سیر وپیاز جمعیت در همایش یک روزه در کرمان؛

۹۵ درصد سقط‌ جنین های کشور جنایی وخودخواسته است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: ۹۵ درصد سقط‌ جنین های کشور جنایی وخودخواسته و توسط خانواده ها انجام می شود.

 صالح قاسمی درهمایش یک روزه تهدیدات جمعیت وباوری که در سالن پیامبر اعظم کرمان برگزار شد، گفت:  سقط جنین در پایین‌ترین فرض حداقل درایران سالانه ۳۷۰ هزار مورد است و حتی تا ۵۳۰ هزار در برخی مطالعات اعلام شده است.

وی افزود: ۹۵ درصد سقط ها جنایی است سه درصد درمانی و ۴ درصد به سبب روابط نامتعارف است البته در بخش درمانی هم تخلفاتی می شود ومتاسفانه  از سوی بعضی پزشکان وبرخلاف اخلاق پزشکی انجام می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: توجه شود جنین سالم و محصول روابط خانواده است، ولی اغلب توسط خانواده خودش سقط می‌شود.
 دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با اشاره به اینکه باور‌هایی مثل فرزند ناخواسته و بدون برنامه ریزی دلیل اغلب سقط جنین ها توسط خانواده است گفت: با سازمان تبلیغات و حوزه‌ها  نیز با کمک مراجع مساله را باید به مردم تفهیم کنیم و احکام شرعی را بگویند برخلاف باور عموم که سقط از ۴ ماه به بعد حرام و قبلش اشکال نداره  نیست بلکه سقط جنین از لحظه انعقاد نطفه حرام است.

وی با انتقاد از سیاست های غربال گری وزارت بهداشت افزود: غربال گری هم که پشتوانه قانونی دارد اما دوبند قانون دارد قانون قید زده که غربال گری باید علمی سازی و استاندارد سازی شود درحالی که درکشور ما غربال گری مثبت کاذب‌ها  بالاست به این سبب که آزمایش های اولیه اشتباه و حاصل خطای دستگاه ویا انسانی بوده است.

قاسمی با اشاره به نرخ رشد فعلی کشور گفت: تاکنون چنین نرخ رشد پایینی درطول تاریخ نداشتیم  گفت: درسال  ۱۴۰۱ مابه یک و ۶ دهم درصد نرخ رشد رسیدیم که با این روند هیچ گاه جمعیت ایران ۱۰۰ میلیونی نخواهد شد.

وی بیان کرد: نرخ باروری درسال ۶۵ به ازای هر زن ۶.۵ فرزندو امروز به ۱.۶ رسیده است و ۵ استان ما زیر ۱.۲ فرزندهستند.

پایین ترین نرخ رشد جمعیت کشورهای اسلامی دراختیار ایران

وی تاکید کرد: ایران دارای پایین‌ترین نرخ رشدموالید دربین کشور‌های اسلامی است و روند موالید ما به سرعت رو به کاهش است ازسال ۹۴ تا ۱۴۰۱ ما ۵۰۰ هزارنفر سرانه موالید مان کاهش داشته است.

قاسمی اظهار کرد: تعریف سالمندی بالای ۶۰سال است، ولی برخی جاه‌ها بالای ۶۵ را سالمندی حساب می کنند که در آمارگیری درصدش کمتر می‌شود درحالی که امروز ۱۲ درصد جمعیت ما بالای ۶۰ سال است تا ۱۴۲۹ این ۱۲ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

 دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار کرد: ریسک ورشکستگی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی از پیامد‌های سالمندی جمعیت است وسرعت بالای رشد جمعیت سالمندی باعث میشود سیستم مدیریتی نتواند نیاز‌های متناسب آن را پاسخ دهد.

وی بیان کرد: تهدید‌های جمعیتی را باید جدی گرفت، از یک سوآمار نازایی مان خیلی بالاست و کرمان ازجاه‌هایی است که مساله ناباروری درآن جدی است و ابعاد تهدیداتش مطرح است، از سوی دیگرنازایی ثانویه سبک زندگی، تعذیه به ویژه تراریخته‌ها و برخی شاخص‌ها مثل آب وهوا رطوبت در این امر دخیل هستند.

وی افزود: سهم ناباروری نوع دو از نوع یک پیشی گرفته است و روش‌های دارویی پیشگیری ازبارداری که توسط زوج‌های جوان انجام می‌شود، به شدت آسیب زاست.

بزرگ ترین اشتباه در ناباروری های ثانویه 

قاسمی بیان کرد: بهترین عملکرد درسطح ملی دردرمان ناباروری متعلق به بیمه سلامت و بدترین عملکرد برای تامین اجتماعی است و متاسفانه ۸۶ درصد ناباروری‌های نوع دو تصورشان این بودکه هرگاه بخواهند مجددا می‌توانند فرزنددار شوند، ولی ممکن نشده است.

 دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار کرد: حتی ورود بنده به ساختمان برخی معاونت وزرا ممنوع است و این نوع حمایت‌های دولتی را می‌رساند پس نگاه حاکمیتی به قضیه ناباروری اشتباه است.

وی با اشاره به برخی راهکار‌های افزایش جمعیت در کشور‌های جهان اظهار کرد: اکنون بیش از ۷۰ درصد کشور‌های دنیا سیاست جمعیتی دارند.

وی تصریح کرد: یکی از اشتباهات ربط دادن مسائل اقتصادی و نرخ باوری است، این درحالی است که ۷ دارنده نوبل اقتصاد دنیا همگی جمعیت راموتور محرک اقتصاد می دانند و اعلام کردند نرخ مثبت رشد اقتصادی با نرخ رشدجمعیت ارتباط مستقیم دارند.

وی ابراز کرد: راهبرد ژاپن رای جبران کسری نیروی کارش جایگزینی با تکنولوژی بود در نتیجه این کشور اکنون بدهکارترین کشورجهان است و درعین حال کشوری سالمنداست، در ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ راهبرد ژاپن این مساله بود، اما در سال پایانی اعتراف کردند که ۲۰ سال آدرس راغلط رفتیم.

آدرس غلط نظام دانشگاهی برای فرزندآوری

قاسمی گفت: درایران نیز آدرس غلط توسط نظام دانشگاهی به ما داده میشود درحالی که حاکمیتی کردن قضیه جمعیت آدرس غلط دادن است، برخی هم قضیه شیعه وسنی را صرفا به میان می‌آورند که این هم اشتباه است.

وی تاکید کرد: درخواست ما ازادارات مرتبط با جمعیت این است که باید کارویژه داشته باشندبرای تشویق به فرزندآوری ونقشه راه باید داشته باشیم شبک‌های از کنشگران اجتماعی را دورهم جمع کرده وکار کنیم.

 دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار کرد: هرگاه توانستیم زن بارداری را در سیستم بهداشت ودرمان راضی به خانه برگردانیم موفق عمل کرده ایم، این درحالی است که امروز هزینه‌هایی که در بحث درمان وآزمایش‌ها و سونو‌ها برگردن خانوار‌ها می‌افتد آنان را از فرزند آوری پشیمان می‌کند.

برچسب ها: سالمندی ، سقط جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.