استاندار قزوین:

مدیران بر موضوع بازار آب تمرکز کنند

استاندار قزوین گفت: مدیران بر موضوع بازار آب تمرکز کنند چراکه تنها راه احیای دشت قزوین راه اندازی و اجرای مناسب بازار آب است.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین با بیان اینکه بازار آب باید در موضوعات کشاورزی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد، گفت: برای بهره وری هرچه بیشتر از منابع آب باید تمامی مدیران از جمله آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی بر موضوع بازار آب تمرکز کنند چراکه تنها راه احیای دشت قزوین راه اندازی و اجرای مناسب بازار آب است و عدم استفاده بهینه از آب به طور قطع مخاطراتی را به همراه خواهد داشت. 

اعلایی با بیان اینکه فضای اقتصادی امروز دولت اینگونه نیست که برای توسعه یک کار غیر توجیه دار اقتصادی یارانه بدهد، گفت: امروز زنگ خطر آب به صدا درآمده است و استان نسبت به طرح‌هایی که بهره وری مناسبی از آب نداشته باشد، اقبالی نشان نخواهد داد.

اعلایی افزود: نگاه به موضوعات توسعه‌ای نباید بخشی باشد و باید با نگاه فرابخشی به سمت پیشرفت و تعالی استان حرکت کرد.

 وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی استان قزوین باید یک بازبینی مجدد با نگاه توسعه‌ای شکل بگیرد، گفت: خیلی از توسعه‌های عمودی و افقی کشاورزی منطبق با منافع عمومی استان و مردم نیست که این حوزه باید اصلاح شود.

اعلایی اضافه کرد: به طور مثال استان برای تامین آب جهت تولید ذرت علوفه‌ای دچار زحمت‌های زیادی می‌شود و این ذرت با مصرف آب زیادی تولید و در اختیار دامداری‌ها قرار می‌گیرد، این مهم در حالی است که این واحد‌ها به ویژه واحد‌های بزرگ مقیاس در برابر مصارف بالایی که دارند، در ایجاد ارزش افزوده، درآمد و اشتغال کمک آنچنانی را به استان نمی‌کنند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه توسعه باید منطبق بر شرایط استان شکل بگیرد، اظهار داشت: البته در تصمیم گیری‌ها موضوع امنیت غذایی هم مورد لحاظ قرار می‌گیرد، در این زمینه باید با نگاه فرابخشی مزایا و معایب موجود به صورت دقیق بررسی شود و نگاه بلند مدت و کلان حاکم باشد.

وی افزود: استان قزوین در بسیاری از موضوعات از جمله معدن و خدمات دارای ظرفیت‌های متعددی است که نسبت به آن‌ها غفلت شده است و ما باید در برنامه ریزی‌های توسعه‌ای به این حوزه‌ها که آورده اقتصادی بسیار بالایی دارند توجه بیشتری داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: موضوع زمین و آب از کانون‌های فسادخیز استان است و مجموعه مدیریتی استان برای جلوگیری از بروز فساد در این حوزه برنامه ریزی جدی دارد، طبیعی است که چه در حوزه زمین چه در حوزه آب به هر میزان که به دنبال ساماندهی برویم به طور قطع رگه‌های فساد کمتر شده و با اقدامات دست اندرکاران شاهد فضای شفاف و سالمی خواهیم بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.