خروج تومور مغزی با استفاده از دستگاه رهیابی عصبی

جراحان اصفهانی در یک عمل موفقیت‌آمیز با استفاده از دستگاه رهیابی عصبی، تومور مغزی خانمی ۴۲ ساله را با موفقیت خارج کردند.

 این بیمار که به علت سردرد و اختلال حرکتی اندام فوقانی به بیمارستان تأمین‌اجتماعی مراجعه کرده بود بعد از یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز سه ساعته و خروج تومور از مغز و پس از سه روز بستری بعد از عمل در این بیمارستان، با حال عمومی خوب و بدون هیچ مشکل جسمی و تکلمی، ترخیص شد.

 سرپرستی تیم جراحی بر روی این بیمار را دکتر علیرضا فرید معیر متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان تأمین‌اجتماعی دکتر شریعتی اصفهان برعهده داشت.

او در مورد این عمل جراحی و تجهیزاتی که برای انجام این عمل مورد استفاده قرارگرفته  گفت: جراحی تومور مغزی با دستگاه «رهیاب عصبی» یا «نورونویگیشن» برای تعیین دقیق مختصات ضایعات مغزی و نیز تعیین موقعیت دقیق ابزارآلات جراحی در طول عمل استفاده می‌شود. به‌کارگیری این دستگاه، باعث کاهش آسیب به بافت سالم مغز سالم و نیز کاهش طول برش‌های جراحی می‌شود.

معیر افزود: دستگاه نورونویگیشن دقت و عملکرد بسیار بالایی دارد و در جراحی‌هایی از نوع جراحی قاعده جمجمه، جراحی ساده، جراحی در عمق مغز، جراحی صرع و دیگر بیماری‌ها به کار می‌رود و چشم‌انداز وسیعی در جراحی ضایعات مغزی دارد. هر چه تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد، دقت و تنوع جراحی بالاتر می‌رود و کمک خواهد کرد در جراحی‌های مغز، حوزه‌های متنوع‌تری را پوشش دهیم.

او با اشاره به اینکه جراحی بر روی این بیمار، سومین مورد استفاده از این دستگاه پیشرفته در بیمارستان تأمین‌اجتماعی دکتر شریعتی اصفهان بوده است، گفت: در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی همواره تلاش شده کیفیت و کمیت همزمان در ارائه خدمات درمانی مورد توجه باشد و وجود چنین تجهیزاتی در بیمارستان‌های متعلق به بیمه‌شدگان، از تحمیل هزینه‌های سنگین و نیز برخی عوارض ناشی از جراحی‌های سنتی و قدیمی به بیمار جلوگیری می‌کند.

این پزشک متخصص جراحی مغز اعصاب ادامه داد: سازمان تأمین‌اجتماعی از امکانات بسیار خوبی در زمینه ارائه خدمات درمانی برخوردار است و گروه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شریعتی اصفهان، به‌طور میانگین سالانه حدود هزار بیمار را تحت عمل جراحی قرار می‌دهد. انجام این عمل‌ها که از جراحی‌های ساده تا جراحی‌های پیچیده را در بر دارد، روند رو به رشدی را طی کرده و تاکنون گروه جراحی با حمایت مدیران، کادر درمان و پشتیبانی توانسته است توفیقات قابل توجهی داشته باشد.

به گفته معیر، دستگاه نورونویگیشن در برخی از بیمارستان‌های دانشگاهی و خصوصی کشور وجود دارد و در مراکز درمانی تامین اجتماعی نیز اکنون بیمارستان‌های فیاض بخش تهران و دکتر شریعتی اصفهان به‌صورت خرید خدمت این دستگاه را در اختیار دارند.

نورونویگیشن یا رهیابی عصبی با هدف جلوگیری از آسیب دیدن ساختار‌های حیاتی در جراحی‌ها اهمیت ویژه دارد. رهیابی عصبی (نورونویگیشن) مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها در کنار رایانه است که توسط جراحان مغز و اعصاب برای هدایت یا رهیابی در محدوده جمجمه یا ستون مهره‌ها در حین جراحی استفاده می‌شود یا توسط روانپزشکان برای هدف‌گذاری دقیق ابزار‌های تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای استفاده می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.