پیوند سلول‌های بنیادی به بیمار نارسایی مغز استخوان

پیوند سلول‌های بنیادی به بیمار (آلوژن مغز استخوان) در بیمار مبتلا به نارسایی مغز استخوان ، نخستین بار در استان اصفهان با موفقیت انجام شد.

 فوق تخصص خون و سرطان بالغان گفت: بیمار پسر ۱۶ ساله‌ای است که آذر پارسال با خونریزی‌های پوستی، به پزشک مراجعه کرد که با بررسی‌های تشخیصی معلوم شد میزان سلول‌های خونی اش کاهش خیلی شدید دارد، همچنین تعداد گلبول‌ها کم است و تشخیص آنمی آپلاستیک شدید داده شد.

دکتر علی درخشنده افزود: با توجه به سن کم بیمار و اینکه دهنده سازگار از فامیل (مادر حدود ۴۰ ساله) داشت، برای درمان از پیوند آلوژن مغز استخوان استفاده شد.

او گفت: روند پیوند بدون عارضه طی شد و مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نشد و هم اکنون گلبول سفید، پلاکت و هموگلوبین به حد عادی رسیده است و در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده ترخیص می‌شوند.


فوق تخصص خون و سرطان بالغان افزود: بیشتر موارد بیماری علتش اکتسابی است، اما عفونت‌های ویروسی، هپاتیت‌ها می‌تواند مزید بر علت باشد و برای این بیمار هم احتمال هپاتیت مطرح است، چون قبل از بستری، آزمایش‌های کبدی شان مختل بوده و درصد کمی هم که به صورت ژنتیکی (ارثی) و تظاهرشان در سن پایین (اطفال) است.

فرزانه اشرفی فوق تخصص خون و سرطان بالغان هم با بیان اینکه پیوند مغز استخوان در بیماری آنمی آپلاستیک با پیوند‌های دیگر متفاوت و مشکل‌تر است، گفت: برای انجام دادن آن نیاز به همکاری تیمی است.


نفیسه اسمعیل دکترای تخصصی ایمولوژی هم گفت: یک بخش از فرایند شناسایی دهنده و گیرنده و قابلیت پیوند در بیمار‌های مغز استخوان از طریق دانش ایمنی شناسی (ایمولوژی) قابل انجام است.

آنمی آپلاستیک (آپلازی) به گونه‌ای از کم خونی گفته می‌شود که در آن مغز استخوان سلول‌های جدید خونی به اندازه کافی تولید نمی‌کند.

در پیوند آلوژن، سلول‌های بنیادی از فردی (دهنده) گرفته می‌شود که بافت وی، دقیق با بافت بیمار همخوانی دارد که بهترین دهنده یک خویشاوند نزدیک بیمار است.
بخش پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان الزهرا سال گذشته راه اندازی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.