ۲مرکز و پایگاه انتقال خون در شهرکرد و بروجن، ۲ مرکز اهدای خون در فارسان و بن و یک تیم سیار خون‌گیری در چهارمحال و بختیاری فعال است که هر ۲ هفته یک بار این تیم به سمت شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و کوهرنگ برای خون‌گیری اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر خون اهدایی در چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ درصد نیاز ۹ مرکز درمانی مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی استان را تامین می‌کند.

مدیرکل پایگاه انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: با همت مجمع خیرین سلامت و سازمان برنامه و بودجه استان یک پایگاه انتقال خون در شهرستان لردگان با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و با بهره‌برداری از آن یک پایگاه به شمار پایگاه‌های انتقال خون استان اضافه می‌شود.

احداث مرکز جامع خون‌گیری؛ مصوبه‌ای که نیاز به همکاری مسئولان دارد

هاشمی اظهار داشت: به تناسب افزایش تخت‌های بستری در مراکز درمانی به همان اندازه مجموعه انتقال خون استان باید از نظر مراکز خون‌گیری، تامین امکانات لازم برای خون‌گیری و تهیه فرآورده‌های خونی نیز باید ارتقا یابد که در همین ارتباط احداث مرکز جامع خون‌گیری در چهارمحال و بختیاری از جمله نیاز‌های ضروری این استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: احداث مرکز جامع خون‌گیری در چهارمحال و بختیاری از جمله مصوبه‌های دور نخست سفر استانی هیات دولت به این استان است که برای عملیاتی کردن این مرکز و پروژه‌های انتقال خون مصوب شد.

هاشمی یادآور شد: زمین لازم به مساحت چهار هزار و ۷۰۰ متر برای احداث مرکز جامع خون‌گیری چهارمحال و بختیاری تامین شده و اجرای این مصوبه منوط به تامین و تخصیص اعتبار لازم است.

چهارمحال و بختیاری نیازمند اتوبوس خون‌گیری است

به گفته هاشمی، در زمان حاضر استان چهارمحال و بختیاری از داشتن یک اتوبوس خون‌گیری مجهز به امکانات لازم خون‌گیری محروم است و کار تیم سیار انتقال خون در این استان به وسیله ۲ دستگاه ون و با ماشین‌های عادی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: هرچند مجموعه مدیریتی استان نظر مثبتی نسبت به تامین یک دستگاه اتوبوس خون‌گیری برای دارد، اما تاکنون اعتبار لازم در این خصوص تامین نشده و انتظار می‌رود بودجه لازم برای خریداری یک دستگاه اتوبوس خون‌گیری مجهز به امکانات لازم تامین شود.

انجام آزمایش‌های مربوط به خون در چهارمحال و بختیاری در آینده‌ای نزدیک

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر آزمایش‌های لازم بر روی خون اهداکنندگان این استان در اصفهان انجام می‌شود.

وی افزود: انتقال نمونه‌ها به مرکز هاپ اصفهان و انجام آزمایش‌ها به صورت متمرکز، مدت زمان اعلام نتیجه آزمایش‌ها را طولانی می‌کرد به همین دلیل با ایجاد زیرساخت‌ها در استان انتظار می‌رود تا یک ماه آینده در این خصوص تمرکززدایی لازم انجان و آزمایش‌ها در استان انجم شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.